رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت:

خودروسازان همچنان به فکر وارد کردن مخزن سی‌ان‌جی از خارج هستند

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت گفت: باید به صنایع داخلی توجه بیشتری کرد، چرا که ظرفیت ساخت مخزن در داخل کشور 1.6 میلیون دستگاه است که در سال گذشته تنها 70 هزار دستگاه تولید کرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند و متأسفانه نهادهای دولتی هم با آنها همراهی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیرضا فیض‌بخش در ششمین همایش CNG اظهار داشت: از سال 81 که توسعه صنعت CNG به صورت برنامه‌ریزی‌شده آغاز شد تا امروز را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد.

در سال 81 این صنعت با یک برنامه نسبتاً متوازن شروع شد و زیرساخت‌ها شروع به شکل گرفتن کرد که رشد معقول اما کندی را طی می‌کرد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اضافه کرد: سال 85 وارد مرحله دوم شدیم که با تصمیم اقتضایی هیجانی همراه بود، چنانچه صنعت خودرو در CNG رشد عجیب و غریبی پیدا کرد و بعضاً روزی 2 هزار خودروی گازسوز تولید می‌شد در حالی که جایگاه‌ها توسعه پیدا نکرده بود.

وی تصریح کرد: توسعه نامتوازن این صنعت در آن دوره، صنعت تولید مخزن CNG در چین رشد کرد و ما بزرگترین واردکننده مخزن جهان شدیم چنانکه قیمت مخزن که به ازای هر لیتر 2 دلار بود، ما 7 دلار در لیتر پول دادیم و وارد کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله سوم ما به دو دلیل وارد رکود شدیم که قیمت‌گذاری غلط گاز طبیعی در مقایسه با بنزین و همزمان حذف یارانه در خودروهای CNG دلیل این رکود بود و البته رشد جایگاه‌ها با توجه به نیاز ادامه یافت.

فیض‌بخش اظهار داشت: از سال گذشته وارد دوره جدیدی شدیم که باید بر مبنای نگرش جامع به مسایل گاز طبیعی با درنظر گرفتن سند مصوب سوخت عمل کنیم. به عنوان مثال باید مشخص شود که چرا از 25 درصد فعلی باید سهم CNG به 35 درصد برسد، یا آیا مجدداً یارانه بدهیم یا نه؟ و نظام قیمت‌گذاری باید قابل قبول باشد.

وی ادامه داد: در عین حال نظام بازرسی باید فعال باشد چنانکه از سال 82 تا به امروز مخازن گاز طبیعی بازرسی نشدند و به مجموعه غلطی واگذار شده است.

فیض‌بخش تأکید کرد: بازرسی را خود وزارت نفت باید برعهده بگیرد و تحویل گاز طبیعی به خودروی بازرسی‌نشده متوقف شود.

وی ادامه داد: جایگاه‌ها بدون نگهداری درست جلو رفتند چنانکه خشک‌کننده‌ها از مدار خارج شدند و همراه گاز آب تحویل مردم داده‌اند.

وی تأکید کرد: باید به صنایع داخلی توجه بیشتری کرد، چرا که ظرفیت ساخت مخزن در داخل کشور 1.6 میلیون دستگاه است که در سال گذشته تنها 70 هزار دستگاه تولید کرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند و متأسفانه نهادهای دولتی هم با آنها همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بنزین ، سی ان جی ، خودرو ، گاز ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار