آغاز سال تحصیلی در غزه پس از جنگ 50 روزه + تصاویر

نیمی از میلیون کودک ساکن غزه بعد از جنگ 50 روزه با اسرائیل که منجر به شهادت بیش از 2100 فلسطینی و تخریب صدها ساختمان مدرسه شد، پس از این تاخیر طولانی مدت، امروز یکشنبه به مدرسه رفتند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، "زیاد ثابت" مسئول آموزش و پرورش غزه گفت بازگشایی مدارس برای 230 هزار کلاس اولی تا کلاس دوازدهم است که به مدارس دولتی میروند.  200هزار نفر به مدارس تحت کنترل سازمان ملل  میروند و ده ها هزار نفر در موسسات خصوصی ثبت نام کردند.


موسسه پناهندگان فلسطینی  سازمان ملل(آنروا)  اظهار داشت : بازگشایی مدارس به دلیل خسارات وارد شده و همچنین به جهت تغییر مدارس سازمان ملل به مراکز موقت اسکان ده ها هزار بی خانمان،  دو هفته به تاخیر افتاد.

صبح امروز یکشنبه خیابانهای غزه با کودکانی پر شده بود که صف کشیده بودند و روپوش مدرسه به تن داشتند. بسیاری از این کودکان به همراه برادرخواهرهای بزرگترشان یا والدینشان بودند .

در الزیتون پسران مدرسه ابتدایی برچسب هایی که حاوی نام دانش آموزان کشته شده در  جنگ بود را بر لباسشان چسبانده بودند. این در شرایطی بود که معلمان می بایست با کلاس‌های تخریب شده چون سقف سوراخ شده و دیوار در حال ریزش بسازند.

 یک دانش آموز 11 ساله می گوید : " من مثل قدیم که به مدرسه می آمدم دیگر هیجان زده نیستم. فکر میکنم چیزی را از دست داده ام. من درباره همکلاسی هایم میپرسم اما برخی شهید شده و برخی نیز زخمی هستند. "

وی گفت خلاف سالهای گذشته مدارس دولتی در هفته های اول بازگشایی اقدام به مشاوره یا ایجاد برنامه های تفریحی میکنند تا به بچه های جنگ زده کمک کنند زودتر آماده یادگیری شوند.

وی همچنین اضافه کرد : " ما آموزش های ویزه ای را به بیش از 11هزار معلم و 3 هزار مدیر  و مسئول اجرایی در چگونگی رفتار با کودکان بعد از جنگ داده ایم.

 وی گفت 26 مدرسه در غزه در طی جنگ از بین رفته اند و 232 مدرسه دیگر نیز متحمل خساراتی شده اند.

مسئول یونیسف نیز نگرانی خود را از این مسئله اظهار داشت و گفت : " سرمایه گذاری در آموزش در حقیقت سرمایه گذاری برای آینده است.  بدون حمایت روز افزون و تعهد به آموزش کودکان یک نسل در غزه به طور کامل از بین خواهد رفت. "

موسسه پناهندگان فلسطینی سازمان ملل می‌گوید 130هزار کیف مدرسه و کمک های تدریس برای مدارس دولتی فراهم میکند و همچنین برنامه آموزش به 1200 مشاورمدرسه معلم و ناظم را نیز شروع کرده است.

جنگ غزه 26 اوت پایان یافت. بنا بر اعلام مقامات فلسطینی و سازمان ملل جنگ غزه که سومین جنگ در طی پنج سال گذشته بود- بیش از 2100 فلسطینی را به شهادت رساند که اکثر انان غیر نظامی بودند از جمله هزاران  کودک. 


 












انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار