مدیریت میراث فرهنگی از شمال تا جنوب

نبود تشخیص و بی‌مسئولیتی یکی از مشکلات اصلی مدیریت مواریث فرهنگی در چند سال گذشته در کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، وقتی به اتفاقات ماه‌های گذشته در کرمان نگاه می‌کنیم و اتفاقاتی که بر سر بافت تاریخی این شهر آمده را در نظر می‌آوریم،چند نکته برایمان قابل تامل است.

 از عدم اطلاع مسئولان تا عدم پذیرش مسئولیت توسط برخی از آنها وقتی جا به جایی و برکناری یک شبه مدیران بخشهای مختلف این سازمان در کرمان همگی از مسائل قابل تامل طی این مدت گذشته هستند حال نگاهی داریم به شعبه دیگر از همین سازمان در شمال کشور.

در پی سوختن خانه‌ تاریخی سرهنگ عضدی در شهرستان سیاهکل استان گیلان مدیران میراث فرهنگی گیلان در محل حادثه حضور پیدا کردند و اجازه تخریب حتی یک خشت از میراث فرهنگی این استان را هم نمی‌دهند.

حال در استان کرمان و شهر کرمان پس از جنجال‌های فراوان و کشیدن این قائله به مدیران ارشد و سازمان میراث فرهنگی و حتی مجلس شورای اسلامی مسئله تخریب بافت‌ها و خانه‌های تاریخی بسیار که بیش از میلیون‌ها خشت برای ساخت آن به کار رفته است هنوز به پایان نرسیده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: میراث فرهنگی هویت، پشتوانه و نمادی از فرهنگ این سرزمین است و متعلق به همه جامعه است.

وی افزود: با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری که در سازمان موجود است تلاش خواهد کرد هزینه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی تامین و آن  را مرمت و احیا کنیم.

حالا این سوال پیش می‌آید مگر بافت تاریخی کرمان متعلق به تمامی افراد این سرزمین نیست که تعدادی مسئول چوب حراج به آن زده‌اند در نقطه مقابل مسئولان میراث فرهنگی گیلان حتی رضایت به از بین رفتن یک خشت از مواریث فرهنگی خود را نمی‌دهند حالا شما قضاوت کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: مواریث ، فرهنگی ، شمال ، جنوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار