کامنتری مگزین:

ایران به نقاط ضعف آمریکا در مذاکرات هسته‌ای پی برده است/ برخی کشورها در حال کنار گذاشتن تحریم‌ها علیه تهران هستند

قطع نظر از اینکه نقشه دولت اوباما در مذاکرات چیست و آیا این طرح شکست خواهد خورد یا نه، به نظر می‌رسد ایران برای استقامت در برابر هرگونه فشاری از جانب غرب مصمم هستند. آنها اطمینان دارند که اوباما هرگز از نیروی نظامی علیه ایران استفاده نخواهد کرد و حتی اگر اوباما در مذاکرات کوتاه نیاید، متحدان و هم ‌پیمانان آمریکا از مواضع خود عقب نشینی خواهند کرد. رئیس جمهور اوباما از سرِ اکراه، آمریکا را وارد جنگ علیه داعش کرده است. با وجود این، اوباما باید در برابر ایران جدی‌تر رفتار کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "کامنتِری مگزین" در مقاله‌ای به قلم "جاناتان اِس توبین" نوشت بعد از چندین هفته تردید، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سرانجام ولو به شکل محدود، توان آمریکا را به مقابله با تهدید تروریست‌های داعش معطوف کرده است. اما در همین حال، ایران، ضعف آمریکا را حس کرده است. تازه ترین اخبار درباره ایران در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با غرب، در تقابل آشکار با اظهارنظرها درباره رویکرد اوباما در عرصه سیاست خارجی است. 

همان طور که روزنامه نیویورک تایمز در یکی از مقالات خود اشاره می‌کند، ایران با همه قوا به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد تا تحریم‌های غرب را سست کرده و غربی‌ها را به کنار آمدن با توافق هسته‌ای وادار کند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، پاییزِ پارسال به کاهش و حتی برچیدن محدودیت‌ها در روابط تجاری با ایران روی آورد. 

برخی از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند که دستیابی به توافق نهایی امکان پذیر و حتی دست یافتنی است.

کامنتری مگزین مدعی است: دیگر بر کسی پوشیده نیست که دولت اوباما چه اندازه برای دستیابی به توافق با ایران مشتاق است و اوباما نیز سیاست تنش زدایی جدیدی را با تهران در پیش گرفته است. نکته دیگری که به تقویت این دیدگاه کمک می‌کند که آن است که هر دو کشور یعنی ایران و آمریکا ایران و آمریکا، تروریست های داعش را دشمن می‌دانند. همان طور که هفته گذشته اشاره شد، دولت آمریکا با تأخیر متوجه شد که دادن اجازه فعالیت و گسترش داعش در عراق و سوریه خطایی عظیم است؛ همین مسئله باعث شد عده‌ای نتیجه بگیرند آمریکا برای درهم کوبیدن گروه داعش باید با ایران همکاری کند. 

کامنتری مگزین افزود: پیام‌های ضد و نقیض واشنگتن درباره ایران، در خارج اینگونه تفسیر می شود که دولت آمریکا عزم لازم را در زمینه مسئله هسته ای ندارد. همان طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش می‌دهد، ایران در مجاب کردن روسیه و آفریقای جنوبی به کنار گذاشتن تحریم‌ها (علیه تهران) و حتی نقض آشکار آنها، پیشرفت‌هایی داشته است.( روسیه نیز همواره به دنبال تقابل با منافع آمریکا در همه حوزه‌هاست). تا زمانیکه آمریکا به گونه‌ای رفتار می‌کند گویی مسئله هسته‌ای برایش اولویت ندارد و در سال پیش رو نیز به جای کاهش محدودیت، طرح افزایش دادن آنها (علیه ایران) روی میز قرار دارد (ایده‌ای که هنگام مطرح شدن از سوی کنگره با مخالفت دولت اوباما مواجه شده بود)، دیگر نباید روسیه، آفریقای جنوبی یا هر کشور دیگری را که برای تجارت با ایران وسوسه می‌شود، سرزنش کرد؛ زیرا این کشورها معتقدند مسئله هسته‌ای چندان برای اوباما اهمیت ندارد. 

در پایان این گزارش آمده است: قطع نظر از اینکه نقشه دولت اوباما در مذاکرات چیست و آیا این طرح شکست خواهد خورد یا نه، به نظر می‌رسد ایران برای استقامت در برابر هرگونه فشاری از جانب غرب مصمم هستند. آنها اطمینان دارند که اوباما هرگز از نیروی نظامی علیه ایران استفاده نخواهد کرد و حتی اگر اوباما در مذاکرات کوتاه نیاید، متحدان و هم ‌پیمانان آمریکا از مواضع خود عقب نشینی خواهند کرد. رئیس جمهور اوباما از سرِ اکراه، آمریکا را وارد جنگ علیه داعش کرده است. با وجود این، اوباما باید در برابر ایران جدی‌تر رفتار کند.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۸:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۳
انشاءالله خود غربیها از کرده خود پشیمان خواهند شد و دنبال جبران ما فات بکنند
آخرین اخبار