ایلام/

خسارت هفت میلیارد ریالی زمین لرزه به آثار تاریخی ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: زمین لرزه های متعدد روزهای اخیر در شهرستان های آبدانان، دهلران و دره شهر هفت میلیارد و 500 میلیون ریال به آثار و ابنیه تاریخی خسارت این مناطق آسیب وارد کرده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده  با اعلام این خبر گفت: آسیب های وارد شده به آثار تاریخی از پنج تا 15 درصد متغیر است.
وی افزود: این آثار متعلق به دوره های مختلف تاریخی ساسانی ، قاجاریه و قرن هفتم هجری شمسی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  ایلام ادامه داد: «قلعه شاخ» در شهرستان دهلران به عنوان بزرگ ترین قلعه غرب کشور و متعلق به دوره ساسانی در اثر زلزله 5،8 ریشتری 15 درصد خسارت دیده است که برای تعمیر و بازسازی به دو میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
شنبه زاده افزود: دو اثر متعلق به دوره ساسانی در شهرستان آبدانان شامل «قلعه هزار درب» با پنج درصد خرابی به 500 میلیون ریال و «پشت قلعه» با پنج درصد تخریب به 300 میلیون ریال اعتبار برای مرمت نیاز دارند.
وی تاکید کرد: سه اثر متعلق به دوره قاجاریه در شهرستان دره شهر نیز بین پنج تا 10 درصد تخریب شده اند که قلعه میرغلام به 250 میلیون ریال ، قلعه پوراشرف نیازمند 500 میلیون ریال و قلعه جهانگیرآباد به 250 میلیون ریال هزینه برای تعمیر دوباره نیازمند هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  ایلام اضافه کرد: در بخش مورموری نیز «چهار طاقی مولاب» برای تعمیر به 300 میلیون ریال و «محوطه پنج برادر» (پنج برار) به 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
شنبه زاده یادآور شد: بقعه های امامزاده سید ابراهیم (ع) دهلران متعلق به دوره سلجوقیان با 10 درصد تخریب به یک میلیارد ریال و پیرمحمد (ع) و سید صلاح الدین (ع) آبدانان متعلق به قرن هفتم هجری شمسی با پنج درصد آسیب در مجموع به یک میلیارد ریال برای مرمت نیاز مند.
وی عنوان کرد: تعمیر و مرمت امامزاده مهدی صالح نیز با 10 درصد تخریب به یک میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اضافه کرد: بقاع متبرکه این امامزاده ها به علت قدمت تاریخی و ثبت آثار مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی هستند.

شنبه زاده اظهار کرد: آثار باستانی دوره ساسانی به علت ساختار خاص در مصالح به کار رفته و استفاده از گچ نیم کوب با وجود قدیمی و کهن بودن اما از مقاومت بالایی در برابر حوادث برخوردار هستند و به همین جهت در زمین لرزه های اخیر آسیب چندانی ندیده اند.
وی مدت زمان مرمت و تعمیر این بناهای تاریخی را در صورت تامین اعتبار شش ماه تخمین زد و افزود:  35 اثر در کل استان به مرمت و بازسازی نیازمند هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مسوولان استان ایلام خواست که نسبت به مرمت این ابنیه با اداره کل میراث فرهنگی استان همکاری کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و پراکنده بودن آثار تاریخی استان، این اماکن همواره در معرض حوادث مختلفی چون سیل ، زلزله و .... قرار دارند و با توجه به این شرایط می طلبد که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و توسعه گردشگری یکی از اعضای اصلی و دایمی ستاد بحران استان باشد که شوربختانه این اداره کل در ستاد بحران استان عضویت ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد اعتبار لازم برای مرمت آثار آسیب دیده ناشی از زلزله در سه ماهه پایانی سال جاری تحقق یابد.
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.