صبح امروز انجام شد؛

دیدار رئیس جمهور با سفیر تاجیکستان، آكرودیته لیتوانی و ویتنام / افزایش توسعه همکاری ها محور گفتگوها

رییس جمهوری با اشاره به روابط گسترده و صمیمانه سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، بر توسعه مناسبات کشورهای فارسی‌ زبان در همه عرصه‌ها تأکید کرد و گفت: پیشرفت هر یک از کشورهای منطقه می‌تواند منجر به تأمین منافع، توسعه و رفاه آنان شود.

به گزارش گروه دولت باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه و در دیدار با سفیر جدید تاجیکستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را یاد آور شد و گفت: تهران و دوشنبه همواره روابطی گسترده در عرصه‌های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند و باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود این همکاری‌ها را در همه عرصه‌های مختلف گسترش دهند.

رییس جمهوری با اشاره به سفر هفته آینده‌ خود به تاجیکستان اظهار داشت: در دیدار دوجانبه مقامات عالی‌رتبه دو کشور راهکارهای عملیاتی شدن توافقات پیشین بررسی و در اجلاس شانگهای نیز که در دوشنبه برگزار می‌‌شود، مسایل و همکاری‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.

روحانی تأکید کرد: زمینه‌های بسیاری برای همکاری سرمایه‌گذاران ایرانی و تاجیکی در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد و باید در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری، ساز و کار و تسهیلات مناسبی برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود طراحی شود.

رییس جمهوری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقرار ثبات، صلح و امنیت در تاجیکستان حمایت کرده و خواهد کرد.

نعمت‌الله امام‌زاده سفیر جدید تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه ،وظیفه خود را فراهم کردن زمینه گسترش روابط دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی اعلام کرد.

سفیر جدید تاجیکستان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع دکتر روحانی به کشورش برای دیدار دوجانبه و شرکت در اجلاس شانگهای اظهار امیدواری کرد که این سفر منجر به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور دوست و برادر شود.

نعمت‌الله امام‌زاده با بیان اینکه تاجیکستان در سال‌های پس از استقلال همواره از حضور و پشتیبانی مادی و معنوی دولت و مردم ایران در توسعه و پیشرفت برخوردار بوده است، گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد و ما خواهان بهره‌مند شدن از توانمندی ایران در بازسازی کشورمان هستیم.

وی همچنین تسریع در ساخت خط راه‌آهنی که ایران را به افغانستان، تاجیکستان و چین متصل می‌کند را موجب رشد سریع‌تر اقتصاد تاجیکستان عنوان کرد.

رییس جمهور در دیدار با سفیر آكرودیته لیتوانی:خشونت و افراطی‌گری، خطری برای جهان است / صلح نیازمند یك اراده و فرآیند جمعی است

رئیس جمهور همچنین روز سه شنبه در دیدار با سفیر آكرودیته لیتوانی، همكاری در حوزه رفع معضلات منطقه و جهان را از زمینه‌های مناسب همكاری سیاسی بین دو كشور دانست و با اشاره به گسترش نا امنی‌ها در منطقه، گفت: خشونت و افراطی‌گری، خطری برای كل جهان است.

رئیس جمهور در این دیدار گفت: برخورد نظامی، مردم بی‌گناه را قربانی و زخم‌های عمیق تاریخی در روابط ملت‌ها ایجاد می‌كند بنابراین صلح نیازمند یك اراده و فرآیند جمعی است.

روحانی، روابط ایران و لیتوانی را روابطی بلند مدت و توأم با دوستی و نزدیكی دانست و با اشاره به عهدنامه «مودت» بین دو كشور در سال ۱۹۳۰ میلادی، گفت: دو ملت ایران و لیتوانی از دیرباز به یكدیگر نزدیك بوده‌اند.

رییس جمهوری با ابراز علاقمندی به توسعه بیشتر روابط دو كشور در زمینه های متعدد، دوران مأموریت سفیر جدید لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو كشور دانست و با یادآوری توجه پژوهشگران لیتوانی به زبان فارسی، آمادگی ایران برای توسعه زبان فارسی در لیتوانی را اعلام كرد.

روحانی با ابراز خرسندی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و آغاز به كار با نشاط دولت لیتوانی، گفت: حضور تجار لیتوانی در ایران، راه بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو كشور است و توسعه توریسم نیز می‌تواند اتصال دو ملت ایران و لیتوانی را تقویت كند.

رییس جمهوری، همكاری در حوزه رفع معضلات منطقه و جهان را زمینه‌های مناسب همكاری سیاسی بین دو كشور دانست و افزود: متأسفانه شاهد گسترش نا امنی‌ها در منطقه هستیم؛ از اوكراین تا مسائل خاورمیانه و تروریسم در عراق و سوریه موجب نگرانی مشترك است.

روحانی، خشونت و افراطی‌گری را خطری برای كل جهان دانست و تأكید كرد: كشورها باید همكاری نزدیك‌تری داشته باشند و اگر اختلاف‌نظری وجود دارد راه حلی جز مذاكره وجود ندارد.

برخورد نظامی، مردم بی‌گناه را قربانی می‌كند و زخم‌های عمیق تاریخی در روابط ملت‌ها ایجاد می‌كند بنابراین صلح نیازمند یك اراده و فرآیند جمعی است.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: نحوه موضع‌گیری كشورها در سطح جهان به عمل آنهاست و باید به گونه‌ای باشد كه صدای واحد به گوش هم برسانند؛ در عین حال، راه حل‌ها و مداخله نظامی و تروریسم مایه نفرت جهانیان است و ایران در این‌گونه موارد كاملا آماده است با كشور دوست لیتوانی، هماهنگی و همفكری و رایزنی داشته باشد.

طبق این گزارش، کستیتوس کوجماناس، سفیر جدید اکرودیته لیتوانی نیز در این دیدار، پس از تقدیم استوارنامه‌اش به رییس جمهوری، ایران را پتانسیل عظیمی در حوزه فرهنگ، توریسم و آموزش دانست و گفت: قرار است عده‌ای از تجار و فعالان بخش خصوصی لیتوانی بویژه در حوزه‌های مخابرات، كشاورزی و ماشین‌آلات به ایران سفر كنند.

سفیر جدید اکرودیته لیتوانی، با بیان اینكه «امنیت، منفعت مشترك همه كشورهای منطقه است»، تأكید كرد: دو كشور ایران و لیتوانی برای ثبات منطقه و مدیریت منازعات منطقه‌ای، باید راه حل مشترك داشته باشند چراكه منازعه‌ها منطقه را ناآرام می‌كند و دو كشور با نفوذی كه دارند باید به رفع منازعات كمك كنند.

وی بر توسعه روابط دو كشور بخصوص گسترش روابط فرهنگی را مورد تأكید قرار داد و یادآور شد: توسعه روابط فرهنگی در توسعه سایر بخش‌ها نیز تأثیر دارد.

رییس جمهور در دیدار سفیر جدید ویتنام: هیچ مانعی برای توسعه روابط ایران و ویتنام وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه برنامه های خود امروز در دیدار سفیر جدید ویتنام با تجلیل از مبارزه تاریخی مردم این کشور با متجاوزان اظهار داشت: ملت ایران هیچ‌گاه مقاومت و ایستادگی مردم ویتنام در مقابل دشمن را فراموش نمی‌کنند، چرا که ایرانیان نیز در همان زمان برای دستیابی به استقلال و آزادی و استقرار نظام جمهوری اسلامی با استبداد مبارزه می‌کردند.

رییس‌ جمهوری همچنین با دعوت از رییس‌ جمهوری ویتنام برای سفر به تهران به منظور گسترش همکاری‌ها، اظهار امیدواری کرد که روابط تهران – هانوی در زمان مأموریت سفیر جدید ویتنام با معرفی امکانات بخش خصوصی دو کشور به یکدیگر، بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

روحانی تأکید کرد: هیچ مانعی برای توسعه روابط با ایران و ویتنام وجود ندارد.

نگوین هونگ تاچ سفیر جدید ویتنام نیز با تقدیم استوارنامه خود، گفت: دولت ویتنام اهمیت ویژه‌ای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قایل است و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان دو کشور را خواستار است.

سفیر جدید ویتنام ضمن امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ گفت: در سفر به ایران شاهد پیشرفت و توسعه کشور شما بودم و به سختی می‌توان تبعات منفی تحریم‌ها را در اقتصاد شما مشاهده کرد و این امر نشان می‌دهد که اقتصاد ایران بسیار قدرتمند و منعطف است.

وی گفت: در مدت زمان مأموریت در ایران با کمک همکاران ایرانی‌ام، تلاش خواهم کرد تا راهکارهای توسعه مناسبات در عرصه‌های مختلف را پیدا کرده و زمینه اجرایی شدن توافقات دو جانبه را فراهم کنم.
برچسب ها: تاجیکستان ، دولت ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار