کفاش در هفتمین اردوی ملی مربیان پیشتازان و فرزانگان اعلام کرد:

پرداخت حق الزحمه مربیان پیشتاز و روزانه در سال تحصیلی جدید / برگزاری سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در اردوگاه باهنر

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری سی و دومین اجلاس روسای مناطق آموزش و پرروش کشور در اردوگاه باهنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در هفتمین اردوی ملی مربیان پیشتازان و فرزانگان گفت: انتظارم از سازمان دانش‌آموزی این است که بندبند سند تحول بنیادین را بخوانند و اجرا کنند.

وی به چند بند از راهکار‌های سند تحول اشاره کرد و افزود: راهکار 7-1 ایجاد سازکار برای تقویت و انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیای هویت ایرانی در دانش‌آموزان و معلمان است و راهکار 8-2 استفاده از ظرفیت برنامه درسی ، منابع آموزشی ، کتابخانه‌ها ، فرصت اردوها و فعالیت‌های برون مدرسه‌ای و بویژه مساجد و کانون‌های مذهبی است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه‌هایی از محیط‌های یادگیری مثل پژوهش‌سرا‌ها، اردوگاه‌ها، مراکز کار‌آفرینی و ورزشگاه‌ها از راهکار 6-6 است ، اظهار داشت: در سند به نکته اشاره شده که مدرسه تنها محیط یادگیری نیست بلکه مدرسه یکی از فضا‌های آموزشی و پرورشی است.

کفاش ادامه داد: مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجه با نیاز‌های فوری و عمومی جامعه راهکار 8-8 سند تحول بنیادین است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول سطح تعلیم و تربیت را از سطح سواد‌آموزی بالاتر اشاره شده است، اضافه کرد: بیش از 80 درصد از راهکارهای سند تحول بنیادین را می‌توان با فعالیت‌های مربیان مرتبط کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی تشکلهای دانش‌آموزی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ، افزود: در ماده یک آیین نامه شورای هماهنگی دانش‌آموزی تشکل دانش‌آموزی این چنین تعریف شده است که تشکل دانش‌آموزی به مجموعه‌ای از دانش‌آموزان که فعالیت‌های تعریف‌ شده‌ای را به صورت داوطلبانه، مستمر، فراگیر و مصوب اعم از دولتی یا غیر دولتی درعرصه‌های مختلف اجتماعی، سازندگی، علمی، هنری ، ورزشی ، دفاعی و امدادی به صورت سازمان‌یافته در داخل و یا مکمل در خارج از مدرسه فعالیت می‌نمایند، گفته می‌شود.

کفاش در ادامه با اشاره به سیاستهای 20 گانه اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: در مجموع این 20 سیاست تعدادی از آن با موضوع توسعه فعالیت سازمان دانش‌آموزی مرتبط است که یکی از این سیاستها استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش‌آموزی برای تقویت تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی قانونی و ظرفیت بزرگی برای آموزش و پرورش است و سازمان دانش‌آموزی بازوی توانمند فعالیتهای پرورشی و تربیتی است که این ظرفیت بزرگ باید در اختیار مجموعه آموزش و پرورش قرار بگیرد تا شور و نشاط را به حوزه‌های آموزش و پرورش برگرداند بنابر این نگاه‌های سراسر کشور به این سازمان باید اصلاح شود زیرا که سازمان دانش‌آموزی هماهنگ‌کننده تشکلهای دانش‌آموزی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تقویت و اهتمام معلمان در راستای اجرایی کردن فعالیتهای پرورشی و توسعه اردوهای دانش‌آموزی از دیگر سیاستهای 20 گانه وزیر آموزش و پرورش است، افزود: در شورای معاونین آموزش و پرورش مصوب شد که سال آینده سمینار روسای آموزش و پرورش مناطق کشور دراردوگاه‌ باهنر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از دیگر سیاستهای 20 گانه وزیر سخن گفت و اضافه کرد: ترویج فضای اعتدال و تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش از دیگر سیاستها است زیرا که تند روی و افراط شکست جوامع را بدون شک به همراه خواهد داشت و اعتدال ، منطق ، میانه‌روی درسی است که مکتب دینی ما به ما آموزش داده است.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش بر ایده یکسان‌سازی نگرشها و اندیشه‌ها که نه ممکن است نه لازم ، تأکید دارد و ایشان تقریب نگرشها را مطرح می‌کنند که به معنی نزدیک کردن فکر‌ها، کار‌ها به همدیگر است.

کفاش افزود: لازم نیست همه نگرشها یکسان باشد بلکه مهم این است که همه برای تحقق ارزشها تلاش کنند و آنهایی که در صدد یکسان سازی راهها در عرصه سیاست و فرهنگ هستند شکست خورده‌اند زیرا رسیدن به هدف و تعالی در مکتب ما یکسان است.

کفاش با اشاره به اینکه انحصار در تشکلها بازمی‌دارد ، گفت: آموزش و پرورش 4 تشکل قانونی از جمله بسیج دانش‌آموزی ، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان، جمعیت  جوانان هلال احمر و پیشتازان و فرزانگان وجود دارد که تعدد این تشکلها خطرناک نیست بلکه لازم است.

وی با اشاره به وجود 12.5 میلیون دانش‌آموز در کشور افزود: در کشور 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم که تا سال 1404 این عدد باید به 15 میلیون برسد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی باید در جهت تقویت رشد و پیشرفت کمی و کیفی تشکلها حرکت کند ، گفت: توسعه مشارکتها در اداره آموزش و پرورش از سیاستهای وزیر است زیرا که آموزش و پرورش کشور بدون مشارکت اداره و متحول نخواهد گشت.

کفاش همچنین تصریح کرد: در تربیت، انگ زدن به آدمها با تجربه بزرگترین خیانت است و بنا بر تأکید وزیر آموزش و پرورش که ما خواستاریم  فرهنگ امنیتی را به امنیت فرهنگی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: حراستهای ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنند تا معلمان ، مربیان و دانش‌آموزان آزادانه حرف بزنند زیرا چنانچه در جمع محرمها حرف نزنند درپستو‌ها حرف خواهند زد ، بر همین اساس موجب می‌شوند که کلیپ به خارج از کشور بفرستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: حق الزحمه مربیان پیشتاز و فرزانه را در سال تحصیلی جدید تأمین خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحول ، سند ، کانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار