از سوی مرکز‌پژوهش‌ها صورت گرفت

بررسی مفاد کنوانسیون آموزش فنی و حرفه‌ای

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مفاد کنوانسیون آموزش فنی و حرفه‌ای را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در ابتدای گزارش خود در این زمینه آورده است: سازمان بین المللی یونسکو تاکنون ۸ سند مهم بین المللی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تصویب کرده است که شامل ۶ توصیه نامه، یک بیانیه پیشنهادات خبرگان و یک کنوانسیون است. این کنوانسیون در سال ۱۹۸۹ در پاریس مورد توافق اعضای کنفرانس عمومی قرار گرفته است. 

در این سند ضمن تاکید بر مستندات مهم پیشین از جمله بندهای «۲۳» و «۲۶» اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصول مندرج در کنوانسیون منع تبعیض در تحصیل، پیمان بین المللی حقوق شهروندی نیویورک، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و اسناد مصوب در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای و با پذیرش اینکه شرایط جوامع کنونی نیاز به آموزش فنی و حرفه‌ای برای جوانان و بزرگسالان را تشدید می‌کند و همچنین آموزش فنی و حرفه‌ای اهداف جهانی برای توسعه فردی و اجتماعی را برآورده می‌کند. 

مرکز پژوهش‌ها در ادامه افزود: در این کنوانسیون اهم برنامه‌ها و امور مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای، از جمله منابع آموزشی، برنامه درسی، خدمات آموزشی، پژوهش، تولید، نیروی انسانی، آمار و اطلاعات مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

با توجه به نقش مهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دستیابی به توسعه و توسعه پایدار، گستره این آموزش‌ها (۱۵ تا ۶۵ سال)، نقش آن در آموزش مادام العمر و انعطاف پذیری آن با توجه به نیازهای در حال تغییر بازار کار علی القاعده می‌بایست دولتمردان مستندات بین المللی و حتی دستاوردهای سایر کشور‌ها در این زمینه را مورد توجه قرار دهند. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نظر به اینکه مفاد کنوانسیون آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به خرد جمعی و دستاوردهای علمی و عملی کشورهای عضو تهیه شده است و منافاتی با موازین شرعی و عرفی ما ندارد، می‌تواند به خوبی در سیاستگذاری‌ها، تدوین قوانین و آیین نامه‌ها و در اجرا مورد استفاده قرار گیرد. با این همه از سال ۱۹۸۹ تاکنون، یعنی بعد از ۲۴ سال از تصویب آن هنوز کشور ما رسما این کنوانسیون را نپذیرفته است. البته کشور ما در حوزه آموزش عمومی ارتباط بیشتری با یونسکو دارد و حتی چند همایش سالیانه در ارتباط با آموزش برای همه (EFA) با همکاری دفتر یونسکو در تهران و مجلس شورای اسلامی برگزار کرده است. بنابراین لازم است به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دستاوردهای بین المللی در این زمینه توجه جدی تری بشود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار