سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی:

تشکیل دولت وحدت ملی بهترین راه برای حل بحران انتخابات "افغانستان" است

سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی یکی از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تشکیل دولت وحدت ملی را بهترین راه حل بحران انتخابات خواند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"فیض الله ذکی" روز سه شنبه پس از هشدار گروه اصلاحات مبنی بر ترک روند سیاسی و فنی انتخابات از "عبدالله عبدالله" خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کند و روند انتخابات را ترک نکند.

ذکی تاکید کرد که تحت هیچگونه فشاری خلاف قانون اساسی عمل نخواهد کرد و تیم اصلاحات به رهبری عبدالله باید خواست های خود را با قانون اساسی تنظیم کند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی تصمیم عبدالله مبنی بر ترک روند انتخابات را عجولانه خواند و تاکید کرد که عبدالله باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

ذکی افزود: کناره گیری تیم عبدالله عبدالله از روند مذاکرات با انزوای سیاسی مواجه خواهد شد و بر ادامه گفت وگوها بین دو تیم تاکید کرد.

سخنگوی تیم اشرف غنی در واکنش به فراخوان تظاهرات گسترده توسط ˈعطامحمد نورˈ استاندار بلخ و عضو تیم عبدالله گفت: راه اندازی تظاهرات کار آسانی است اما مدیریت آن کار دشواری خواهد بود.

وی تاکید کرد که دعوت عطامحمد از مردم در قالب سبز و نارنجی را به تبعیت از کشورهای دیگر دانست و گفت: اگر این سبز و نارنجی به سیاه و سرخ مبدل شد چه خواهد کرد.

روز گذشته تیم عبدالله عبدالله ، هشدار داد که مذاکرات را ترک خواهد کرد و خواهان رسیدگی به خواست های این تیم در روند بازشماری آرا شد و بر ادامه تقلب از سوی کمیسیون تاکید کرد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد که 90 درصد بازشماری آرای انتخابات انجام شده و فقط 10 درصد برای باز شماری باقی مانده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این تاکید کرده بودند که بزودی نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد و مردم افغانستان باید در مورد واکنش نامزدهای ریاست جمهوری قضاوت کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن ˈاشرف غنی احمد زیˈنامزد دیگر، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است. وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجی گری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین و دور دوم 24 خرداد سال جاری برگزار شد./انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار