باشگاه خبرنگاران در گفتگو با کارشناس مسکن بررسی می کند

وام‌های 80 میلیونی کمک به خانه دار شدن یا ایجاد تورم در جامعه؟

چندی پیش مسئولان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی مبنی بر پرداخت وام 80 میلیونی مسکن به خانه اولی‌ها را دادند و این وام در راستای خرید مسکن اولی‌ها استارت خورد.

سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر هدف این وام‌ها این است که افراد فاقد مسکن، مسکن‌دار شوند این تحقق ناپذیر است.

اگر میزان این وام‌ها بالا برود طبیعی است که بازپرداخت آن غیر ممکن است و اگر هم میزان وام پایین باشد که در کلان شهری مثل تهران معنی‌دار نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: سقف این وام‌ها 80 میلیون تومان است که در پیش فرضی که مطرح شد در کلان شهر تهران کف قیمت مسکن، 2 میلیون تومان است.

در صورتی که در هیچ جای تهران ساختمان کهنه و فرسوده‌ی 2 میلیون تومانی نمی‌توان یافت چه برسد به ساختمان نوسازی که مدنظر دوستانی بود که این طرح را مطرح کردند.

وی گفت: مسئله دیگری که وجود دارد سوبسیدی است که قرار است دولت به خانه اولی ها بدهد و تسهیلات را با نرخ 14 درصد واگذار کند.

وی اظهار کرد: تعداد زیادی خانه اولی‌ها می‌توانند به صورت صوری این وام را گرفته و نه تنها در جهت خانه‌دارشدن  بلکه در جهت وارد شدن به بورس دلالی و سوداگری پیش رود، و هم اینکه همانند وام‌های 18 و 20 میلیونی قبلی که در بنگاه‌ها به فروش می‌رسید این هم خرید وفروش شود.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: بنابراین من نظرم بر این است که این کار کمکی به خانه‌دار شدن نمی‌کند فقط می‌تواند بازار را از رکود دربیاورد و تعدادی تحرک در بازار مسکن ایجاد کند.

مسئله دیگر مسئله باز پرداخت این وام های سوبسیددار است که جامعه توان بازپرداخت آن را ندارد.

مطابق آنچه که در قانون اساسی وجود دارد و دولت ما هم همانند دولت‌های دیگر تکالیفی دارد که حداقل نیاز مسکن را دولت بایستی برطرف کنر. فکر دیگری برای آن اندیشید.

سرحدی تصریح کرد: در چارچوب اصلاح شده مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن سازمانی، مسکن جوانان و مسکن حمایتی و غیره و ذلک در چارچوب آنها دولت می‌تواند برنامه‌هایی داشته باشد که برای آن بخش از جامعه ای که توان استفاده از این تسهیلات و توان ورود طبیعی به بازار را ندارند مفید باشد.
انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، تورم ، وام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار