کرمان/

زنگ پسته در سرزمین طلای سبز به صدا درآمد

در حالی فصل برداشت پسته در سرزمین طلای سبز آغاز شده است که برای این امر به بیش از 400 هزار نفر روز کارگر نیاز است؛ فرصت های شغلی که اکثر آنها توسط اتباع بیگانه اشغال شده و نیروهای بومی سرگردان به دنبال راهی برای امرار معاش هستند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، در حالی فصل برداشت پسته در سرزمین طلای سبز آغاز شده است که برای این امر به بیش از 400 هزار نفر روز کارگر نیاز است؛ فرصت های شغلی که اکثر آنها توسط اتباع بیگانه اشغال شده و نیروهای بومی سرگردان به دنبال راهی برای امرار معاش هستند.

  فصل برداشت پسته در پایتخت پسته جهان در حالی از چند روز گذشته آغاز شده است که کشاورزان پسته کار رفسنجانی امسال با سال آور پسته روبرو هستند.

فصل برداشت پسته در رفسنجان هر ساله از اواخر شهریور ماه آغاز و تا حوالی اواخر مهر ماه ادامه می‌یابد.

اگر چه کشاورزان زحمتکش رفسنجانی سال گذشته علی‌رغم هزینه‌های کود و سم و... از محصول عاید چندانی نداشتند اما امسال امیدوارند بتوانند با جمع آوری محصول از پس هزینه های خود برآیند.

طبق پیش بینی ها؛ امسال از 86 هزار هکتار باغات پسته در رفسنجان نزدیک به 70 هزار تن پسته برداشت خواهد شد و این بدین معناست که امسال تا حدودی جبران سالهایی که از هر هکتار 600 کیلو پسته برداشت می شد خواهد شد.

البته پسته رفسنجان مانند هر سال، امسال نیز دستخوش خسارات طبیعی شد و 30 درصد محصول از بین رفت. اینک زمان آن رسیده است که کشاورزان رفسنجان حاصل دسترنج یکساله خود را برچینند. کشاورزانی که تنها و تنها سرمایه شان طلای سبز بوده و در این یک ماه به تنها چیزی که فکر می‌کنند پسته است

خسارت 900 میلیاردی محصول پسته امسال

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به آغاز برداشت پسته در رفسنجان گفت: پس از گذشت حدود شش ماه از زمان فصل سبز شدن درختان و طی نمودن رنج و مشقت فراوان توسط باغداران سرانجام زمان برداشت این محصول فرارسید.

رضا بمانی افزود: شهرستان رفسنجان دارای حدود 86 هزار هکتار باغ پسته است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 70 هزار تن پسته از این سطح برداشت شود.

به گفته این مسئول پیش‌بینی تولید اول سال حدود 100 هزار تن بود که به علت وقوع حوادث اقلیمی از قبیل نوسانات دمایی اسفند92، افت دما در فروردین93 ، طوفان 14 فروردین 93 و افزایش دما (آفتاب سوختگی) تیر و مرداد 93 حدود 30 درصد از محصول کل به ارزش900 میلیارد تومان از بین رفت.

وی ابراز داشت: البته در بعضی مناطق خسارت طبیعی به محصول پسته امسال در رفسنجان به 80 درصد نیز رسیده است.

بمانی با بیان این مطلب که کار برداشت پسته از20 شهریور آغاز شده و پیش بینی می شود تا 25 مهرماه ادامه داشته باشد، تصریح کرد: حداکثر برداشت در فاصله زمانی 25 شهریور تا 15 مهرماه صورت می‌گیرد.

وی گفت: به منظور تولید مغز سبز، برداشت به صورت کال در اوخر مرداد و اوایل شهریور ماه انجام شده که میزان و سطح آن ناچیز است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان همچنین عنوان داشت: مهمترین دغدغه کشاورزان و باغداران در فصل برداشت، ایجاد امنیت نسبی و مطلوب دراین امر می باشد که مسئولین محترم قضایی و نظامی شهرستان در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده اند که جای قدردانی دارد.

بمانی یادآور شد: کاربرداشت پسته در 350 ترمینال مکانیزه و تعداد زیادی از ضبط های خانگی و تقریبا توسط 500 هزار نفر روز (روزانه 16 هزار نفر) انجام می شود

خشک شدن 3000 هکتار از اراضی کشاورزی رفسنجان

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به بحران خشکسالی در منطقه و شهرستان رفسنجان و اینکه بارندگی شهرستان از میانگین کلی نیز در برخی سال‌ها پایین تر رفته است، تصریح کرد: نزدیک به سه هزار هکتار اراضی کشاورزی رفسنجان خشک شده و هفت هزار هکتار باغ پسته نیز در دو نوبت در سال آبیاری می‌شوند که این امر موجب برداشت محصول کم می شود.

بمانی اضافه کرد: 250 حلقه چاه آب کشاورزی در رفسنجان وجود دارد که به میزان 10 لیتر بر ثانیه آب‌دهی دارند و در دو سال گذشته بیش از 200 حلقه چاه آب کشاورزی جابجا شده است.

تدوین آیین نامه برداشت پسته

فرماندار رفسنجان از تدوین آیین‌نامه برداشت پسته خبر داد و گفت: این آیین نامه که با آغاز برداشت محصول پسته انجام می شود، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و مناجات و ذبح قربانی همراه خواهد بود.

حمید ملانوری اظهار داشت: متن آیین نامه به زودی به همه بخش‌ها ارسال می‌شود تا فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی به باغات پسته برای برداشت محصول گسترده همراه با شکرگزاری آغاز شود و از خداوند بخواهیم خیر و برکات خود را نازل کند.

وی با اشاره به وجود نزدیک به 90 هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان، افزود: به لطف خداوند، نعمت بسیار بزرگی به مردم شهرستان عطا شده است که با تلاش و سخت کوشی مردم به عنوان کالایی ارزآور و صادراتی بعد از نفت قرار گرفته است.

این مسئول پسته را محور تأمین کننده اقتصاد شهرستان عنوان کرد و افزود: این محصول باعث و بانی توسعه و پیشرفت رفسنجان در طول سالیان بوده و بسیاری از امکانات آموزشی، بهداشتی و مذهبی ما نیز از طریق کمک‌های مردمی به واسطه درآمدزایی این محصول ایجاد شده است.

خشکسالی بلای جان طلای سبز

ملانوری خشکسالی‌های متعدد و کمبود کیفیت آب را از مسائلی بیان کرد که به کاهش تولید پسته در سال‌های اخیر منجر گشته است و گفت: انتظار مردم نزول باران رحمت است تا همانطور که سال ها این نعمت در اختیار ما قرار گرفته، نسل های بعدی نیز از آن بهره مند شوند.

ملانوری ابراز داشت: باید شکرگزار خداوند باشیم و اعتقاداتمان را به او وصل کنیم تا شاهد نزول خیرات و برکات فراوان خداوند باشیم.

وی زنده نگه داشتن آیین ها و سنت‌های دیرینه در کشاورزی را ضروری دانست و گفت: کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول پسته با آیین های مذهبی همراه بوده که اکنون به فراموشی سپرده شده اند و ما باید آنها را دوباره زنده کنیم که تدوین آیین نامه برداشت پسته از آن جمله است

لزوم استفاده از افراد بومی برای برداشت محصول

امسال محل اسکان و استفاده از کارگران فصلی غیر بومی فضای سبز بلوار بعثت ساحلی و کارگران افغانی جلوی اردوگاه افاغنه تعیین شده ضمن اینکه هنوز نرخ کارگران اعلام نشده است.

اما یکی از مشکلاتی که همواره شهرستان رفسنجان را در فصل برداشت پسته آزار می‌دهد ورود متکدیان بیگانه به شهرستان است که معضلات بهداشتی و آسیبهای اجتماعی را موجب می شوند، نکته ای که فرماندار رفسنجان نیز به آن اشاره می کند.

حمید ملانوری حدود یک ماه قبل و در کنفرانسی مطبوعاتی از جلوگیری از ورود متکدیان بیگانه و خارج از شهرستان به شهر خبر داده و گفته بود: نزدیک به دو اتوبوس از این متکدیان قبل از اینکه به شهر وارد شوند طرد شده اند.

فرماندار رفسنجان  حضور متکدیان در شهرستان را یکی از آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: در این زمینه بعضا نیازی به طرد و ایجاد تنش نیست و باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از متکدیان وابسته به گروه های سودجو هستند که مشکلاتی را برای شهرستان به وجود می آورند و همکاری مردم می تواند در این زمینه کارساز باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به فصل برداشت پسته در رفسنجان و وجود مشکلات احتمالی در خصوص ورود اتباع بیگانه، صاحبان باغات به استفاده از نیروهای بومی توجه بیشتری داشته باشند.

افزایش سه برابری تولید پسته در رفسنجان

وی با اشاره به افزایش سه برابری محصول پسته امسال نسبت به سنوات گذشته، تاکید کرد: توجه به مباحث امنیتی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی ضرورت دارد و با ورود نیروهای بومی با هر وضعیت سنی و تحصیلی به عرصه کار و فعالیت، موقعیت مناسبی برای برخورد با اشغال شغل توسط اتباع بیگانه به وجود می آید.

این مسئول با بیان این مطلب که فرهنگ کار در رفسنجان جا نیفتاده است، اضافه کرد: صاحبان باغات پسته و کارفرمایان در فصل برداشت محصول که فرصت بسیار خوبی برای اشتغال جوانان است سعی کنند از نیروهای بومی و حتی افراد تحصیلکرده استفاده کنند.

فرماندار رفسنجان فصل برداشت پسته را می توان بزرگترین حرکت اقتصادی شهرستان نام برد و افزود: برای برداشت محصول امسال بیش از 400 هزار نفر روز کارگر نیاز داریم در بحث کارگری مشکل عمده شهرستان وجود اتباع بیگانه که بعضا غیر مجاز هم هستند و چندین هزار فرصت شغلی را اشغال کرده اند است، در صورتی که جمعیت بیکاران و افراد جویای کار در شهرستان خیلی کمتر از این جمعیت است.

ملانوری تأکید کرد: باید در تمامی محافل تبعات بکارگیری اتباع بیگانه به مردم اطلاع‌رسانی شود و طوری فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه و ایده کنیم که مردم، پیمانکاران و کارفرمایان از نیروهای بومی و محلی و حتی نیروهای تحصیلکرده شهرستان در کارها حتی با نرخ های بیشتر استفاده کنند

مردم نکات امنیتی را رعایت کنند

معاون استاندار کرمان با اشاره به لزوم هوشیاری مردم و باغداران در ایام برداشت پسته، به خبرنگار مهر گفت: اگر چه تدابیر لازم امنیتی در شهرستان در این ایام توسط شورای تأمین اندیشیده شده است؛ اما لازم است مردم نیز نکات امنیتی را رعایت کنند.

عدم حمل محموله های پسته در ساعات پایانی شب و در اماکن خلوت، استفاده از قفل و تجهیزات امنیتی مناسب در کارگاهها، ضبط ها و انبارهای پسته از نکاتی بود که ملانوری به آنها اشاره کرد.

وی همچنین فصل برداشت پسته را از ایام پیک و اوج مصرف آب در رفسنجان دانست و خواستار صرفه جویی مردم شهرستان در مصرف آب و رعایت نکات بهداشتی در ضبط و فرآوری پسته شد.

نظارت بر امر بهداشتی فرآوری پسته

کارکنان و دست اندرکاران مرکز بهداشت شهرستان نیز در ایام برداشت پسته، روزهای پر کاری را سپری می کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان گفت: ما هر ساله طبق برنامه نظارت بر کارگاهها و ضبط پسته را داریم که در این امر در شهرستان های رفسنجان و انار بیش از 200 از نیروهای ما اعم از بهورز، نیروی ستادی و حتی پزشک حضور دارند.

احمد جمالی زاده افزود: ستاد شهرستان نیز ناطرینی دارد که بر کار بهورزان نظارت خواهد کرد.

وی با اشاره به کار نیروهای بهداشتی در فصل برداشت، عنوان کرد: کار این افراد بیشتر در بهداشت محیط کارگاه، انبار و دستگاههای ضبط پسته، آب مصرفی برای شستشو، دفع صحیح فاضلاب و نخاله پسته است.

وی اضافه کرد: البته یکدوره بازدید کلی قبل از آغاز فصل برداشت داشته ایم و در حین کار نیز بازدیدها ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: احیانا اگر مورد غیر بهداشتی مشاهده شود برای بار نخست تذکر داده شده و در ادامه در صورت تکرار جریمه، معرفی به دادگاه و نهایتا اگر مجبور شویم آن کارگاه متخلف ضبط پسته را پلمپ می کنیم

توزیع کیسه های جمع آوری زکات در فصل برداشت

مسئول زکات کمیته امام خمینی (ره) رفسنجان نیز با اشاره به فصل برداشت پسته گفت: امسال در فصل برداشت پسته، علاوه بر طرح شجره طیبه (اختصاص یک یا چند درخت پسته برای امر زکات و پلاک گذاری آنها)، کیسههای جمع آوری زکات توسط عاملین زکات در روستاها بین خانواده ها توزیع شود.

حجت الاسلام حمید رمضانی نسب افزود: با این اقدام، خانواده‌ها از دادن پسته به متکدیان و افراد ناشناس دوره‌گرد خودداری کرده و هم اینکه در این امر خداپسندانه و خیر شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه این کیسه‌ها از 15 شهریور ماه توزیع شده اند، عنوان کرد: وجوهات حاصل از این کیسه‌ها پس از جمع‌آوری در کمیته امداد امام خمینی(ره) رفسنجان در همان روستا هزینه شده و به مستحق واقعی می رسد.ش

منبع:مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.