اطلاعیه سازمان فضایی ناسا؛

استخوان‌های مریخی در حقیقت سنگ است+ تصاویر

کاوشگر کنجکاوی تصاویری را از مریخ مخابره کرده که شباهت فراوانی به استخوان پای یک انسان دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، وجود حیات بیگانه بر روی سیاره مریخ کاوشگر کنجکاوی تصویری را به زمین مخابره کرد که به یک استخوان پا شباهت دارد، اما تحقیقات بیشتر ناسا نشان داد این تصویر در واقع یک سنگ مریخی است.



دانشمندان معتقدند عکس‌های جدید مریخ نورد کنجکاوی در واقع فقط یک سنگ مریخی را نشان می‌دهد که به استخوان شبیه است.
 
ناسا تصویر این استخوان غلط‌ انداز کنجکاوی را ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) منتشر کرد. بر اساس توضیح آژانس فضایی، این شیء بقایای فسیل‌شده یک مریخی مرموز نیست و اعضای تیم علمی ماموریت کنجکاوی معتقدند شکل این جسم به دلیل فرسایش توسط باد یا آب به وجود آمده است.

کنجکاوی پیش‌تر دریافته مریخ زمانی در زمان‌های باستان یک مکان زیست‌پذیر بوده اما هیچ مدرکی دال بر این موضوع که بر روی این سیاره موجوداتی بزرگ وجود داشته‌اند که استخوان‌هایشان بر جای مانده، وجود ندارد.
 
اگر حیات زمانی روی مریخ وجود داشته، دانشمندان انتظار دارند اشکال کوچک و ساده‌ای به نام میکروب‌ها هم‌اکنون روی این سیاره وجود داشته باشند. در توضیح ناسا درباره این استخوان پا آمده است: به نظر می‌رسد مریخ هرگز در جو خود اکسیژن کافی نداشته تا بتواند ارگانیسم‌های پیچیده‌تر را پشتیبانی کند. بنابراین وجود فسیل‌های بزرگ در آن بعید به نظر می‌رسد. پدیده‌ای که انسان چهره‌ها، حیوانات یا دیگر اشیا را در صخره‌های مریخ درک می‌کنند، pareidolia نام دارد. تاریخ توهم مریخ به اواخر دهه ۱۸۸۰ و زمانی بازمی‌گردد که منجمان مشاهده کانال‌هایی را روی سیاره سرخ در نماهای تلسکوپی گزارش کردند.



در سال ۱۹۷۶ نیز عکسی از مدارگرد وایکینگ ۱ ناسا، شکلی را آشکارسازی کرد که به عنوان چهره روی مریخ شهرت یافت. با این حال، مشاهدات بعدی ناسا و آژانس فضایی اروپا هیچ صورتی را نشان نداد و این شکل فقط ویژگی صخره‌ای بزرگ بود که ثابت می‌کرد چهره درک‌شده فقط حقه سایه و نور بود. از زمان درک چهره روی مریخ تصاویری از مدارگرد‌ها و کاوشگرهای مریخ اشکالی را شکار کرده‌اند که به مارمولک، موش و حتی دونات ژله‌ای شباهت داشته‌اند و تمامی آن‌ها فقط توهم‌ یا صخره‌های عجیب بر روی سیاره سرخ بوده‌اند.

کاوشگر یک تنی کنجکاوی از زمان ورودش به مریخ در ماه اوت سال ۲۰۱۲ در حال کنکاش این جرم کیهانی بوده است.



انتهای پیام/
برچسب ها: مریخ ، استخوان ، سنگ ، مریخ نورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار