در نشست تخصصي مديريت انرژي در بخش حمل و نقل مطرح شد؛

لزوم کاهش شدت مصرف انرژي تا پايان برنامه ششم توسعه

معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت گفت: بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد مصرف گازوئيل در حمل كالا به 12 درصد ليتر بر تن و مصرف روزانه بنزين به 7 دهم ليتر بر نفر كاهش يابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از ستاد حمل و نقل سوخت کشور ،حسين هاشمي، معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت و دبير نشست تخصصي مديريت انرژي در بخش حمل و نقل با ارائه گزارشي از عملكرد قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت در كشور گفت: بر اساس سياست هاي كلي اصلاح الگوي مصرف انرژي تا پايان برنامه پنجم توسعه شدت مصرف انرژي در كشور بايد به دو سوم ميزان فعلي و تا پايان برنامه ششم توسعه به يك دوم ميزان فعلي كاهش يابد.
 
به گفته وي بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد مصرف گازوئيل در حمل كالا به 12 درصد ليتر بر تن و مصرف روزانه بنزين به 7 دهم ليتر بر نفر كاهش يابد.
 
وي مهمترين برنامه بهينه سازي مصرف انرژي در كشور را خروج بنزين وگازوئيل از سبد حمايتي دولت از سال 1391 عنوان كرد و ياد آورشد: بر اساس برنامه پنجم توسعه و در راستاي قانون توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، براي خروج بنزين و گاروئيل از سبد حمايتي دولت يك سال بيشتر زمان باقي نمانده است كه البته اين اقدام بايد متناسب با قانون هدفمندي يارانه ها و شيبي كه دولت تصميم گيري مي كند اجرايي شود.
 
هاشمي همچنين 25 درصد از مصرف كل حامل هاي انرژي در كشور را مربوط به  حوزه حمل و نقل اعلام كرد و افزود: در حال حاضر 92 درصد از شدت مصرف انرژي در كشور به  بخش جاده اي اختصاص دارد.
 
به گفته وي هم اكنون سهم مصرف بنزين و نفت و گاز در حمل و نقل جاده اي به تفكيك در حوزه سواري شخصي31 درصد، كاميونت 22 درصد، وانت 14 درصد ، كشنده 20 درصد ، موتورسيكلت 6 درصد، ميني بوس 2درصد واتوبوس كمتر از 3 درصد است.
 
وي در ادامه به روند مصرف بنزين از سال 80 تا كنون پرداخت و گفت: بر اساس بررسي هاي صورت گرفته مصرف روزانه بنزين در سال 80  حدود 46 ميليون ليتر بوده كه اين رقم تا سال 85 به طور متوسط 10 تا 12 درصد افزايش داشته است به طوري كه در سال 85 ميزان مصرف روزانه بنزين در كشور به 74 ميليون ليتر رسيده است .
 
وي تصريح كرد: در صورت تدوام افزايش مصرف بنزين از سال 85 ، قطعا در سال جاري بايد ميزان مصرف روزانه بنزين به 159 ميليون ليتر در كشور مي رسيد كه خوشبختانه با اقدامات دستگاهها اجرايي ، از سال 85 ، مصرف بنزين در كشور روند كاهشي داشته  به طوري كه در ارديبهشت ماه امسال  مصرف روزانه بنزين در كشور به 62 ميليون ليتر رسيده است.
 
معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت در ادامه به حذف 6 ميليون كارت هوشمند سوخت در راستاي ساماندهي مصرف بنزين در كشور پرداخت و گفت : با حذف 6 ميليون كارت سوخت از مجموع 24 ميليون كارت هوشمند صادره در كشور مصرف بنزين يارانه اي در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 ميليون و 300 هزار كاهش داشته است.
 
دبير نشست تخصصي مديريت انرژي در بخش حمل و نقل همچنين به روند مصرف گاز طبيعي در كشور اشاره كرد و گفت: يكي از اقداماتي كه در يك دهه گذشته در كشور اجرايي شد توسعه CNG در كشور بوده كه روند افزايشي داشته و هم اكنون به 22 ميليون مترمكعب رسيده و جايگزين مصرف بنزين شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار