پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی کرد:

عامل اصلی کاهش قیمت مسکن در ساختار تامین مالی

ریشه اصلی افزایش نرخ اوراق در ساختار تامین مالی در اقتصاد کشور است که با کنترل آن می‌توان موجبات ایجاد شرایط تامین مسکن را برای جوانان ایجاد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص افزایش نرخ تسهیلات اوراق مسکن بیان کرد: با توجه به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش میزان سقف وام برای خرید مسکن باعث شده در این حوزه شاهد اتفاقات مثبت در جهت بازگشت رونق و افزایش تقاضای خرید باشیم.  
 
وی در ادامه گفت: در این شرایط با افزایش تقاضا برای خرید واحدهای ساخته شده و به دنبال آن تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یافته است.  
 
عضو کمیسیون اقتصادی در رابطه با شرایط بازار مسکن توضیح داد: علت افزایش خرید و تقاضا برای اوراق می‌تواند فضای مثبتی برای سرمایه گذاران در حوزه فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند و باعث چشم انداز رونق بازار مسکن شود.  
 
پورابراهیمی با اشاره به تاثیر سود سپرده‌های بانکی بر بازار مسکن توضیح داد: سود سپرده‌های بانکی باعث ایجاد جذابیت‌هایی در بخش سرمایه گذاری مسکن می‌شود و آن هم به دلیل افزایش نرخ بازده قابل قبول است.  
 
وی در خصوص تاثیر نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: موضوع کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه مدت و بلندمدت باعث شده تا سرمایه گذاران این اوراق نرخ بازده بیشتری را بدست آورند.  
 
پورابراهیمی در این باره ادامه داد: با شرایط کنونی عرضه کم و تقاضا افزایش پیدا می‌کند و براین اساس تغییرات قیمت در بازار نمایان خواهد شد و با این شرایط جذابیت‌هایی برای خریداران ایجاد می‌کند.  
 
عضو کمیسیون اقتصادی در مورد تاثیر سفته بازان و دلالان بر بازار اوراق مسکن گفت: حضور دلالان و سفته بازان که به دنبال بدست آوردن سود هستند، موجب شده تا منابع کوتاه مدت به دست این افراد برسد.  
 
*** نرخ بهره موثر در نظام تامین مالی
 
وی با اشاره به اینکه تاثیر سایر بازارهای موازی بر بازار اوراق تسهیلات مسکن توضیح داد: با توجه به اینکه سایر بازارهای موازی نرخ‌های خود را متناسب با نرخ‌هایی که در حوزه تامین مالی مسکن هزینه می‌شود مطرح می‌کنند، به همین دلیل می‌توانند فرصت‌های قابل قبولی را برای یکسان سازی نرخ‌های بازده قابل انتظار در بخش‌های مختلف اقتصادی از طریق تسهیلات بخش مسکن امکانپذیر نمایند.  
 
وی در ادامه افزود: برای یکسان سازی این اوراق در بازار باید شاهد یک نرخ موثر در اقتصاد به عنوان نرخ بهره موثر در نظام تامین مالی باشیم.  
 
پورابراهیمی در مورد نرخ بهره موثر در نظام تامین مالی گفت: این نرخ متناسب با فاکتورهای اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و اثرات خود را در بازده اوراق مرتبط با بخش مسکن خواهد گذاشت، که می‌تواند در بلند و میان مدت این قیمت در بازار کاهش پیدا کند.  
 
*** شرایط تامین مسکن زوج‌های جوان

 
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به شرایط زوج‌های جوان برای تامین مسکن گفت: بحث تامین مسکن برای زوج‌های جوان از مسیر مسکن اجتماعی و یا مسکن مهر طی می‌شود و در صورت تامین تسهیلات برای پروژه‌ها با نرخ‌های بسیار کمتر از نرخ‌های بازار به این افراد عرضه می‌شود.  
 
وی در خصوص خرید مسکن از طریق اوراق تسهیلات مسکن اظهار داشت: در خصوص خرید از طریق این اوراق تقاضا برای این بازار به دلیل استنباط فضای رونقی در آینده نزدیک در بازار مسکن به صورت طبیعی مصوب می‌شود.  
 
*** قابل قبول نبودن نرخ‌ها برای زوج‌های جوان
 
پورابراهیمی با اشاره به نرخ‌های اوراق تسهیلات مسکن توضیح داد: این نرخ‌های قابل قبول جهت تعهدات و تامین مالی برای زوج‌های جوان نیستند و مشکلاتی را برای تامین مالی جوانان به علت بالابودن نرخ‌ها به وجود می‌آورند و تامین مسکن را برای آنان مشکل می‌سازند.  
 
وی در مورد عوامل کمک کننده به تعادل قیمت در بازار مسکن بیان کرد: عوامل کمک کننده به تعادل قیمت‌ها متناسب با کاهش میزان نرخ تورم و نرخ سود سپرده‌ها کاهش می‌یابد و متناسب با آن نرخ سود سپرده‌های تامین مالی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  
 
*** نرخ اوراق تسهیلات مسکن
 
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به نرخ اوراق تسهیلات مسکن بیان کرد: نرخ اوراق تسهیلات مسکن بین ۲۵ تا ۲۶ درصد بازده دارند که در اقتصاد به دلایل مختلف این نرخ‌ها کاهش یافته‌اند و عملا تاثیر خود را بر روی قیمت این اوراق گذاشته است.  
 
وی در این باره ادامه داد: بخشی از این بازده در قالب سود دریافت می‌شود و بخشی دیگر در کاهش قیمت نمایان خواهد شد و بازگشت قیمت را در آینده نزدیک ممکن می‌سازد.  
 
*** ساختار تامین مالی

 
عضو کمیسیون اقتصادی درخصوص تاثیر ساختار تامین مالی بر اقتصاد توضیح داد: ریشه اصلی افزایش نرخ اوراق در ساختار تامین مالی در اقتصاد کشور است که با کنترل آن می‌توان موجبات ایجاد شرایط تامین مسکن را برای جوانان ایجاد کرد.  
 
وی در این باره ادامه داد: با ایجاد نرخ‌های منطقی تامین مالی در اقتصاد کشور می‌توان در فاصله کوتاهی اثر آن را در قیمت اوراق تسهیلات مسکن مشاهده کرد.  
 
*** برنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود نرخ سپرده‌ها
 
پورابراهیمی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه مدت و بلندمدت بر اوراق تسهیلات مسکن بیان کرد: در آینده شاهد تعادل قیمت این اوراق هستیم و قیمت‌ها با شیب آرامی در حال کاهش هستند و دلیل آن را می‌توان تاثیر بازار غیر رسمی بر روی نرخ‌ها بیان کرد.  
 
وی در پایان گفت: نرخ بهره یا سود در بازار غیر رسمی کاهش پیدا می‌کند و پیش بینی‌ها برای عملی شدن کاهش قیمت اوراق مسکن کارساز خواهد شد.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: جستجو ، عامل ، اصلی ، مسکن ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار