در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و فنلاند مطرح شد

واکنش ظریف به تحریم‌های آمریکا/ تیومیویا: داعش تهدیدی جدی برای کل جهان

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر طرف مقابل خویشن‌داری نکند ممکن است از ریزه‌کاری‌های فنی که در توافق ژنو وجود دارد استفاده کنیم که این مورد رضایت و خشنودی طرف مقابل نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با "ارکی تیومیویا" وزیر خارجه فنلاند که صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد با اشاره به این که روابط ایران و فنلاند نزدیک به یک قرن تاریخ دارد گفت: ایران و فنلاند دارای گفتگوهای مثبت و مطلوبی در سال‌های گذشته بودند، روابط اقتصادی، فرهنگ و پارلمانی دو کشور قابل توجه بوده و در طول سال‌های گذشته روابط دو کشور توسعه داشته و شاهد برگزاری ملاقات‌های سیاسی بین ایران و فنلاند بوده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: در صحبت‌های امروز با وزیر خارجه فنلاند مسائل مختلف دو جانبه مطرح و بر گسترش روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی تاکید شد و نقش بخش خصوصی هم در روابط دو کشور مورد توجه قرار گرفت.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: بخش قابل توجهی از گفتگوها به موضوعات منطقه‌ای هم چون بحث خطر افراط و خشونت و تروریسم اختصاص یافت چرا که این موضوع محدود به هیچ کشور و یا منطقه‌ای نیست و جوامع مختلف از آمریکا تا آسیا را تهدید می‌کند.  
 
وی ادامه داد: همچنین در گفتگوهای امروز درباره موضوع هسته‌ای کشورمان و رسیدن به روش قابل قبول تبادل نظر شد و درباره موضوعات مختلف از جمله منطقه عاری از سلاح هسته‌ای گفتگو شد البته بحث‌های ما در ملاقات با ریاست جمهور و هم چنین بر سرمیز ناهار ادامه می‌یابد.
 
وزیر امور خارجه بیان داشت: در شرایط کنونی ضرورت گفتگو و تبادل نظر بیش از هر زمان دیگری باید اتخاذ شود.  
 
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارزیابی‌تان از روابط ایران و عربستان چیست اظهار داشت: ایران همواره علاقه‌مند به حسن همجواری با همسایگان خود به ویژه عربستان بوده چرا که این کشور اهمیت ویژه‌ای در جهان اسلام دارد و برای ایران هم بسیار با اهمیت است.  
 
وی افزود: بسیار خوشحالیم که در سفر امیرعبداللهیان به ریاض گفتگوهای مناسبی با سعود الفیصل انجام شد و امیدواریم زمینه برای همکاری و هم‌فکری بیشتر ایجاد کنند چرا که ما خطر مشترکی مثل افراط، خشونت و ترور داریم که منافع همه کشورها را تهدید می‌کند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: دو کشور باید به عنوان نیروی واحد در برابر خطرات همکاری کنند.
 
ظریف اظهار داشت: اولین گفتگوی من با سعود الفیصل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و پس از آن آمادگی سفر به عربستان و همچنین دعوت از وزیر خارجه این کشور برای حضور در ایران را داریم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: پادشاه عربستان با توجه به سوابقی که در این حوزه دارد می‌تواند آینده بهتری در روابط دو کشور ایجاد کند و من آمادگی دارم در بهبود و گسترش روابط دو کشور مشارکت کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مفهوم تحریم‌های جدید وضع شده علیه ایران توسط آمریکا در مقطع فعلی چیست بیان داشت: گرایشی در بین دولتمردان آمریکا وجود دارد که فکر می‌کنند با تهدید می‌توانند مسائل را به پیش ببرند اما این دیدگاه و روش خطرناک و غیرسازنده است و با روح توافق ژنو مغایرت دارد.
 
وزیرامور خارجه ادامه داد: ما اعتقاد داریم این اقدامات فضا را برای رسیدن به راه حل دشوار می‌کند و آمریکا باید مسئولیت عواقب کاری را که می‌کند بر عهده بگیرد.  
 
ظریف اظهار داشت: ما بیش از هر کشوری در مذاکرات به رسیدن به نتیجه تعهد داریم و کسانی که دنبال این گونه اقدامات هستند و این گونه اقدامات خوشایندشان است نشان می‌دهند که دنبال راه حل نیستند و دنبال بر هم زدن مسیر مذاکرات هستند چون افراد جنگ طلب از مذاکرات نفی نمی‌برند و آینده خود را در تنش جستجو می‌کنند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از مذاکره می‌توان به راه حل قابل قبول رسید و صلح جهان را تضمین کرد و کسانی که به دنبال جنگ هستند به جایی نمی‌رسند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه نوع توافقی مورد قبول ایران است بیان داشت: ما متعهد به برنامه اقدام مشترک هستیم که دو ویژگی دارد که یکی از آن‌ها داشتن برنامه مسالمت آمیز هسته‌ای و دیگری برداشتن تمامی محدودیت‌هایی است که علیه ایران اعمال شده و این راهنمای ماست.
 
وزیرامور خارجه افزود: ما دنبال روش‌های علمی هستیم و برنامه هسته‌ای ایران همیشه مسالمت آمیز خواهد ماند چون سلاح هسته‌ای نقشی در تامین امنیت ایران ندارد و رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری هم این موضوع را اعلام کردند.  
 
ظریف تصریح کرد: ما مشکلی با اقدامات شفافیت ساز نداریم و می‌خواهیم افراد موضع خودسرانه نگیرند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت ایران چه برنامه‌ای برای از بین بردن محدودیت‌های اینترنت در ایران دارد اظهار داشت: جامعه ایران یک جامعه کثرت گرا بوده که دیدگاه‌های مختلفی در آن وجود دارد و دولت ایران عنوان دولت دموکراتیک را با خود به همراه دارد.
 
وی بیان داشت: شاید دیدگاه‌های مختلفی در خصوص اینترنت وجود داشته باشد که باید به آن پاسخ دهیم و دولت در اینترنت مسئولیت دارد تا محیط امنی برای جوانان فراهم کند هم چنین زیرساخت‌های داخلی را که به دنبال آن هستیم بررسی می‌کنیم تا محدودیت‌ها را بدون از بین بردن ساختار اجتماعی مشخص کنیم.
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براین که اقدامات متقابل در خصوص وضع تحریم‌ها علیه کشورمان چیست تصریح کرد: تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده برای راضی کردن گروه‌های فشار است که با انجام مذاکره مخالفند و با ملاحظه‌های فنی تلاش می‌کنند تا تحریم‌ها را توجیه کنند.  
 
ظریف بیان داشت: ایران این امکان را دارد با ریزه‌کاری‌هایی که در توافق ژنو وجود دارد که این اقدامات ناخوشایند طرف مقابل است این تحریم‌ها را پاسخ دهد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ایران در مذاکرات جدی است و جامعه ما برای رسیدن به توافق تلاش می‌کند اما دیدگاه‌های متفاوتی در کشور وجود دارد که این امر مبارکی است اما در کشور گروه‌های فشار وجود ندارد که به دنبال عدم توافق و آشوب در منطقه باشد.  
 
وی اظهار داشت: مردم ایران به دنبال سلاح هسته‌ای و درگیری نیستند اما این امکان وجود دارد با توجه به نکات فنی که در توافق ژنو وجود دارد از آن‌ها استفاده کنیم.
 
وزیرامور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل خویشن‌داری نکند ممکن است از ریزه‌کاری‌های فنی که در توافق ژنو وجود دارد استفاده کنیم که این مورد رضایت و خشنودی طرف مقابل نیست.

*داعش تهدیدی جدی برای کل جهان/ علاقه‌مندی تجار فنلاندی به حضور در ایران

"ارکی تیومیویا" وزیر خارجه فنلاند در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان که صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد با اشاره به این که در سال 2003 یک بار به ایران سفرکرده‌ام، گفت: هم اکنون در زمان مهمی به ایران آمدم و خوشحالم که تاکنون مشکلات دو جانبه بین دو کشور وجود نداشته است.
 
وی تصریح کرد: پیشرفتی که در مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده را می‌پذیریم و انتظار داریم در ماه‌های آتی فصل‌های باقی مانده آن حل شود چون باعث توسعه روابط در کلیه زمینه‌ها می‌شود.  
 
تیومیویا اظهار داشت: امروز با خطرات مختلفی مثل بی‌ثباتی در عراق مواجهیم که در این باره با وزیر خارجه ایران صحبت کردیم چرا که این خطری برای امنیت جهانی است و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند و شاهد یک فاجعه بشری هستیم.
 
وی ادامه داد: با یک فرآیند سیاسی می‌توان این مسئله را حل کرد چرا که باید افراط و خشونت متوقف شود.  
 
وزیرخارجه فنلاند با بیان این که ما مذاکرات خود را در میز ناهار ادامه می‌دهیم، افزود: ما خوشحالیم که در این زمان مسیری برای عادی سازی روابط ایران و اروپا شروع کرده‌ایم که نه تنها به نفع طرفین است بلکه برای کل دنیا مناسب است چون منجر به تغییرات مثبت شگرف در مسیر مناسب می‌شود و ایران تعهداتی دارد که باید به حل این مسئله برسیم.  
 
تیومیویا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضع شما نسبت به گروه تروریستی داعش چیست تصریح کرد: داعش تهدید جدی برای کل جهان و مسئول جنایات فجیع است و ما تمام تقاضاهای دولت عراق برای مقابله با آن‌ها را می‌پذیریم، همچنین از تمام روش‌های سیاسی برای بازگرداندن آرامش به این کشور استفاده می‌کنیم.  
 
وی افزود: یک فرآیند سیاسی و اقتصادی نیاز است تا ثبات را به عراق بازگرداند.
 
وزیر خارجه فنلاند در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دورنمای روابط ایران و فنلاند را چگونه ارزیابی می‌کنید بیان داشت: ما همیشه روابط خود را پیگیری کرده‌ایم و به دنبال از بین بردن محدودیت‌ها هستیم.
 
وی تصریح کرد: جامعه فرهنگی، اقتصادی و تجار فنلاندی علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستند و این پتانسیل همچنان وجود دارد و سفر من نشان از این علاقه‌مندی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، خارجه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار