گزارشی درباره بذل و بخشش آلمانی‌ها به تلاویو

چرا اسرائیل زیردریایی دلفین خرید؟ / ماموریت ویژه گران قیمت‌ترین سکوی دفاعی رژیم صهیونیستی

ایده ساخت زیردریایی‌های دلفین در اوج رقابت‌های هسته‌ای مطرح شد و هدف از ساخت این کلاس از زیردریایی ها توانایی انجام دومین حمله بود. در واقع دلفین زمانی کارایی دارد که تمام تجهیزات راهبردی نظامی یک کشور در خشکی مورد هدف قرار گرفته باشد و تنها انجام حمله دوم امکان‌پذیر باشد. چرا تلاویو به دنبال استراتژی حمله دوم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در فاصله سال‌های 2011 تا 2012 عده‌ای از هکرها اعلام کردند که توانسته اند تمام اسرار سامانه‌ گنبد آهنین اسراییل را از طریق نفوذ در شبکه امنیتی این رژیم سرقت کنند. چندی پیش روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز اعلام کرد که درصد موفقیت سامانه گنبد آهنین در برابر حملات گروه‌های فلسطینی بسیار پایین بوده و در ازای هر هفت موشک فلسطینی تنها یکی توسط موشک‌های 100 هزار دلاری گنبد آهنین هدف قرار گرفته است و این یعنی شکست پروژه گنبد آهنین در برابر حملات موشکی احتمالی.

جالب آنجاست به آنچه از غزه در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به خاک سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شد نمی‌توان چندان نام موشک داد. بین گلوله‌های کاتیوشا و راکت‌های حماس در فلسطین و موشک‌های پیشرفته امروزی با قابلیت پرتاب چندمرحله‌ای و کلاهک‌های خوشه‌ای و بارانی تفاوت چشمگیری وجود دارد. وقتی نسبت عملکرد سامانه گنبد آهنین در برابر چند راکت با برد کوتاه تا این حد ضعیف است قطعا در یک نبرد واقعی و استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک و موشک‌های بالستیک این سیستم پرهزینه چندان موثر واقع نخواهد شد.

چندی پیش یک نشریه اسراییلی نوشت: تلاویو برای هدف قرار دادن 558 موشک فلسطینی رقمی بالغ بر 35 میلیون دلار برای تولید و پرتاب موشک‌های "تامیر" هزینه کرده است و این در حالی است که بیش از 2900 موشک فلسطینی دیگر به سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است.

ناامیدی و ترس ناشی از ناکارآمدی سیستم گنبد آهنین به حدی بوده که استفاده از استراتژی حمله دوم در دستور کار وزارت جنگ اسرائیل قرار گرفته است.

مقامات تلاویو اعلام کردند که زیردریایی " آی ان اس رهاو" که به گفته مطبوعات اسرائیلی گرانترین سکوی دفاعی است که در طول تاریخ این رژیم خریداری شده است دارای ماموریت‌های ویژه در مقابل تهدیدات روزافزون خاورمیانه خریداری شده است.



از سوی دیگر چندی پیش برخی مقامات آمریکایی از گسترش توان ایران در تولید زیردریایی ابراز نگرانی کردند. مقامات رژیم صهیونیستی بخوبی می‌دانند که ایران دارای بزرگترین ناوگان زیردریایی در خاورمیانه است و این ناوگان قادر است در سکوت مطلق برخی عملیات‌های نظامی و جمع‌آوری اطلاعات را سازماندهی کند.

ناکامی اسراییل در ممانعت از حملات گروه‌های فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی بخوبی تئوری مستند "کابوس کرکس‌ها " درباره قابلیت هدف قرار دادن مراکز راهبردی این رژیم توسط سامانه‌های موشکی ایران را اثبات کرد و اسرائیل تلاش دارد تا با ایجاد قابلیت پاسخ دوم بازدارندگی را نه در هدف قرار دادن موشک‌ها بلکه در پاسخ به حملات بالقوه جستجو کند.

زیردریایی دلفین که توسط شرکت STN آلمان تولید شده دارای سامانه‌های موشکی سطح به سطح و دارای موشک‌های "هارپون" با قبلیت شلیک از زیر آب است که با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی این زیردریایی به اسرائیل فروخته شده است. ظاهرا شکست‌های پیاپی رژیم صهیونیستی از گروه‌های مقاومت همپیمانان اروپایی تلاویو را بسیار نگران کرده است و در تلاشند تا با تقویت ارتش این رژیم بی آبرویی ناشی از این شکست‌ها را جبران نمایند.

سابقه خرید تجهیزات گرانقیمت نظامی در خاورمیانه به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما تجربه بارها و بارها نشان داده است که هیچ کدام از این تجهیزات همچون سامانه گنبد آهنین قدرت مقابله با گروه‌های مقاومت را ندارند.

منبع: فردا نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار