سیف در جمع خبرنگاران مطرح کرد

حذف صفر از پول ملی در صورت تک رقمی شدن نرخ تورم/ارتباط خوبی میان بانک مرکزی و مراجع قضایی وجود دارد

رئیس بانک مرکزی گفت: در صورت تک رقمی شدن نرخ تورم و در یک شرایط با ثبات اقتصادی حذف صفر پول ملی باید صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران،‌ ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در بسته خروج غیر تورمی از رکود نظام بانکی چه وظیفه‌ای دارد اظهار داشت: نظام بانکی هر روز پرونده‌های را برای ارائه تسهیلات به آنها ثبت می‌کند که نیازمند پیش‌نیازهای مربوط به خود نیز هست تا انجام آن سرعت بگیرد.
 
وی ادامه داد: یکی از مباحث بسیار جدی در بسته خروج غیرتورمی  از رکود تامین سرمایه‌های در گردش واحدهای تولیدی است که در این نشست آن را میان استانداران مطرح کردیم و از آنها تقاضا داشتیم که اگر مشکلی در لیست بنگاه‌های اقتصادی نیازمند سرمایه در گردش برای گرفتن خط تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت آن‌ها وجود دارد به ما اعلام کنند، تعدادی از استان‌های کشور این کار را انجام داده‌اند و ما منتظر فعالیت استان‌های دیگر هستیم.
 
رئیس بانک مرکزی اضافه کرد: اگر در مواردی فکر می‌کنند مشکل سرمایه در گردش نیست و ایرادهای اساسی دیگری وجود دارد باید به بانک مرکزی انعکاس دهند و در صورت  تایید ما از بنگاه اقتصادی می‌خواهیم تا اقدامات دیگری انجام دهد.
 
سیف در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تسهیلات پرداخت شده دارید، گفت: این تسهیلات روزانه پرداخت می‌شود در سال 93 نیز قرار شده تا 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید که 50 درصد آن متعلق به حفظ وضع موجود است به عنوان سرمایه در گردش به واحدها واریز کنند.
 
وی افزود : 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدیدی هم هست که باید تا آخر سال پرداخت شود این ظرفیتی است که نظام بانکی از آن برخوردار بوده ما نیز آن را کنترل می کنیم تا بتواند عمدتا به تامین سرمایه در گردش کمک کند.
 
سیف اظهار داشت: ما الویتی در سال 93 برای شروع پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری جدید نداریم، چراکه معتقدیم پرونده‌های نیمه تمام باید تکمیل شود.
 
رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که سخنگوی قوه قضاییه در نشست امروز اعلام کرد که لیست بانک مرکزی درباره بدهکاران ناقص است نظر شما چیست؟ افزود: ما به دنبال شفاف‌سازی هستیم خوشبختانه ارتباط خوبی میان بانک مرکزی و مراجع قضایی وجود دارد و این همکاری ما میان قوه و بانک مرکزی ادامه دارد اگر نقصی هم وجود داشته باشد از سوی سازمان اعلام می‌شود بانک مرکزی در این میان بانک‌ها را منسجم می کند تا در مسیر قانونی اقدام کنند.
 
سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از کاهش نرخ سپرده قانونی چیست؟ بیان داشت: نرخ سپرده قانونی هم اکنون 13.5 درصد است که 2 درصد آن در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است که هدف آن افزایش تسهیلات بانکی بود.
 
سیف همچنین پیرامون استقلال بانک مرکزی هم گفت: یک سالی از دولت یازدهم می گذرد اما این دولت نگاهی به منابع بانک مرکزی نداشته است البته تلاش می‌شود تا با کار کارشناسی مشکلات حل شود در این میان اصراری از سوی دولت برای استفاد‌ی منابع پر قدرت و یا همان منابع بانک مرکزی نبود.
 
رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با کاهش نرخ تورم در سال آینده حذف صفر از پول ملی را خواهیم داشت افزود: این اقدامی است که حتما باید انجام شودباید صبر کرد تا نرخ تورم یک رقمی شده و یک شرایط با ثبات اقتصادی به وجود آید که در آن به یک افق بلند مدت در اقتصاد برسیم.
 
سیف خاطرنشان کرد: در شرایط با ثبات اقتصادی چند کار باید انجام بگیرد که یکی از آن حذف 3 صفر و 4 صفر است که برای هر دو کار اقدام کارشناسی انجام شده است البته یکی از موارد دیگر قطع اسکناس متناسب با شرایط آن در روز است که در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: سیف ، رئیس ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار