بیزنس اینسایدر:

روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز بخاطر افشای اسرار خرابکاری‌های سیا علیه ایران به زندان می‌افتد

"جیمز ریزن" روزنامه‌نگار نیویورک تایمز است که در پنج سال گذشته از سوی وزارت دادگستری دولت آمریکا شدیدا تحت فشار بوده تا منابع مورد استنادش برای افشای برنامه‌های خرابکارانه سازمان سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران را لو بدهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "بیزنس‌اینسایدر" در گزارشی نوشت: "ریزن" یکی از روزنامه نگارانی نام خواهد گرفت که در تاریخ سازمان جاسوسی آمریکا -سیا- دردسرهای زیادی برای وی ایجاد کرده است.

بیزنس اینسایدر "جیمز ریزن" را با استناد به گزارش گاردین اینگونه معرفی می‌کند:

"در دورانی که نقش روزنامه‌نگاران در پوشش مسائل مختلف و حیاتی زیر ذره‌بین قرار گرفته است، مورد جیمز رایزن به تازگی و دوباره مورد توجه قرار گرفته است. وی خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز است که جدال بلندمدتی با وزارت‌های دادگستری دو دولت مختلف آمریکا (دولتهای اوباما و بوش) داشته است؛ این دو وزارتخانه می‌خواهند رایزن را وادار کنند منابع مورد استناد خود در کتابی چاپ سال 2006 که درباره برنامه‌های خرابکارانه سازمان سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران به رشته تحریر درآورده را معرفی کند."

به نوشته اینسایدر، رایزن طی 5 سال گذشته با وزارت دادگستری دولت اوباما درگیر بوده است. این وزارتخانه در سال 2009 در اقدامی ‌بی‌سابقه، احضاریه این روزنامه‌نگار که قرار بود در آن سال به پایان برسد را مجدداً تمدید کرد.

ریزن اخیراً در مصاحبه‌ای به مجله تایم گفته اوباما را با توجه به پرونده خودش و سایر پرونده‌هایی که به جریان انداخته رئیس جمهوری نماد مانع‌تراشی بر سر راه آزادی رسانه‌ها می‌داند. خیلی از مردم هنوز فکر می‌کنند این کارها نوعی بازی یا علامت یا تغییر رویکرد است. آنها نمی‌خواهند باور کنند اوباما می‌خواهد رسانه‌ها و افشاگران را سرکوب کند. اما او این کار را انجام می‌دهد.  

"ریزن"، احتمالاً پاییز امسال روانه زندان می‌شود.

به نوشته بیزنس اینسایدر، ریزن در اوایل تابستان سال جاری نتوانست دادگاه عالی را متقاعد به تجدید نظر در حکمی کند که از وی خواسته برای توضیح درباره منابع مورد استنادش در کتابی چاپ شده در سال 2006 مقابل دادگاه شهادت بدهد. وی قول داد به مقاومتش ادامه دهد، اما اکنون او تمامی گزینه‌هایی که می‌توانستند قرار تعقیب علیه وی را متوقف کنند آزموده و نتیجه‌ای نگرفته است. وی قول داده که آماده است به زندان برود و حتی به روزنامه‌ای که در آن کار می‌کند گفته از همین الان کتاب‌هایی که باید با خودش به زندان ببرد را هم انتخاب کرده است.

به نوشته بیزنس اینسایدر، در صورتی که او روانه زندان شود، اولین روزنامه‌نگاری از سال 2005 خواهد بود که به جرم عدم افشای نام یک منبع مورد استناد بازداشت می‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
abbas
۱۰:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
حرف حق تلخه!
آخرین اخبار