عملکرد شرکت ذخیره سازی تشریح شد؛

امکان مجموع برداشت ٢٠ میلیون متر مکعب گاز از مخزن شوریجه/ برگزاری مناقصه یورتشای ورامین بصورت BOT برای نخستین بار در وزارت نفت

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی گفت: با تزریق گاز به مخزن شوریجه بعنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی خاورمیانه، امکان مجموع برداشت ٢٠ میلیون متر مکعب گاز از این مخزن را در زمستان امسال فراهم و بالانس در شبکه گاز ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود سامی‌وند مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در خصوص  طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه اظهار داشت:  پس از تکمیل مطالعات اولیه امکان سنجی ذخیره سازی گاز در مخزن گازی شوریجه D در سال 1389 آغاز گردیده است.

در اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت ٣,٦ میلیون متر مکعب در روز به مخزن تزریق و در فصل سرما روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود.
 
تاکنون حدود ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز برای برداشت در زمستان آینده بعنوان پشتوانه تامین گاز استانهای شمالی کشور در این مخزن ذخیره شده است و بزودی با حضور مقامهای ارشد دولت تدبیر و امید، شاهد افتتاح رسمی آن در شرق کشور خواهیم بود.
 
طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.
 
اتمام پروژه امکان سنجی طرح ذخیره سازی در گنبدهای نمکی کاشان

 
پس از اتمام مطالعات امکان سنجی در ایران مرکزی در سال ١٣٨٧ که در گستره ای حدود ١٧٠ هزار کیلومتر مربع در سال ١٣٨٥ شروع شده بود، این گنبد نمکی توسط این شرکت شناسایی و مطالعات دقیقی برای بررسی بیشتر این ساختار با هدف تبدیل آن به مخزن ذخیره سازی گاز انجام شد.
 
با توجه به این مطالعات، عملیات تکمیلی مطالعات کامل زمین شناسی و ژئوفیزیکی از جمله MT و لرزه نگاری سه بعدی در پروژه انجام شد و هم اکنون این پروژه در حال مطالعات تکمیلی است.
 
اتمام مرحله پیش امکان سنجی پروژه احمدی شیراز
 
در مطالعه پیش امکان سنجی تمام اطلاعات موجود از چاه شماره یک و میدان احمدی بررسی و ارزیابی شد و نتایج حاصل از این بررسی بصورت گزارش پیش امکان سنجی، آماده برای برگزاری سمینار نهایی است.
 
آغاز مرحله تکمیلی امکان سنجی در پروژه قزل تپه گرگان
 

هم اکنون مرحله پیش امکان سنجی پروژه قزل تپه گرگان به اتمام رسیده و مرحله تکمیلی امکان سنجی در پروژه قزل تپه گرگان با تدوین برنامه حفاری نخستین حلقه چاه و تکمیل ٢ چاه قدیمی مخزن آغاز شده است.
 
تمام اطلاعات لرزه نگاری و حفاری موجود از ٢ حلقه چاه بررسی و نتایج حاصل از آن بصورت گزارش پیش امکان سنجی که توسط دانشگاه تهران انجام شده، آماده و تحویل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی شده که آماده برگزاری سمینار نهایی است.
 
برگزاری مناقصه یورتشای ورامین بصورت BOT برای نخستین بار در وزارت نفت

 
با توجه به دیدگاه زنگنه، وزیر نفت مبنی بر اجرای پروژه های ذخیره سازی در میدانهای غیرهیدروکربوری توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی، این شرکت برای نخستین بار در وزارت نفت اقدامهای لازم را برای فراخوان عمومی شرکتها بمنظور عقد قرارداد BOT در این میدان انجام داده است.
 
بر این اساس تمام موانع فنی و سرمایه گذاری این پروژه پس از برگزاری مناقصه عمومی به روش BOT با هماهنگی امور حقوقی و بین الملل شرکت ملی گاز ایران رفع شود تا نخستین پروژه ذخیره سازی بر اساس نرخ خرید و فروش گاز توسط بخش خصوصی اجرا شود.
 
سفره آب زیرزمینی یورتشا در ٧٠ کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده است.
 
برداشت روزانه 4.5 میلیون متر مکعب گاز از سراجه قم  
 
بهره برداری بخش دوم از فاز نخست طرح ذخیره سازی سراجه قم در آخرین روز پاییز ٩٢ برای دستیابی به حداکثر تولید، از دیگر فعالیتهای این شرکت است.
 
با روشن شدن فلر، بهره برداری از بخش دوم فاز نخست مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده سراجه قم انجام شد و روزانه ٤,٥ میلیون مترمکعب گاز از این طریق به خط لوله سراسری تزریق شد.
 
ثبت رکورد تولید در طرح ذخیره سازی سراجه قم

 
رکورد جدید تولید حداکثری در سراجه قم بعنوان نخستین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی کشور به میزان ١٠ میلیون متر مکعب در روز از جمله فعالیتهای شرکت ذخیره سازی گاز دولت یازدهم است.

گفتنی است؛ طرح مذکور واقع در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع می باشد و  روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز توسط  سه ردیف کمپرسور هر کدام به ظرفیت 3.6 میلیون متر مکعب در روز به مخزن تزریق و در فصل سرما روزانه 20 میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می گردد که کلیه اقدامات لازم در این خصوص انجام یافته و درتاریخ 18 اردیبهشت ماه  سال 1393 عملیات  تزریق به این میدان گازی آغاز گردید . تاکنون حدود 300 میلیون مترمکعب گاز جهت برداشت در زمستان آینده به عنوان پشتوانه تامین گاز استان های شمالی کشور در این مخزن ذخیره شده است و به زودی با حضور مقامات ارشد دولت تدبیر و امید شاهد افتتاح رسمی این طرح عظیم ملی در شرق کشور خواهیم بود.
 
همچنین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در گنبد های نمکی نصرآباد کاشان (اتمام پروژه  امکان سنجی و آغاز مطالعات تکمیلی)با حفاری اولین چاه توسط این شرکت انجام شده است. به طوری که پس از اتمام مطالعات بررسی امکان سنجی در ایران مرکزی در سال 1387 که در   گستره ای حدود 170 هزار کیلومتر مربع در سال 1385 شروع شده بود ، گنبد نمکی مذکور توسط  این شرکت شناسائی گردیده و مطالعات دقیقی برای بررسی بیشتر این ساختار در راستای تبدیل آن به مخزن ذخیره سازی گاز بعمل آمد که حسب این مطالعات عملیات تکمیلی مطالعات کامل زمین شناسی و ژئوفیزیکی از جمله MT و لرزه نگاری  سه بعدی در پروژه انجام گردید.هم اکنون این پروژه در حال مطالعات تکمیلی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار