ساختار شکنی و شهرت به روایت یک بازیگر

تمرکز من روی شهرت نیست باید بتوانم کاراکتر خود را به چالش بکشم.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ در یک ظهر بسیار پر از کار و خبر به بهانه گپی باعلیرضا کمالی ایفاگر نقش حامد با او تماس گرفتم و وی من را به لوکیش فیلم سینمایی "هاری" در حوالی یوسف آباد دعوت کرد و با گریم و بازی متفاوتی از او مواجه شدم با توجه به وقت کم تیم توانستم در مدت زمان کوتاهی با او گفتگویی را داشته باشم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید.  
 
آقای کمالی چگونه به "انقلاب زیبا"پیوستید؟
 
رامین عباسی زاده با من تماس گرفت و طی یک قراری از پیش تعیین شده با او و "بهرنگ توفیقی" کارگردان "انقلاب زیبا" وارد بحث و گفتگو شدم تا اینکه به این پروژه پیوستم.  
 
چند قسمت از "انقلاب زیبا" به نگارش درآمده بود؟ 


فکر می‌کنم 7 قسمت از سریال "انقلاب زیبا" به نگارش درآمده بود و هنوز فرجام شخصیت‌ها مشخص نبود. خلاصه طی گفتگویی با عوامل کار و نیز " حامد عنقا" نویسنده، من در جریان فراز و فرود نقش قرار گرفتم و "عنقا" چارچوب کار را برای من توضیح داد و در نهایت همکاری ما با یکدیگر شکل گرفت.
 
درباره مثبت و منفی بودن نقش خود چه نظری دارید؟
 


وقتی صحبت از نقش مثبت و منفی می‌کنیم، فراموش می‌شود که همه ما جمع اضداد هستیم. به این منظور که اگر قرار است یک دزد را به تصویر درآوریم بدون در نظر گرفتن اینکه شاید او به لحاظ قانونی آدم خوبی نباشد اما ممکن است پدر، همسر و فرزند خوبی باشد. 

متاسفانه همه چیز را مطلق نشان می‌دهیم و این امر نیز شامل نقش‌های مثبت و منفی ما هم می‌شود هیچ‌گونه ترازویی برای سنجش مثبت و منفی بودن وجود نداشته و افراد ویا کاراکترهای مثبت از هر جهت خوب بوده ومنفی‌ها نیز از هرجهت بدهستند،ولی این مسئله و توازن درسریال "انقلاب زیبا" ودریک سری از شخصیت‌ها به لحاظ کاربردی و نوع شخصیت در چارچوب قوانین دراماتیک اتفاق افتاده است، اما درمورد حامد، جابر و زیبا فکر می‌کنم این ساختار شکنی اتفاق افتاد و قابل لمس هم بود.
 
 
**ساختار شکنی در بعضی از شخصیت‌های "انقلاب زیبا"  
 
ازشخصیت "حامد"برایمان بگویید ؟

 اگر من از شخصیت خود حامد بخواهم بگویم به این شکل است که او صرفا مثبت و منفی نیست و درجاهایی کفه ترازو برای او نیز بالا و پایین می‌شود. 


 
"حامد عنقا" بدی‌ها وخوبی‌ها را در شخصیت‌هایش چگونه لحاظ کرد؟

"حامد عنقا" این پتانسیل را به بازیگر برای مانور مورد نظر نیز می‌دهد و این اتفاق نیز برای شخصیت حامد هم افتاد و او صرفا مثبت و منفی نیست.



آدم‌های مذهبی در این سریال به عنوان انسان، مثل بقیه در کنار خوبی‌هایشان صفات بدی را هم با خود یدک می‌‌کشند.  
 
**عباسی زاده رفاقتی کار نمی‌کند  
 
به خاطر حضور در میلیاردر و کار با رامین عباسی زاده تهیه کننده آن اثر به "انقلاب زیبا"آمدید؟

 با "رامین عباسی زاده" در پروژه "میلیاردر" کار کردم او کار و کیفیت را فدای رفاقت نمی‌کند. عده‌ای کار می‌کنند و بیشتر از دوستان خود بهره‌مند می‌شوند.  
 


من با "عباسی زاده"حول محور این موضوع صحبت کردم و تمام تمرکزم در این مسئله بود که اگر برای نقشی انتخاب می‌شوم،سرجای خود باشم و به اعتبار خودم و پروژه لطمه وارد نکنم."رامین عباسی زاده" صاحب یک نگاه ارتیستیک است. 

تهیه کننده "انقلاب زیبا" فقط واسط رساندن پول ازطریق سازمان صدا و سیما به پروژه نبود. او برای هر سکانس و هر اتفاقی تعریف خاص خودش را داشت و به نظر من، حضور اوقوت قلب است.  
 
** بازیگر باید برای تماشاگر جذاب باشد  
 
آْقای کمالی چرا کم کار شدید؟


 معتقدم بازیگر باید برای تماشاچی جذابیت شخصیتی داشته باشد و برای یک نقش حرفی برای گفتن. اگر من بعد از 4ماه حضور در یک پروژه در یک اثر دیگری در شبکه دیگری از تلویزیون ظاهر شوم به یک آدم مکانیکی تبدیل می‌‌شوم و اینطور به نظر می‌آید که من کارمند تلویزیون هستم که کارمند بودن بحث دیگری است.

من باید به خودم مجال سفر رفتن و در کنار خانواده بودن را بدهم و برای حضور در کار بعدی مطالعه‌ای را داشته باشم و به دانش خود اضافه کنم.  
 
باید کار من با چالش همراه باشد و فرصتی داشته باشم تا شخصیتی را که بازی می‌کنم خوب ببینم تا نقاط مثبت و منفی خود را رصد کنم.  
 
** پشت سرهم کارکردن را مناسب خودم نمی‌دانم  
 
ولی برای عده‌ای از همکاران شما شهرت و به عبارتی دیده شدن در جایگاه والایی قرار دارد؟

 این مسئله به انگیزه بازیگری برمی‌گردد اگر هدف دیده‌ شدن در ترافیک و درخواست گرفتن عکس‌های زیادی با من باشد، مسئله شکل دیگری را به خود می‌گیرد.  
 
اما اگر قرار است خلاقیتی صورت گیرد و من کارکتری را خلق کنم باید شرایطی را برای این رشد به وجودآورم. حافظه‌ کوتاه مدت مردم درهمه جای دنیا به اندازه زمانی است که کاری درحال نمایش است و به مردم متمرکز اثر بعدی می‌شوند.  
 
عجله‌ای برای دیده شدن و کار پشت سرهم ندارم و به هر حال بعد از حضور درسریال "میلیاردر" هجمه‌ای از کارهای طنز و بعد از سریال مذهبی "انقلاب زیبا"ممکن است هجمه‌ای از آثار مذهبی پیشنهاد شود که این موضوع برایم اتفاق جالبی نیست. 

معتقدم باید منحنی بازیگری را درانتخاب‌های خود حفظ کنم و اگر زمانی فکر کردم انتخاب و حضور در پروژه‌ای به طور کامل مناسب بوده و بعدها با رصد کردن آن پی به اشتباه خود برده‌ام، آن اتفاق را می‌پذیرم و در کارها تلاش و دقت بیشتری را لحاظ می‌کنم.
 
 
**"هاری" برای جشنواره فیلم فجر است  
 
مشغول ایفای نقش درچه کاری هستید؟

 مشغول بازی در فیلم سینمایی "هاری"به کارگردانی "امیراحمد انصاری" به تهیه کنندگی علی‌شاه حاتمی هستم و قرار است این فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد. 

 

"هاری" روایتگر چه داستانی است؟


"هاری" داستان روابط آدم‌ها است. خواسته‌ها و درخواست‌هایی از سوی دیگران، گاه افراد را وارد کارهای نامعقول می‌کند و "هاری" نیز این موضوع را به تصویر می کشد.  
 
گفتگو از الهه علیزاده

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار