معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران:

برغم توافق ژنو، تحریم‌ها هنوز موانعی بر سر راه فروش مواد پتروشیمی ایران ایجاد می‌کنند

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پترشیمی ایران به خبرگزاری بلومبرگ گفت: تحریم‌ها هنوز باعث ایجاد موانعی بر سر راه فروش محصولات پتروشیمی ایران هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به قلم "گلنار متولی" درباره تحریم های ایران  به نقل از یک مقام ایرانی نوشت : فروش مواد پتروشیمی ایران هنوز به علت تحریم ها با محدودیت هایی روبرو است. صادرات پتروشیمی ایران همچنان به علت تحریم های غرب با مانع روبرو است هرچند در جریان برگزاری مذاکرات ایران با قدرت های جهانی برای محدود کردن برنامه ی هسته ای این کشور ، منع فروش محصولات  پتروشیمی ایران تعلیق شده است.

"محمد حسن پیوندی" نائب رئیس شرکت ملی پتروشیمی ایران در مصاحبه روز گذشته در دفتر خود در تهران گفت بیمه کردن محصولات صادراتی، همچنان بزرگترین موانع در پیش روی تولید کنندگان محصولات پتروشیمی محسوب می شود.

وی گفت: مشکلاتی در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی وجود دارد اما  این مشکلات به بیمه مربوط می شود. وضعیت بهتر شده است. در سه ماه گذشته ما شاهد افزایش چهار تا شش درصدی تولید و صادرات این محصولات بوده ایم. در سال تقویمی ایرانی تولید مواد پتروشمی از رقم چهل میلیون تن و ششصد کیلو و نیز صادرات این محصولات از رقم سیزده تن افزایش یافت که علت آن مدیریت بهتر صنایع ، وضعیت اقتصادی و تورم کمتر می باشد.

وی افزود: سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران و صنعت انرژی این کشور به علت تحریم های غربی محدود شده است.

این گزارش می افزاید: براساس توافقنامه بدست آمده در گفتگوهای هسته‌ای، بیمه گران می توانند کشتی های حامل کالاهای ایرانی را بیمه کنند و شرکت های اروپایی و آمریکایی هم می توانند بار دیگر محصولات پتروشیمی ایران را خریداری کنند.

محمد حسن پیوندی می افزاید: پنجره کوتاه مدت تخفیف تحریم ها که در آغاز هدفش فقط یک دوره شش ماهه بود برای یک دوره چهارماهه دیگر تا ماه نوامبر تمدید شد. کوتاه بودن دوره تخفیف تحریم ها  باعث می شود که برخورداری از مزایای تخفیف تحریم ها در بخش فروش مواد پتروشیمی و نظام بانکی، سخت تر شود.
پیوندی می گوید: با برداشته شدن تحریم ها  ممکن است برنامه ریزی ایران برای ایجاد یک مرکز مبادله ی مواد پتروشیمی به ارزش بیست میلیارد دلار در چابهار واقع درساحل جنوب شرق ایران، در برابر سرمایه گذاری خارجی باز باشد.

عباس مقدم معاون وزیر نفت و رئیس پتروشیمی ملی ایران در مصاحبه ی خود در هفتم ژوئن  گفت ایران درحال سرمایه گذاری برای بدست گرفتن بازارهای جهانی است و ممکن است ظرفیت تولیدات پتروشیمی خود را به یکصد و هشتاد میلیون متریک تن افزایش دهد.

وی افزود: میزان تولید در این سطح می تواند عوایدی برابر با دست کم نود میلیارد دلار همراه داشته باشد. وی هیچ جدول زمانی برای گسترش بازار پتروشمی ایران اعلام نکرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار