مشهد/

فقدان صنایع تبدیلی عامل خام فروشی مواد معدنی در خراسان رضوی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری در این استان معدنی موجب هدر رفت منابع معدنی و عدم استفاده مطلوب از این ظرفیت در منطقه شده است.

رمضانعلی سبحانی فر گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: خراسان رضوی 10 درصد معادن و مواد معدنی کشور را در اختیار دارد اما در این میان فقدان صنایع تبدیلی و خام فروشی موجب شده نتوانیم از این ظرفیت خدادادی بهره کافی در استان ببریم.

وی با اشاره به تنوع مواد کانی و تعدد معادن در خراسان رضوی گفت: به لحاظ تنوع، از 600 نوع ماده معدنی شناسایی شده در ایران 48 نوع آن در خراسان رضوی در حال بهره برداری است.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: به لحاظ حجم معادن نیز از حدود شش هزار معدن شناسایی و اکتشاف شده در کشور 600 معدن در خراسان رضوی در مرحله اکتشاف و بهره برداری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور تنها 10 درصد معادن و مواد معدنی شناسایی شده به مرحله اکتشاف و بهره برداری رسیده اند گفت: معضل خام فروشی در سطح کشور و خراسان رضوی به صورت کاملا محسوس وجود دارد.

سبحانی فر تصریح کرد: چالش بزرگ امروز در خراسان ضوی به عنوان یک منطقه معدنی، فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری به رغم این همه ظرفیت و دارایی معدنی است.

وی افزود: همین امر منجر به خام فروشی، صادرات مواد خام و یا انتقال مواد به کیلومترها دورتر در استانهای دیگر شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع تبدیلی باید در کنار مواد اولیه و معدنی راه اندازی شوند تا برای استان سودآوری و اشتغال داشته باشد.

وی افزود: بررسیهای کارشناسی نشان داده در صورت نبودن آب مورد نیاز صنایع تبدیلی هیچگونه توجیه اقتصادی وجود ندارد که مواد معدنی به نقطه ای دیگر برای فرآوری انتقال داده شوند بلکه مقرون به صرفه آن است که آب به نزدیکی محل مواد اولیه جهت راه اندازی صنایع تبدیلی منتقل شود.

سبحانی فر در ادامه با اشاره به اینکه به لحاظ نیروی متخصص در خراسان رضوی هیچگونه کمبودی وجود ندارد بیان کرد: در استانهای سه گانه خراسان از دیرباز دانشگاههای غنی و تخصصی اقدام به تربیت نیروهای متخصص در عرصه صنعت و معدن کرده اند لذا از این منظر کمبودی نداریم.

وی در مورد نیروی کار نیز گفت: در چند دهه اخیر به علت کاهش بارندگی بخش عمده نیروی کار در بخش کشاورزی بیکار شده اند لذا به دنبال کار و شغل به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و همین مسئله معضلات دیگری از جمله حاشیه نشینی و آسیبهای ناشی از آن را گسترش داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت راه اندازی صنایع تبدیلی در مناطق مختلف خراسان به راحتی می توان این بخش عظیم نیروی کار را جذب نمود تا به این ترتیب هم از معضلات حاشیه نشینی جلوگیری شود و هم با ایجاد اشتغال پایدار جلوی مهاجرت را گرفت ضمن اینکه ارزآوری و رشد اقتصادی برای استان و منطقه رقم می خورد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حضور دولت در برخی زمینه ها به منظور حمایت و رشد بخش خصوصی در این حوزه نیز گفت: در مناطق محروم دولت می تواند تا سقف 49 درصد از سهام یک کارخانه یا صنعت تولیدی را سرمایه گذاری کند و در مرحله سودآوری کارخانه پس از سه سال اقدام به واگذاری آن به بخش خصوصی نماید تا به این ترتیب شاهد ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و ارزآوری در این مناطق باشیم.

خراسان رضوی با حدود 650 معدن دارای پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی حدود سه و نیم میلیارد تن ماده معدنی ظرفیت استخراج سالانه 25 میلیون تن مواد معدنی را دارا است.

مهمترین معادن موجود در استان خراسان رضوی شامل 'گرانیت، سنگ چینی، گچ و گچ خاکی، سنگ آهن، تالک، مرمریت، سنگ لاشه، تراورتن، فلورین، خاک صنعتی، فلدسپات، دولومیت، کرومیت، سیلیس، آلوویوم آهکی، مرمر، بنتونیت و آگات' در مشهد، نیشابور، سبزوار، چناران، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، سرخس، فریمان، کاشمر و گناباد واقع استش.

//انتهای پیام

برچسب ها: خام فروشی ، صنایع ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.