حذف بنزین آلوده مهمترین اقدام محیط زیست در ارتباط با کاهش آلودگی هوا

رییس سازمان حفاظت ازمحیط زیست ایران گفت:برنامه های تدوین شده سازمان محیط زیست درباره کاهش آلودگی هوا از سال 1384 تا سال 1392 تعیطل شده بودند ولی از پارسال این برنامه دوباره به شکل منسجم به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛معصومه ابتکارˈ ، شامگاه سه شنبه در پایان برنامه های خود در سفر به اردبیل در یک نشست خبری، حذف بنزین آلوده از سامانه حمل و نقل کشور را مهمترین اقدام محیط زیست در ارتباط با کاهش آلودگی هوا دانست و خاطرنشان کرد: اندازه گیری ها و پایش های انجام شده در شهرهای بزرگی مانند تهران و کرج بر موثر بودن این اقدام صحه می گذارند.
 
وی ادامه داد : دولت و وزارت نفت ، توزیع بنزین یورو چهار را در شهرهای بزرگ ایران آغاز کرده و این کار به تدریج و مرحله به مرحله در سایر شهرها نیز به اجرا گذاشته می شود.
 
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا دارای ابعاد گوناگون است، افزود : توسعه حمل و نقل عمومی ،خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل ، تولید خودروهای استاندارد از جمله راهها و برنامه هایی هستند که به رسیدن به این هدف کمک می کنند.
 
ابتکار گفت : گام اول در ارتباط با استاندارد سازی خودروها براساس یورو چهار در کشور برداشته شده و میزان رعایت استاندارد در تولید خودروها در کشور افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به موضوع ریزگردها و نیز آلودگی های ناشی از گرد و غبار شهرها گفت : ستادهای مقابله با این پدیده در سازمان محیط زیست برای شناسایی کانون های اصلی گرد وغبار در کشورمان و نیز نقاط همجوار در کشورهای همسایه کار خود را شروع کرده اند.
 
وی افزود : تجهیزاتی برای اندازه گیری و پایش میزان آلاینده های ناشی از حرکت ریزگردها از ابتدای امسال خریداری شده اند که با همکاری سازمان هواشناسی ایران اقدام به اندازه گیری ریزگردها می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه برنامه مدونی قرار است در شورای عالی محیط زیست در ارتباط با آلاینده های گرد و غباری به تصویب برسد، مهمترین معضل ایران در این ارتباط را وجود تعدادی از کانون های اصلی ریزگردها در کشور عراق دانست.
 
وی گفت: به خاطر افزایش ناامنی در بخش هایی از عراق روند پیگیری موضوع دچار کاستی هایی شده است که انتظار می رود با بازگشت آرامش به عراق شاهد پیگیری اقدام ها در این زمینه باشیم.
 
وی همچنین بروز پدیده خشکسالی در ایران و خشکی دریاچه ها و تالابها را در زمینه تشکیل کانون های مربوط به گرد و غبار موثر دانست و افزود : چرای بیش از اندازه و بی رویه دام در مراتع به واسطه نابودی مراتع و فرسایش های بادی سبب ایجاد آلودگی های مربوط به گرد و غبار در فضای ایران می شود.
 
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به سوالی گفت : شکار حیوانات از موضوع های بغرنج است و براساس قانون و شرع اسلام شکار کردن و کشتن جانداران خلاف است.
 
وی افزود : البته در موارد معدودی سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهایی را در فصول خاص و مساعد به منظور شکار بعضی از حیوانات برای افراد صادر می کند که فقط در این صورت می توان شکار کرد.
 
ابتکارافزود: باتوجه به شرایط کشور در ارتباط با حیوانات ، سازمان حفاظت محیط زیست درحال بازنگری موضوع مربوط به صدور مجوزهای شکار می باشد و به زودی تغییرهایی را در سیاست های این سازمان در ارتباط با شکار که بیشتر با محدودیت این اقدام مرتبط است شاهد خواهیم بود.
 
وی تاکید کرد : سازمان حفاظت محیط زیست دارای یگان شکاربانی و حفاظتی ویژه برای برخورد با افراد متخلف در ارتباط با شکار حیوانات است و در این زمینه با خاطیان برخورد جدی می کند.
 
وی همچنین خواستار فرهنگسازی رسانه های گروهی در زمینه ناپسند بودن اقدام بعضی افراد در شکار و نابود کردن حیوانات به خصوص گونه های در حال تهدید شد.
 
وی راه جلوگیری از بروز بعضی معضل های زیست محیطی شهری مانند آلودگی هوا و ترافیک در شهرهای متوسط کشور برنامه ریزی شهرداری های و شوراها در کنار همکاری مردم ذکر کرد و افزود:شهرداری های شهرهایی مانند اردبیل باید از هم اکنون طرح های ثمربخشی را به منظور فراهم کردن زمینه استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطارهای برقی ، منوریل و .. به مرحله اجرا بگذارند تا در آینده در اینگونه شهرها شاهد مشکل های زیست محیطی شهری از قبیل ترافیک ،آلودگی هوا و آلودگی صوتی و دیگر معضل های مربوط به حمل و نقل نباشیم.
 
وی اظهار کرد: مردم نیز به عنوان عامل بسیار تاثیرگذار در این زمینه هستند به گونه ای که فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید در جامعه به خصوص در شهرهای متوسط و بزرگ کشور نهادینه شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ابتکار ، حدف ، بنزین ، آلوده ، اقدام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار