رئیس سازمان میراث فرهنگی:

خواسته رئیس جمهور تلاش و همت در حوزه ارتقای فعالیت های این سازمان است

نشست تخصصی ترسیم افق کاری سازمان میراث فرهنگی در برنامه ششم توسعه با حضور ریاست سازمان میراث فرهنگی، معاونین و فعالان این بخش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و خیر مقدم مجری برنامه از فعالین بخش خصوصی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تشکل های مردم نهاد برای بیان دیدگاه های این انجمن دعوت شد. 

مسعود سلطانی فر ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و هم چنین معاون رئیس جمهور گفت: مردم به کلیت این دولت تفکرات و نظرات روحانی رای دادند که امیدواریم بتوانیم پاسخ مناسبی به اعتماد مردم بدهیم. 
 
وی افزود: فکر و نظر مردم و همکاری با سازمان های مردمی موجب رونق و ارتقای بخش میراث فرهنگی می شود و ما در حال حاضر در حال سازماندهی سازمان برای برنامه هفتم است.  
 
سلطانی فر عنوان کرد: وقتی رئیس جمهور می گوید باید در عرصه توسعه اقتصاد و فرهنگ کار ویژه و جدیدی انجام شود مبین ارزش و جایگاهی است که برای این فعالیت ها قائل است رئیس جمهور با درک اهمیت این موضوع، ما را به آن متوجه کرده است. 
 
وی ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی شورای سازمان امیدواریم این شوراها بازگشایی شود و با همکاری ریاست جمهوری فعالیتش بیشتر و مفیدتر شود.  
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان ابراز داشت: سفرهای مختلف ریاست جمهوری و نکات مورد توجه ایشان در این سفرها به اهمیت طرح ملی جامع گردشگری اشاره دارد. برنامه ششم توسعه از سال 95 آغاز خواهد شد و ما از پایان هفته آینده با یاری دولت یک دفتر مرکزی برای سازمان های مردم نهاد خواهیم داشت. 
 
وی از تمام کارشناسان و تشکل ها و رسانه ها دعوت کرد نظرات و ایده ها را به سازمان میراث فرهنگی منتقل کنند. 

در ادامه افروز سهرابیان رئیس موسسه بین المللی علم و فرهنگ بیان کرد: باعث افتخار است در کنار اساتید این عرصه حاضریم. پس از سال ها به سازمان های مردم نهاد توجه شده است و باید این فرصت را غنیمت بدانیم ما یک انجمن دانشجویی هستیم که باید بستر جامعه را برای ظرفیت توسعه در بخش گردشگری آماده کنیم. 
 
وی همچنین ادامه داد: اگر قرار است تغییر و تحولی انجام شود باید سازمان ها و تشکل های مردمی توجه شود این ها می توانند منبع تجربه باشند و از نظرات و دیدگاه های آن ها می توان استفاده های مفیدی برد ما باید بستر جامعه عمومی را به گونه ای فراهم کنیم که برای توریست در کشور ما شرایط متناسبی محیا شود. 
 
شهاب جهانبخش رئیس انجمن طبیعت کوهنوردان ایران فعال بعدی در این زمینه بیان کرد: با بررسی های انجام شده و این که ما به دنبال ترسیم افق کاری برای برنامه ششم هستیم نقص هایی در این حوزه وجود دارد که یکی از آن ها راه نیفتادن شبکه نت است اگر بتوان از راه اینترنت توانمندی های هر مکان گردشگری را معرفی کرد بهتر می توان ارتباط برقرار کرد و از همکاری سازمان های مردم نهاد در راه اندازی شبکه نت ضروری است.  
 
وی افزود: سرعت انتقال اطلاعات در محیط وب سایت، وبلاگ و غیره بسیار سریع تر و با سهولت بهتری انجام می شود که در دو سطح ملی و بین المللی می توان به کارآمدی لازم رسید. 
 
جهانبخش اظهار داشت: ما می توانیم جذب توریست خوبی داشته باشیم و آن ها را به مناطق توریستی خود اعزام کنیم اما بسیاری از افراد محلی ما دیگر پذیرای توریست نیستند زیرا خسارات وارد شده توسط توریستها گاهی جبران ناپذیر است. 
 
وی ادامه داد: وقتی توریست ها وارد شهر یا کشوری می شوند سه خواسته مهم دارند آرامش، بهداشت و امنیت اگر ما بتوانیم این سه خواسته را فراهم کنیم مسائل دیگر تا حدودی حل خواهیم شد.  
 
خاطره استاد رضایی رئیس اتحادیه صنایع دستی با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن برنامه ششم توسعه گفت: در زمینه راه اندازی شورای عالی تشکل ها مدتی است فعالیت می کنیم و باید گروه های تشکیل شود که از هر گروه یک نماینده به اوضاع رسیدگی کند. 
 
وی ادامه داد: باید تا جایی که می شود از موازی کاری پرهیز کرد چون این قانونمند شدن زیر سوال می برد و موجب تلف شدن وقت می شود با اشتی بخش خصوصی و انجمن را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با این صلح دوباره به نتیجه خوبی برسیم. 
 
استاد رضایی بیان کرد: در سند برنامه پنجم توسعه جایگاهی برای سازمان ما نبود و در سند چهارم هم تعریف محدودی بود ما به صورت ضربتی و با همکاری تمام همکاران و دوستان تمام تلاش خود را برای گنجاندن این سازمان در برنامه ششم توسعه خواهیم کرد.  
 
وی در پایان گفت: صنایع دستی پرچم دوم میراث فرهنگی است و بخش خصوصی و غیردولتی می تواند در پرتو تبعیت از قوانین کمک و یاری دهنده باشد امیدواریم از طریق پردازی، استفاده ابزاری و توجه مقطعی از سوی مسئولان خودداری شود. 
 
محمد جواد نوروزی رئیس انجمن ادبی شهریار بیان کرد: خدا را شاکریم که مسئولان دلسوز و متعهد دولت یازدهم در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می کنند یک پیشنهاد داده شده است که تجلیل از سازمان های مردم نهاد موفق است که هر سال به تعدادی از این تشکل ها به رسم یادبود هدایا برای تشویق داده شود. 
 
وی با انتقاد از فقدان جایگاه ایران در سازمان های فرهنگی بین المللی گفت: ما باید در یونسکو اسامی و نامگذاری های خاص کشورمان را برای مفاخرمان جا بیندازیم بسیار مایه تاسف است که بنیاد حافظ و نظامی و شهریار در تهران جایگاهی ندارد.  
 
نوروزی با پیشنهاداتی در زمینه ادبی و فرهنگی و بزرگداشت مفاخر ادبی و ملی گفت: باید در داخل سازمان میراث فرهنگی هیئت نظارتی قرار بگیرد که رنگ و بوی سیاسی و امنیتی از آن برداشته شود.  
 
رقیه حاتمی پور رئیس گروه سرمایه گذاری فلامینگو و گروه دوستی ایران و استرالیا بیان کرد: افق کاری سازمان در برنامه ششم توسعه بسیار مهم است با مطالعه در برنامه پنجم فهمیدم که آنچه در حق و شان عرصه گردشگری است ادا نشده است. 
 
وی افزود: آنچه لازم است ابتدا یک نقشه راه است باید چراغ راهمان بکنیم ما هیچ برنامه ای نداریم که در آن تعیین شده باشد یک معضل و مشکل در یک برهه زمانی حل شود و کنار گذاشته شود ما همیشه دور تسلسل بیهوده را می گذرانیم.  
 
حاتمی پور افزود: موافقت اصولی و صدور مجوز برای هر سرمایه گذاری نباید صادر شود ایجاد یک مرکزیت واحد لازم است به عنوان مثال مجوز برای 13 الی 14 شرکت برای یک منطقه گردشگری صادر شده است که این یک فاجعه است. 
 
وی اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی و دانش فنی بسیار مهم است و در بحث سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم ایجاد تعامل خوب با بانک ها و منابع مالی است در بخش های دیگر اقتصادی هم چنین اقتصاد گردشگری ظرفیت های خوبی برای همکاری می توان پیدا کرد.  
 
موسس پرتو گردشگری ابراز داشت: ایجاد خانه تشکل هایی که از سوی سایر معاونت ها در اختیار اصناف نامربوط قرار می گیرد باعث اختلاف و تفرقه و تضعیف قوای ما می شود. 
 
وی با خطاب قرار دادن رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: دیدگاه پسندیده و مناسب شما موجب تشویق و دلگرمی تشکل های مردم نهاد می شود چرخ گردشگری بدون بخش خصوصی نمی چرخد و از شما می خواهیم حمایت های خود را بنا بر سفارش ریاست جمهوری از ما دریغ نکنید.  
 
پیرمرادیان فعال بعدی در زمینه راهنمای گردشگران بیان کرد: در هر افق کاری یک سری مشکلات و معضلات وجود دارد گردشگری کار سازمان را به بار می نشاند و توریست از مهمترین بخش های سازمان است. 
 
وی افزود: بحث بازاریابی دیگر جوابگو نیست ما صنعت توریسم را داریم با بازاریابی های رئیس جمهور که با سیاست های بین المللی ایشان به وجود آمده است باید دیگر به بازارداری بپردازیم. 
 
وی در پایان گفت: راهنماهای گردشگری به عنوان سربازان پیاده نظام در خدمت گردشگری ایران هستند. 
 
در پایان ایمانی از اعضای کانون بازنشستگان به جایگاه اجرا آمد و از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست حمایت های خود را از این کانون آغاز کند. 
 
وی با ابراز یک دلیل برای این کار گفت: در واقع بازنشستگان صاحبان اصلی این سازمان هستند اگر مورد بی مهری قرار بگیرند بازنشستگان نسل بعد نیز مورد بی مهری قرار می گیرند. 
 
 
در ادامه مراسم از شیر کوند دبیر پنل تخصصی بررسی نقشه راه سازمان در برنامه ششم توسعه از دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان دکتر بهمن نامور مطلق معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی، حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت و دکتر بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای سمینار تخصصی دعوت شد.  
 
سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان بیان کرد: ما در برنامه ششم توسعه اقتصادی تلاشی را در نظر داریم که سازمان مان دیده شود در برنامه های توسعه گذشته سازمان ما جایگاه خاصی نداشت. 
 
وی افزود: یکی از اقدامات این است که خود را ثابت کنیم که هستیم با عمل و همکاری ما و شما. فعالیت های کلی کشور و دولت را رصد کنید می بینید که فعالیت این سازمان در گروه فرهنگی قرار می گیرد. 
 
شیرکوند اظهار داشت: ما باید ثابت کنیم سازمان ما فرهنگی اقتصادی است و نقش موثری در جامعه داریم هر چند در بخش هایی مدیر هزینه هستیم.  
 
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی بیان کرد: در مورد برنامه ششم و پنجم توسعه بحث هایی با مهندس بهشتی داشتیم برنامه ششم باید بار سنگین برنامه پنجم را به دوش بکشد ان شالله این سازمان در شرایطی قرار بگیرد که مبنای تمام برنامه ریزی های کشور باشد تلاش همه همکاران در این زمینه لازم و ضروری است در زمینه میراث ملموس و ناملموس فرهنگی فعالیت هایی انجام گرفته و ادامه دارد.  
 
وی اظهار داشت: وزارت کشور، راه و نیرو، دستگاه هایی هستند که ما بیشتر با آن ها سرو کار داریم مهم این است که ما چگونه بتوانیم از سرمایه های خود بهترین استفاده را ببریم.  
 
پس از طالبیان مهندس بهشتی گفت: عنوان این سمینار برنامه ششم توسعه است و خوب است همه مسئولان به این برنامه توجه کنند. 
 
وی ادامه داد: برنامه مثل یک قطار است که اگر دستگاه های مختلف کشور به جای خود و در حوزه فعالیت خود سوار آن باشند مسیر را به خوبی می رود. 
 
وی تصریح کرد: همین که با توجه به کمبودها و بی توجهی ها به حیات خود ادامه داده ایم و سازمان را سرپا نگه داشته ایم باید تشویق و تحسین شویم ما در برنامه پنج ساله ششم باید ظرفیت هایی که در برنامه سوم و چهارم توسعه بود دوباره احیا کنیم و به این مسیر ادامه دهیم تا در برنامه هفتم توسعه نقش و تاثیر سازمان گردشگری مشخص و روشن شود. 
 
وی افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که در برنامه هفتم توسعه نقش خود را اثبات و ترسیم کنیم. 
 
پس از سخنرانی مهندس بهشتی، بهمن نامور مطلق معاون هنرهای صنایع دستی گفت: برنامه ششم در حال نگارش است و ما تصمیم داریم نقطه نظرات و ایده ها را در این برنامه لحاظ کنیم. 
 
وی ادامه داد: این سازمان در برنامه پنجم جایی نداشته و ما به دلیل پیوند خاصی که داریم که هم فرهنگی هستیم و هم اقتصادی باید در برنامه ششم جایی داشته باشیم. 
 
نامور مطلق با ابزار خشنودی از به دست آوردن دو نشان آسیای غربی از 7 نشان در عرصه گردشگری گفت: متاسفانه در صادرات مقام 31 جهان را داریم که این تضاد باید حل شود.  
 
وی در ادامه گفت: باید در داخل سازمان مان به یک توازن برسیم ما باید در حوزه صنایع دستی فعالیت های خود را به جهان ارائه دهیم اگر سازمان در سطح بین المللی دیده نمی شود صنایع دستی نیز در سطح سازمان میراث با بی توجهی روبه رو است. 
 
نامور مطلق هم چنین عنوان کرد: یکی از درخواست های صنایع دستی عدالت خواهی است تا این جا دولت خیلی پاسخگوی مشکلات نبوده که باید گفت اگر دولت کمک نکند حق بیمه از 70 هزار بیمه شده در زمینه میراث فرهنگی سلب می شود و این یک فاجعه است.  
 
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری با اشاره به برنامه توسعه گفت: اهمیت سازمان میراث فرهنگی به گونه ای است که باید در برنامه ششم به آن پرداخته شود یک نابه سامانی در مدیریت یکپارچه گردشگری دیده می شود و در کل هدف این بوده است در سال 1404 ما 20 میلیون گردشگر را به راحتی و با شرایط مناسب داشته باشیم.  
 
وی با ابزار خشنودی از سیاست های دولت یازدهم گفت: در سخنان رئیس جمهور مشخص بود که یک مدیریت و سیاست قدرتمند در زمینه گردشگری در نظر دارند. 
 
سمیع الله حسینی مکارم نفر بعدی بود که ابراز داشت: نتیجه بحث ما با دوستان و همکاران این بود که مسئولان کشور تاثیر و نقش سازمان میراث فرهنگی را در اقتصاد و توسعه باور نداشتند. 
 
وی هم چنین افزود: تصمیم گیران و ریاست سازمان به یک وحدت نظر رسیده اند که این برنامه با توجه به ظرفیت و توانمندی ها باید در برنامه ششم دیده شود ما به این نتیجه رسیده ایم که سازمان میراث فرهنگی در تولید ملی، رشد و تولید کشور و حتی در ایجاد صلح دیپلماسی بین المللی نقش موثر خواهد داشت. 
 
حسینی مکارم  در پایان گفت: دولت یازدهم واقع نگری خوبی نسبت به مسائل سیاسی و جامعه و دولت داشته است که ما باید با این فرصت نگاه حمایتی را جلب کنیم.  
 




انتهای پیام/
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، همایش ، تخصصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار