بهره‌برداری از سامانه خودکار هواشناسی در فرودگاه اردبیل

سامانه هواشناسی خودکار فرودگاهی با حضور استاندار اردبیل افتتاح شد.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومی فرودگاه اردبیل؛ به مناسبت هفته دولت سامانه هواشناسی خودکار فرودگاهی «کت2» در اردبیل افتتاح و به این ترتیب مشکل لغو پروازهای فرودگاه اردبیل مرتفع شد.

علی دولتی مهر، رییس سازمان هواشناسی استان اردبیل در مراسم افتتاح سامانه هواشناسی «کت2» فرودگاه اردبیل با اشاره به اهمیت داده‌های سامانه هواشناسی فرودگاهی جهت برقراری ترافیک هوایی مطمئن در شرایط بد جوی، اظهار داشت: دو فاکتور سرعت تصمیم‌گیری و ایمنی پرواز در تمامی برج‌های مراقبت جهت کنترل ترافیک هوایی بسیار مهم بوده و به همین ترتیب هرگونه شرایط جوی نامساعد و تغییرات آن باید سریعا شناسایی شده و به خلبان اطلاع داده شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان هواشناسی کشور برای ارایه داده‌های دقیق به منظور بالا بردن ضریب ایمنی پروازها در زمان نشست و برخاست هواپیماها، تجهیزات پیشرفته را در فرودگاه‌ها نصب می‌کند.

دولتی مهر با یادآوری این‌که فرودگاه اردبیل در مسیر جاده اردبیل - آستارا قرار دارد، بر لزوم نصب تجهیزات هواشناسی کنار باند فرودگاه تاکید کرد و افزود: موقیعیت فرودگاه اردبیل موجب شده که با ورود ابرهای پایین و تشکیل مه از منطقه حیران دید افقی و ارتفاع کف ابر کاهش یافته و در نتیجه به لغو پروازهای فرودگاه اردبیل منجر شود.

رییس سازمان هواشناسی استان اردبیل افزود: داده‌های دقیق و منظم سامانه‌های هواشناسی فرودگاهی با ارتقا قابلیت اعتماد و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب شرایط بد جوی که باعث اختلال در صنعت هوانوردی و نیز زیان‌های مالی و حتی جانی می‌شد، نقش مهمی را در عملیات هوانوردی، به خصوص هنگام نشست و برخاست هواپیماها ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: سامانه نصب شده در فرودگاه اردبیل از نوع کت 2 بوده که دارای سه سنسور دید افقی و سه سنسور سمت و سرعت باد در ابتدا و انتها و وسط باند است.

وی افزود: در این سامانه 2 عدد سنسور اندازه‌گیر ارتفاع کف ابر در ابتدا و انتهای باند به همراه ایستگاه خودکار نصب و اطلاعات اندازه‌گیری و ثبت شده به نمایشگرها ایستگاه هواشناسی و برج مراقبت منتقل می‌شود تا با کمک این اطلاعات نشست و برخاست هواپیما با امنیت بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: سامانه کت2 هواشناسی فرودگاه اردبیل به همراه سامانه ILS، هواپیما را تا ارتفاع 100 پایی باند هدایت می‌کند و چگونگی دید افقی 300 متر روی باند را برای خلبان آشکار می‌کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار