امروز در تاریخ؛

از روز شعر و ادب فارسی تا به نمایش درآمدن اولین فیلم کارتونی

درگذشت استاد "شهریار"، روز شعر و ادب فارسی، شروع به کار اولین ساعت "هسته ای" جهان، به نمایش درآمدن اولین فیلم کارتونی، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 22 ذی القعده 1435 هجری و 18 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت استاد "محمدحسین بهجت تبریزی" معروف به "شهریار" (1367 ش)

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال 1285 ش در خانواده‌ای اهل ادب در تبریز به دنیا آمد. ایام کودکی او با جنبش آزادی‌خواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیل مقدمات حوزوی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گردید. شهریار سپس وارد مدرسه طب شد، ولی در پی یک جریان عاطفی و پس از 5 سال تحصیل، بدون اخذ مدرک دکتری، تهران و دانشکده را ترک گفت و در خراسان وارد خدمت دولتی گردید. او در نیشابور به دیدار کمال‌الملک، نقاش مشهور رفت و شعری درباره وی سرود. شهریار از آن پس مدتی در تهران سکونت داشت و از سال 1319 ش در تبریز اقامت گزید. وی همزمان با اوج‌گیری نهضت اسلامی، با زبان شعر، انقلاب اسلامی را همراهی کرد.

شهریار، به عنوان یکی از مشهورترین غزل‌سرایان معاصر، معروفِ خاص و عام است. او غزل‌های دلنشینِ بسیاری سروده که یادگار نخستین عشق آتشین اوست. عشق عرفانی نیز در اشعار شهریار مقام والایی دارد و بر بیشتر شعرهای او سایه افکنده است. کلیات اشعار شهریار متجاوز از پانزده هزار بیت از قصیده و غزل و مثنوی و قطعه است که در سه مجلد به چاپ رسیده است. بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین از دوره‌های گوناگون زندگی، در اشعار شهریار منعکس است و با خواندن آن‌ها می‌توان گوشه‌هایی از زندگی شاعر را از نظر گذراند. شهریار بی‌گمان در شاعری، استعدادی درخشان دارد که در سراسر اشعار او، روحی حساس و شاعرانه، موج زنان بر بال تخیلی پوینده و آفریننده در پرواز است. او به تجدد و نوآوری در شعر گرایش محسوسی داشت و اشعاری که برای نیما یوشیج و به یاد او سروده، حکایت از این موضوع دارد. شهریار در سال 1367 در مراسم مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس به دریافت لوح دست خط زرین حضرت امام، دیپلم افتخار و سکه یادبود مجتمع به عنوان برگزیده شعر، نائل آمد. این شاعر شهیر سرانجام در بیست و هفتم شهریور 1367 ش در سن 82 سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. برای پاسداشت مقام ادبی استاد محمدحسین شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست و هفتم شهریور، به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

انتشار پیام حضرت "امام خمینی" به مناسبت وقوع زلزله طبس (1357 ش)
پس از وقوع زلزله شدید طبس در 25 شهریور 1357، رژیم پهلوی در اقدامی ریاکارانه، به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد. حضرت امام خمینی (ره) پس از این اقدام دستگاه، ضمن صدور پیامی از نجف و ارسال پیام تسلیت و همدردی برای بازماندگان حادثه، نقشه دربار را افشا نمودند. ایشان در مورد پیام عزای عمومی که از سوی رژیم پهلوی اعلام شده بود گفتند: آنهایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را ] در روز 17 شهریور 1357 ] بی‌رحمانه، قتل‌عام کرده‌اند، امروز برای انحراف اذهان، به تعزیه‌سرایی پرداختند و اشک تمساح برای زلزله‌زدگان می‌ریزند. حضرت امام همچنین در این پیام از همه مسلمینِ غیرتمند خواستند که مستقیماً به کمک زلزله‌زدگان بشتابند.

عملیات کوچک ظفر 1 در استان دهوک عراق توسط سپاه (1366 ش)
عملیات ظفر 1 در تاریخ 27 شهریور 1366 در عمق دویست کیلومتری خاک عراق در استان دهوک و سلیمانیه عراق با هدف انهدام مراکز نظامی رژیم بعثی عراق به اجرا درآمد. رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، با حمله به شهرهای این منطقه، موفق به آزادسازی آن‌ها شده و نیروهای دشمن را منهدم ساختند. رزمندگان در ادامه، 60 پایگاه دشمن را به آتش کشیدند و پس از آن، منطقه‌ای به وسعت 30 کیلومتر مربع را تحت کنترل خود درآوردند. رزمندگان اسلام در شب دوم عملیات، مرحله دوم حمله را با یورش به قرارگاه‌ها، پل‌ها و محل‌های استقرار دشمن در عمق 200 کیلومتری خاک عراق آغاز کردند و ضربات سنگینی به دشمن وارد نمودند. در این حال نیروهای بعثی برای بازپس‌گیری مناطق از کف داده، با پشتیبانی تعداد زیادی تانک، هواپیما، هلی‌کوپتر و بهره‌گیری از نیروهای ویژه وارد عمل شدند که با مقابله شدید رزمندگان اسلام، تعداد زیادی کشته و زخمی و اسیر بر جای گذاشتند. در این عملیات علاوه بر انهدام ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خورو و انواع سلاح سبک و نیمه سنگین و چندین انبار مهمات، تعداد هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و پانصد تن دیگر به اسارت قوای اسلام درآمدند.

روز شعر و ادب فارسی (روز بزرگداشت استاد سیدمحمد حسین شهریار)
استاد محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار از شعرای مشهور معاصر در چنین روزی از سال ۱۳۶۷ هجری شمسی درگذشت؛ این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان "روز شعر و ادب فارسی" نامیده می‌شود. برای پاسداشت مقام ادبی استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست و هفتم شهریورماه، به‌عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری گردیده است.

حمله‌ی "سلطان محمودغزنوی" به سیستان و انقراض سلسله ی صفاریان (389 ق)
آلپتکین، یکی از سپهسالاران سامانیان، در اواخر عمر خود، از دولت سامانی ناراضی شد و به شهر غزنین رفت و با جانشینانش در این شهر حکومتی را تشکیل داد که این حکومت غزنویان نامیده شد. آن ها از غزنین به جنگ با بت پرستان می رفتند. سلطان محمودغزنوی، بزرگترین فرمانرواهای غزنویان، قلمرو خود را از غزنین فرا تر برد. او به سیستان لشکر کشید و بقایای صفاریان را بر انداخت

تولد "خواجه نظام الملک" وزیر دانشمند سلجوقی (408 ق)
خواجه نظام الملک، دانشمند و از شخصیت‌های مهم سیاسی - فرهنگی قرن پنجم هجری است که در طوس به دنیا آمد. او از جمله دانشمندانی است که تاثیر بسیار زیادی بر تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خویش گذاشت. خواجه در دربار سلسله‌ی سلجوقیان به وزارت منصوب شد و در طی سی سال وزارت خود، در حل و فصل امور مملکتی تلاش بسیاری کرد و بسیاری از پیشرفت‌های ایران در زمان سلجوقیان، مدیون کاردانی و لیاقت او بود. از اقدامات مهم خواجه نظام الملک، تاسیس مدارس متعددی در شهرهای مهم بود که به نظامیه معروف شدند. خواجه از نویسندگان چیره‌دست ادب فارسی نیز به شمار می‌رود. او تجربه‌ی سالیان دراز وزارت خویش را درکتابی به نام سیاست نامه گردآوری کرده است.

پایان تألیف تفسیر مشهور "مجمع البیان" توسط علامه "طبرسی"(536 ق)
تفسیر مجمع البیان نوشته‌ی علامه شیخ طبرسی یکی از مفسرین بزرگ قرآن است. وی از علمای مشهور ایران بود که به خاطر فضیلت، درست‌کاری و امانت داری در علوم فقه، حدیث و تفسیر به امین الاسلام، یعنی امانت دار اسلام شهرت یافت. تفسیر مجمع البیان که ازتفاسیر مهم قرآن می‌باشد، تفسیری مرجع و قابل استفاده برای دانشمندان مسلمان بوده و هست. این تفسیر بارها چاپ شده و ترجمه‌ی فارسی این تفسیر، در سی جلد موجود است.

وفات "مخدوب علی شاه همدانی" شاعر و عارفِ مکتب تصوّف (1238 ق)
میرسید علی همدانی پسر سیدشهاب‌الدین همدانی ملقب به علی ثانی یا شاه همدان و معروف به مخدوب علی شاه، از عارفان و شاعران نامی‌قرن هشتم هجری است. او از شاگردان شیخ تقی‌الدین علی دوستی سمنانی (شاگرد ممتاز شیخ علاءالدوله سمنانی) بود که به راهنمایی دو تن از شاگردان و جانشینانِ شیخ علاءالدوله سمنانی، در اواسط قرن هشتم هجری از ایران عازم هندوستان گردید و در کشمیر به تبلیغ و نشر مکتب تصوف پرداخت. مرگ مخدوب علی شاه به سال 786 ق در ولایت کبر و سواد هندوستان اتفاق افتاد.

وفات عارف عالم "ملا محمدعلی نوری اصفهانی" (1253 ق)
ملامحمد علی نوری اصفهانی، عارف و عالم در نور متولد شد. او در موطن خود در انزوا و تفکر زندگی می‌کرد و بر حَسب علاقه، به سیر آفاق و انفس پرداخت. بعدها به هندوستان سفر کرده و در بازگشت به علت تلاطم دریا تمامی کتب و یادداشت‌هایش را از دست داد. ملای نوری از عرفای قرن 13 بشمار می‌رود که در سال 1253 در اصفهان وفات یافت. حاشیه بر شرح لمعه و حاشیه بر مثنوی مولوی از آثار اوست.

شروع به کار اولین ساعت "هسته ای" جهان در نیویورک (1957 م)
پس از هفت سال تلاش و کوشش شبانه‌روزی توسط جمع زیادی از برجسته‌ترین ساعت‌سازان روسی، انگلیسی و امریکایی، اولین ساعت هسته‌ای جهان، در روز هجدهم سپتامبر 1957 م در بندر نیویورک امریکا، در یک آزمایشگاه بزرگ این شهر ساخته و مشغول کار شد.

این ساعت که از وجود آن در موارد بسیار دقیق و در آزمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود در هر سی‌صد سال، تنها پنج ثانیه جلو یا عقب خواهد رفت.

کشف جسد عظیم الجثه "ماموت" در شمال سیبری (1797 م)
ماموت (به انگلیسی: Mammoth) پستانداران گیاهخوار ومنقرض شده و گونه‌ای فیل فسیل شده هستند که با فیلهای امروزی نسبت دارند و در آغاز دوران چهارم زمین شناسی از ۴/۸ میلیون سال پیش تا ۴۵۰۰ سال پیش بعد از انقراض دایناسورها در اروپا و شمال آسیا همانند سیبری می‌زیسته و بدنش از موهای بلند پوشیده بوده و عاج طویل و پیچداری داشته‌است.

به نمایش درآمدن اولین فیلم کارتونی و ایجاد پدیده نوین هنر هفتم (1928 م)
در سال 1928 دیسنی با ارائه اولین فیلم کارتونی بانام «میکی موس» خود را به تمام جهانیان معرفی نمود. اصلی ترین محصولات والت دیسنی مشتمل بر فیلم های انیمیشن و شخصیت های کارتونی و نیز دنیای والت دیسنی (دیسنی لند) که در سال 1955 گشایش یافت تصویر روشن و واضحی را از فرهنگ قرن بیستم برای ما مشخص می سازد. دیسنی یکی از موثرترین انسانهای زمان خود است.

اشغال سرزمین منچوری در کشور چین توسط ارتش ژاپن (1931 م)
اشغال سرزمین منچوری در چین در هجدهم سپتامبر 1931 م توسط ارتش ژاپن سرآغاز دومین جنگ چین و ژاپن بود. ژاپنی‌ها، چندی پس از تصرف منچوری که بیش از یک میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد، حکومت وابسته "منچکو" را بر سر کار آوردند. تا سال‌های اولیه جنگ جهانی دوم، قسمت‌های وسیعی از شرق و جنوب چین، در اشغال ارتش ژاپن باقی ماند. در جریان جنگ جهانی دوم، چین در جنگ با ژاپن از حمایت متفقین برخوردار شد و در پی شکست کامل ژاپن در این جنگ در سال 1945، نیروهای ژاپنی، چین را به طور کامل تخلیه کردند.

عملیات کوچک شهید مدنی در غرب سوسنگرد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1360 ش)
عملیات شهید مدنی در تاریخ بیست و هفتم شهریورماه ‌۱۳۶۰ هجری شمسی به‌منظور انهدام توان رزمی دشمن در منطقه عمومی سوسنگرد، به‌صورت محدود صورت گرفت. علی‌رغم مخالفت لشگر ۱۶ زرهی با این درخواست، قرارگاه مقدم دستور اکید و لازم‌الاجرایی مبنی بر اجرای عملیات در سریع‌ترین زمان ممکن صادر کرد. لذا عملیات شهید مدنی در دو مرحله و طی سه روز طراحی و درنهایت اجرا گردید. فرمانده لشگر ۱۶ زرهی، دلیل مخالفت خود را کمبود شدید مهمات و نبود آتش توپخانه بیان کرده بود. هدف از این عملیات، تحقق کامل اهداف از پیش تعیین شده "عملیات طراح" بوده است که محقق نشده بود؛ به‌دلیل آن‌که پیشروی عناصر لشگر زرهی ارتش در عملیات طراح ناقص بوده و این نقصان باعث شده بود که قسمتی از جناح جنوبی لشگر ۹۲ زرهی ایران زیر آتش دیده‌بانی عراق قرار بگیرد و قدرت هرگونه تحرک از این نیرو گرفته شود و هر روزه تلفات سنگینی به نفرات و تجهیزات تیپ ۳ این لشگر وارد گردد.

در همین راستا، فرمانده لشگر ۹۲ از قرارگاه مقدم - که مرکز فرماندهی عملیات‌های ارتش در جبهه جنوبی بود - درخواست کرد تا دستوری به لشگر ۱۶ زرهی نیروی زمینی ابلاغ شود و آن لشگر در کرانه جنوبی کرخه تا پل سابله پیشروی و با از بین بردن مواضع عراق، جناح جنوبی لشگر ۹۲ را از دید و تیر مستقیم ارتش عراق دور نگه دارد. این عملیات، آخرین اقدام محوری ایران در سال اول جنگ به‌شمار می‌رفت که طی این یورش کوتاه‌مدت، نیروهای سپاه و ارتش توانستند با یاری یکدیگر، ضمن ۲ کیلومتر پیشروی و جلو بردن مواضع خودی، ۵۰ دستگاه تانک دشمن را منهدم و ۱۶۹۰ تن از افراد دشمن بعثی را کشته، زخمی و یا اسیر نمایند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار