رصد رسانه های کاغذی؛

روزی که تیتر یک روزنامه ها ورزشی شد/ همه تفسیرهای یک نامه

امروز اصلی ترین تیتر روزنامه ها به قهرمانی تاریخی ایران در کشتی فرنگی جهان اختصاص پیدا کرد .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،امروز اصلی ترین تیتر روزنامه ها به  قهرمانی تاریخی ایران در کشتی فرنگی جهان اختصاص پیدا کرد ،  سفر روحانی به نیویورک ،  داعش  و حجاب نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت . یکی  از موضوعاتی که در  صفحه یک برخی روزنامه های اصلاح طلب با تیتر بزرگ منعکس شده است موضوع گشت انصار حزب الله است . کیهان اما تیتر یک خود را به موضوع تحولات یمن و پیوستن  یک لشگر از ارتش این کشور به انقلابیون اختصاص داد .

عضو حزب منحله مشارکت: تیم اطلاع‌رسانی دولت بخیل است!

این روزنامه در صفحات داخلی خود نوشت : اختلافات میان جریان‌های افراطی اصلاح‌طلب و دولت یازدهم، چیزی نیست که از دید فعالان سیاسی پنهان باشد. شاید مهمترین دلیل آن سهم‌خواهی این گروه افراطی از دولت باشد که علی‌رغم عدم اقبال عمومی به شعارهایشان، انتظار دارند دولت، کرسی‌های گرانقیمت اجرایی را در اختیار آنها قرار دهد و هر جا هم که با مانع و مخالفت روبرو شوند، به چانه‌زنی از طریق طرح نقدها یا مباحث به ظاهر علمی و در اصل تخریبی روی می‌آورند.سعید شریعتی، عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت، در گفتگو با پویش در قالب انتقاد از تیم رسانه‌ای دولت، صراحتا تیم اجرایی رئیس‌جمهور و حتی تیم رسانه‌ای وی را جریانی امنیتی دانسته و از بخل آنها گلایه می‌کند! وی می‌گوید: «بنابراین تیم رسانه‌ای دولت باید اطلاعات، اخبار، تحلیل‌ها و فضاسازی‌ها را در فضای رسانه‌ای کشور جریان دهد و این اطلاعات را در اختیار سایر رسانه‌های حامی دولت قرار دهد تا آنها نیز بتوانند به نفع دولت جریان‌سازی کنند، اما متاسفانه در تیم رسانه‌ای دولت با نوعی بخل مواجه هستیم.»

وی  می‌افزاید؛ افراد رسانه‌ای که با دکتر روحانی در شورای عالی امنیت ملی همکار بودند، متناسب با جایگاه سابق آقای روحانی در ساختار شورای عالی امنیت ملی، به دلیل الزامات آن نهاد، همواره نوعی خساست ویژه  برای درز اخبار و اطلاعات داشته‌اند.شریعتی تاکید کرد: متوجه این خساست در آن شورا هستیم، زیرا اخبار و اطلاعاتی که در شورای امنیت ملی هست، عمدتا بنا نیست منتشر شود یا در سطح رسانه‌های عمومی مطرح شود و معمولا اخباری که آنجا جمع‌آوری می‌شود برای انتشار ندادن است...افرادی با چنین روحیه و ذهنیت از آن نهاد یا با آن شکل و شمایل و تحت تاثیر همان فضاها در سطح امور رسانه‌ای دولت آمده‌اند و مشاوران آقای روحانی نیز کم و بیش با همان ذهنیت‌ها درگیرند.

شریعتی با بیان این نکته که تیم رسانه‌ای باید متناسب با جایگاه جدید آقای دکتر روحانی در موقعیت ریاست‌جمهوری کار کند گفت: «آن همکاران و مشاوران و تیم رسانه‌ای که از آن نهاد تزریق می‌شوند، نتوانسته‌اند خودشان را با فضای جدید در یک سال گذشته و اقتضائات موقعیت جدید آقای روحانی منطبق کنند. افراد امنیتی و کسانی که در شورای امنیت ملی کار می‌کنند، همواره از درز کردن اخبار پرهیز دارند و می‌خواهند اخبار و تحلیل‌ها را نزد خود نگه‌ دارند، اما در موقعیت ریاست‌جمهوری، تیم رسانه‌ای ریاست جمهوری باید بیش از آنکه به بالا و سرویس دادن به بالا توجه کند به افکار عمومی سرویس، گزارش و خبر و تحلیل دهد و جریان‌سازی و فضاسازی کند.»اظهارات شریعتی بیانگر آن است که تیم رسانه‌ای دولت در کارکردی واژگونه، به جای انتقال اخبار صحیح به مردم، اطلاعات غلطی را به رئیس‌جمهور منتقل می‌کنند که در نهایت باعث اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مهم اجرایی می‌شود.

به نظر می‌رسد اظهارات عضو حزب منحله مشارکت قبل از آن که حاوی انتقاد به کوتاهی تیم رسانه‌ای دولت در انتشار اخبار باشد، ترفندی برای فرار از گزارش درباره خدمات یکساله دولت است. توضیح آن که؛ اطلاع‌رسانی درباره خدمات یکساله دولت، جنبه امنیتی ندارد که انتشار آن برای اطلاع مردم ناممکن باشد! مخصوصا این که، دهها نشریه زنجیره‌ای که دوستان آقای شریعتی آنها را اداره می‌کنند، به آسانی و بدون کمترین مانع می‌توانند خدمات دولت را به اطلاع مردم برسانند و برای انتشار اینگونه اخبار نیازی به تیم رسانه‌ای دولت ندارند. از این روی بعید نیست که اظهارات آقای شریعتی برای توجیه برخی از کم‌کاری‌های دولت محترم باشد که حاشیه‌سازی‌های مدعیان اصلاحات از جمله عوامل موثر آن بوده است.
وطن امروز به موضوعاتی نظیر فیلترینگ سایتها و سخنان سخنگوی دستگاه قضا در این باره پرداخت


«نه» ایران به نمایش پاریس

همچنین  درباره نشست به اصطلاح ضد داعش در پاریس نوشت :‌  ائتلافی به نام مبارزه با داعش اما بدون ایران؛ این خبر که به یکی از پربحث‌ترین موضوعات طی روزهای گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. روز پنجشنبه گذشته نیز با حضور 11 کشور و با هدف رسیدن به یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش به رهبری آمریکا نشستی در عربستان برگزار شد. تلاش برای رسیدن به این ائتلاف تاکنون نتوانسته است آنچنان که باید به اجماع لازم برسد. تاکنون ترکیه از امضای بندهای مورد نظر در این توافق خودداری کرده و کشورهای قطر و مصر نیز به دیده تردید به این ائتلاف نگاه می‌کنند و قاهره مخالفت خود را با پیوستن به این ائتلاف اعلام کرده است. از نظر بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل و سیاسیون کشورهای مختلف، نشست پاریس تنها یک اقدام نمایشی است که زمینه حضور نظامی مجدد آمریکا در منطقه را ایجاد می‌کند. به‌رغم اصرار برخی کشورها از جمله فرانسه و بویژه عراق به عنوان یکی از محورهای اصلی این نشست بر حضور ایران از نشست پاریس، اما مقامات آمریکایی در اظهارات خود بر حذف ایران از نشست پاریس تاکید دارند. همین موضوع اهداف واقعی آمریکا در مبارزه صوری با داعش را مشخص می‌کند. مسؤولان مختلف جمهوری اسلامی ایران تاکنون در اظهارات مختلفی بر نمایشی بودن نشست ضدداعش پاریس تاکید کرده و تصریح کرده‌اند ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم همواره در صف مقدم مبارزه با تروریسم بوده  و از همین جهت هیچگونه همکاری‌ای با آمریکا در مبارزه با داعش نخواهد داشت. در این رابطه حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی ـ آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حضور در نشست نمایشی پاریس مدنظر ایران نیست. معاون عربی ـ آفریقای وزیر امور خارجه که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو کرده است، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که در مبارزه با تروریسم به کمک عراق شتافت.



روحانی به «نیویورک» خواهد رفت

شرق نیز  به موضوع سفر رییس جمهور به نیویورک پرداخته و می نوسید:

سفر حسن روحانی به «نیویورک» قطعی شد. رییس‌جمهوری کشورمان یک‌هفته دیگر (31 شهریور) برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان‌ملل عازم آمریکا می‌شود.  او پیش از این در چهارمین نشست خبری خود (8 مرداد) در پاسخ به پرسش «شرق» درباره احتمال سفرش به «نیویورک» گفته بود هنوز تصمیمی برای انجام این سفر صورت نگرفته است. او عنوان کرد برای حضور در اجلاس محیط‌زیست هم به «نیویورک» دعوت شده‌ و درصورت قطعی‌شدن، برنامه سفر اعلام می‌شود.  گفتنی است پنجشنبه 20شهریور، خبرنگار اعزامی «شرق» به «نیویورک» خبر داد که برمبنای برنامه سازمان‌ملل، سخنرانی حسن روحانی در روز دوم برگزاری مجمع‌عمومی (25سپتامبر) و در نوبت صبح (به‌وقت محلی) تنظیم شده است. بر این اساس احتمالا سخنرانی روحانی سوم‌مهر حدود ساعت پنج ‌بعدازظهر به وقت ایران خواهد بود.  این دومین‌بار است که روحانی پس از تصدی‌گری سکان دولت به «نیویورک» می‌رود. او سال گذشته در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان‌ملل «طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را پیشنهاد داد که با اکثریت آرا از سوی جامعه جهانی پذیرفته شد.  به نظر می‌رسد رییس‌جمهور اعتدالگرای ایران تلاش می‌کند از فرصت حضور در مجمع عمومی سازمان‌ملل برای بازسازی چهره ایران در جهان استفاده کند. به تعبیری او به‌دنبال پایان‌دادن به پروژه‌ای است که «ایران‌هراسی» می‌نامد.  اما این بار پیگیری مذاکرات ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران در حاشیه‌ نشست عمومی سازمان‌ملل از متن هم مهم‌تر شده است. اتفاقی (مذاکرات در نیویورک) که تاکنون بی‌سابقه بوده و بسیاری میزبانی آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین عضو شورای امنیت سازمان‌ملل را فرصتی تاریخی برای دوطرف در جهت حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران می‌دانند. نگاهی به جریان مذاکرات ایران و غرب طی یک‌سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین مذاکرات در سطح کارشناسی و البته بین وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گرفته است.

 از سویی بخش زیادی از تحریم‌ها علیه ایران مربوط به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا می‌شود. همچنین حضور سران عالیرتبه کشورهای مذاکره‌کننده در نشست عمومی سازمان‌ملل می‌تواند فرصتی برای حل اختلافات دوطرف در خلال مذاکرات هسته‌ای باشد. اختلافاتی که بارها مذاکره‌کنندگان ایران و غرب اذعان کرده‌اند بخشی از آن سیاسی است.

هشدار جدید دولت درباره کمک هزینه اولاد

 خراسان  نوشت : پس از آنکه گزارشاتی در خصوص ابهام و امتناع برخی دستگاههای اجرایی از پرداخت کمک هزینه اولاد فرزندان چهارم یا بیشتر به کارمندان تهیه و به دست برخی مسئولان مهم اجرایی کشور رسید، طی روزهای اخیر بخشنامه ای به این دستگاهها ارسال شده که بر اساس آن به مسئولان مربوطه هشدار داده شده است که با توجه به قانون مصوب اردیبهشت ماه سال 92 مجلس، برقراری کمک هزینه مذکور منع قانونی ندارد.


نامه خاتمی به رهبر معظم انقلاب نیز از زوایای متفاوت مورد توجه روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفت .


«آقاي خاتمي! به رويه يکي به نعل و يکي به ميخ پايان دهيد»

روزنامه رسالت نامه جوانان اصولگرا به خاتمي را انعکاس داده و نوشته است : جمعي از جوانان اصولگرا در نامه اي به سيد محمد خاتمي اعلام کردند: «خيرخواهانه و از سر دلسوزي از شما مي خواهيم که به اين رويه يکي به نعل و يکي به ميخ زدن پايان دهيد و با اين دست رفتارها شيپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنيد که ما از باقي ماندن اتهام «فتنه و بغي» بر شما بيمناکيم.به گزارش خبرگزاري تسنيم در بخشي از اين نامه آمده است: ما هنوز هم ميان شما و سران داخلي فتنه چون موسوي و کروبي تفاوت قائليم و معتقد به همراهي عمدي و برنامه ريزي شده شما با جريان ضد انقلاب خارج نشين نيستيم، اما از سرانجام رئيس جمهور اسبق کشورمان و جرياني که او را در عرصه سياست همراهي مي کند به شدت نگرانيم. خيرخواهانه و از سر دلسوزي براي آينده کشور از شما

مي خواهيم که به اين رويه يکي به نعل و يکي به ميخ زدن پايان دهيد و با اين دست رفتارها شيپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنيد که ما از باقي ماندن اتهام «فتنه و بغي» بر شما بيمناکيم.»

« اگر خاتمي نامه نمي‌نوشت»

روزنامه ابتکار نیز  به نامه خاتمی پرداخته و نوشته است : نامه سيدمحمد خاتمي به رهبر انقلاب و دعاي سلامتي وي براي ايشان اگرچه در مناسبات سياسي و در ميان چهره هاي روحاني کشور مي‌تواند امري بسيار معمولي و طبيعي باشد اما در ميان شخصيت‌هاي سياسي بازخوردهاي متفاوتي داشته و اين بازخوردها کماکان ادامه دارد.

بسياري از سايت‌هاي خبري اصولگرا به عنوان رقباي سياسي اصلاحات، از اين نامه به عنوان مسير بازگشت شخصيت ارشد اصلاح طلبان به سپهر رسمي سياست کشور ياد کرده‌اند وبرخي نيز با بي اعتمادي به اين نامه نگاري، آن را فرصتي دوباره براي بازسازي «فتنه» قلمداد کرده‌اند....برخي از چهره‌هاي اصولگرا اين نامه را سياسي خوانده و آن را يک بازي سياسي براي بازگشت به قدرت تلقي کرده‌اند. يکي از اعضاي ارشد حزب موتلفه اسلامي از اين جمله است و با «يکي از سران فتنه» خواندن سيد محمد خاتمي، از منظر اصولگرايي سنتي و به عنوان رقيب سنتي اصلاح طلبان، به تحليل نگارش اين نامه پرداخته است.

اين عضو حزب موتلفه گفت: هدف نامه‌نگاري خاتمي به رهبري براي بازسازي موقعيت اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده است و اصلا‌ح‌طلبان با مهندسي کردن افکار عمومي جامعه و رسانه‌اي کردن اينگونه نامه‌ها سعي مي‌کنند خودشان را بر نظام تحميل کنند.حميدرضا ترقي ادامه داد: اصلاح طلبان در طي يکسال فعاليت دولت يازدهم استراتژي عادي سازي فتنه و بازگشت سران فتنه به عرصه سياسي کشور را با روش‌هاي گوناگون دنبال کردند و عليرغم اينکه طي مصوبه شوراي عالي امنيت ملي کشور اخبار اين افراد نبايد در راس روزنامه‌ها و صفحه اول آنها باشد تا آرامش مورد نياز جامعه بعد از فتنه تامين شود؛ متاسفانه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب برخلاف اين مصوبه در طي اين يکسال تلاش کردند که بازگشت اين چهره‌ها را در عرصه سياسي کشور عادي کنند و با شيب ملايمي دوباره اين افراد را در عرصه تاثيرگذاري بازگردانند.به گزارش نسيم عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد که اصلاح‌طلبان براي بازگشت به قدرت و پيدا کردن پايگاه اجتماعي در داخل جامعه نيازمند مطرح کردن اين چهره‌ها و زنده کردن آنها در کشور هستند و از آنجايي که مقام معظم رهبري تا به حال هيچ روي خوشي به فتنه و فتنه‌گران نشان نداده‌اند و بر ظلمي که اين افراد در حق نظام روا داشتند تاکيد کردند، متاسفانه عوامل فتنه هم هنوز اقرار و اعتراف به اشتباهات گذشته خودشان نکرده‌اند....


نگاه به انتخابات مجلس پشت‌پرده نامه‌ خاتمی به رهبر انقلاب

وطن امروز اما نگاهی کاملا انتخاباتی به این نامه داشته و نوشته است :

پرویز سروری، عضو جمعیت رهپویان با اشاره به اهداف و زمینه‌های نامه‌نگاری محمد خاتمی به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: وی طبیعتا با این اقدام، فرصت مغتنمی برای خود مهیا کرده و تلاش دارد بخشی از مواضع سوء گذشته خود را به این وسیله اصلاح کند. به گزارش نسیم، وی تاکید کرد: نامه‌نگاری راه‌حل مشکل آقای خاتمی و اصلاح‌طلبانی که با فتنه همراهی کردند نیست، چرا که این بیانیه خیلی دیرهنگام بود.نماینده سابق مجلس در خصوص نتایج این نامه‌نگاری برای آقای خاتمی و مجمع روحانیون، گفت: این بیانیه برای آقای خاتمی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت البته این بیانیه ممکن است برای مجمع روحانیون حاصلی هر چند اندک داشته باشد اما ثمری برای آقای خاتمی ندارد چرا که از آقای خاتمی انتظار این بود که در روزهای سخت کشور، در کنار مردم و نظام بایستد اما با اتخاذ مواضع نادرست از مردم فاصله گرفت. وی در پاسخ به این سوال که اگر آقای خاتمی در این نامه‌نگاری حسن‌نیت دارد چرا در زمان فتنه نامه‌ای برای آرام کردن فضا ننوشت، گفت: آقای خاتمی فرصت‌های زیادی داشت که مواضع و رفتارهای ناپسند خود را ترمیم کند اما قدر این فرصت‌ها را ندانست. اصرار بر مواضع، نشانه همراهی وی با فتنه‌گران است. سروری با اشاره به در پیش بودن انتخابات آتی مجلس به هدف بعدی این نامه‌نگاری اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف این نامه‌نگاری، نگاه به انتخابات مجلس دهم است که سال آینده برگزار خواهد شد. آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان قصد دارند با اقداماتی از این دست، به بازسازی وجهه از دست رفته خود بپردازند. در این خصوص آنها به تطهیر چهره‌های خود اهتمام جدی دارند.  عضو جمعیت رهپویان با اشاره به اهمیت این هدف برای اصلاح‌طلبان، افزود: این هدف آنقدر برای آنها محوری است که می‌توان گفت اساسا هدف اصلی از این نامه‌نگاری تطهیر چهره آقای خاتمی برای انتخابات آتی مجلس است. اصلاح‌طلبان قصد دارند با چنین اقداماتی بدون هزینه و حتی با حفظ ظرفیت و بدنه اجتماعی اندک و ناچیز فتنه سبز به صحنه سیاسی کشور بازگردند.

«تحلیل دو جناح از نامه خاتمی به رهبر معظم انقلاب»

شهروند نیز  در گزارشی که سعی کرده بی طرف باشد ،‌نگاه دو جناح به نامه خاتمی را در واکنشهای جهان نیوز ،‌ نسیم و پیام نو نسبت به این نامه خلاصه کرده است و نوشته و به انعکاس سخنان ترقی و سروری و رهامی به این موضوع پرداخته است .






















اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.