رئیس‌جمهور فرانسه:

در مذاکره با ایران به نتایجی رسیده‌ایم/ بحران عراق ارتباطی به مذاکرات هسته ای ايران ندارد

فرانسوا اولاند در جمع ديپلمات‌ها و سفيران فرانسه "گفت:من یکی از نخستین رهبران غربی بودم که با روحانی رییس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته دیدار کردم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه اسکای نیوز: "فرانسوا اولاند" روز پنج شنبه اظهار داشت: فرانسه جدیت خود را در قبال دست کشیدن ایران از تولید سلاح هسته‌ای نشان داده است.

رئیس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح درخواستی براساس افزایش حمایت بین‌المللی از حفاظت از وحدت و امنیت عراق، مدعی شد: "بشار اسد" شریک در عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق نیست.

او همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود خواستار مسلح شدن نیروهای مخالف دولت سوریه که در حال جنگ با داعش هستند، شد و تاکید کرد: اگر در پی شکست داعش هستیم باید نیروهای مخالف دولت سوریه را مسلح کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به اینکه فرانسه کشورهای منطقه را مانند اردن، ترکیه و لبنان که میزبان پناهندگان سوری هستند را حمایت می‌کند، افزود: پاریس و ریاض برای ارسال وسایل ضروری به لبنان با هدف تامین امنیت این کشور به توافق دست یافتند.

"اولاند" با بیان اینکه هرج و مرج گسترده‌ای لیبی را فراگرفته، اضافه کرد: حضور نظامی ما در مالی اشکال دیگری هم دارد.

اولاند افزود: ما در مذاکره با ایران به نتایجی رسیده‌ایم. هدف ما واضح است و آن نیز صرف نظر کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است. فرانسه جدیت خود را نشان داده است. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه  در مذاکرات و در زمانی تعیین کننده نقشی کاملا کلیدی داشت. فرانسه همیشه در این عرصه حضور فعال داشته است. من یکی از نخستین رهبران غربی بودم که با روحانی رییس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته دیدار کردم . اما من تایید می کنم مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک به تعویق افتاد. 

اولاند گفت به علاوه برخی اعلام کرده اند مذاکره با ایران با شرایط کنونی عراق نتیجه بخش است و من این گونه ارتباطات را رد می کنم.  ایران پیش از هرچیز باید شجاعانه تدابیری اتخاد کند تا به شیوه ای قابل اثبات صرف نظر کردن خود را از داشتن توان نظامی هسته ای نشان دهد. بحران عراق نشان داد که نگرانی ما در مورد ایران هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. ایران در صورتی که تصمیم بگیرد می تواند نقشی کلیدی ایفاد کند . فرانسه می تواند ایران را با این نقش کلیدی  تصور کند اما  این مسئله کاملا مشروط خواهد بود. 

وی در خاتمه گفت: اما علاوه بر خاورمیانه میانه، امنیت در شرق  اروپا نیز تهدید می شود. اروپا شاهد بدترین بحران در منطقه از زمان پایان جنگ سرد است. روسیه باید به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و به حمایت خود از جدایی طلبان پایان دهد و آنها را به سوی پذیرش آتش بس دوجانبه سوق دهد.  روسیه باید به طور کامل مرزهای خود را کنترل کند و مانع از انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین شود. به طور قطع حضور نظامیان روسیه در خاک اوکراین غیرقابل قبول است.  دولت اوکراین نیز باید عملیات نظامی را با جدیت بیشتری دنبال کند.




انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار