ادامه گفتگوهای"اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" به منظور دستیابی به توافق نهایی

گفت‌وگوهای سیاسی میان دو نامزد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان امروز از سر گرفته شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، اعضای ستادهای انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف‌غنی احمدزی و اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گویند که موارد اختلافی برای تشکیل دولت وحدت ملی هنوز به کلی رفع نشده و دو طرف سعی دارند که این اختلافات را به زودی حل کنند.

فضل رحمان اوریا عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که دو نامزد در حال حاضر مشغول گفت‌وگوی رو در رو اند و سعی دارند که اختلافات را از میان بردارند.

فیض‌الله ذکی سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی به بی‌بی‌سی گفت که پس از هر دیداری پیشرفت‌هایی به میان آمده و طرح های دو تیم به تبادل نظر گذاشته شده و بعد از هر نشستی آرای دو تیم برای تشکیل دولت وحدت ملی نزدیک شده است.

آقای ذکی افزود که "بعید نیست که در روزهای نزدیک و حتی در ساعات بسیار نزدیک توافقات نهایی شود."

نقطه اصلی اختلاف دو نامزد بر سر صلاحیت‌های پست اجرایی عنوان شده است، ستاد عبدالله عبدالله می‌گفت که رئیس اجرائی باید رئیس کابینه هم باشد اما اشرف‌غنی احمدزی آن را خلاف قانون گفته است.

سخنگوی اشرف‌غنی احمدزی در مورد ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما گفت که موضع شان در مورد احکام قانون اساسی غیر قابل تغییر است و طرفین در چوکات قانون به توافق خواهند رسید.
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله هم تبادل طرح‌ها میان دو ستاد انتخاباتی را تایید می‌کند و می‌گوید که برخی از اختلافات حل شده اما روی سه مورد اختلافات هنوز پابرجاست.
 
تشکیل دولت وحدت ملی و حدود صلاحیت‌های پست اجرایی در آن موضوع اصلی گفت‌وگوهاست

آقای اوریا در مورد این سه مورد اختلاف چیزی نمی‌گوید اما تاکید می‌کند که اگر اختلاف ها به کلی رفع شد دو ستاد موافقتنامه‌ای مشترک خواهند داشت.

از زمانی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای حل بن‌بست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به کابل سفر کردو طرح بررسی کل آرا و تشکیل دولت وحدت ملی را مطرح کرد، تا حالا جنجال‌های انتخاباتی با پادرمیانی سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری افغانستان و دید و بازدید دو نامزد ادامه داشته است.

جزئیات یک توافقنامه تایید ناشده هم در اختیار رسانه‌ها از جمله بی‌بی‌سی قرار گرفته که در آن بر تشکیل حکومت مساوی تاکید شده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان که دوره کاری‌اش در ریاست جمهوری افغانستان پایان یافته اخیرا در دیدارهای جداگانه با دو نامزد انتخابات و علما بر اعلام نتیجه قریب‌الوقوع انتخابات از سوی کمیسیون برگزاری انتخابات بحث کرده است.

قرار است به زودی کمیسیون انتخابات نتیجه انتخابات را اعلام کند که حاصل بررسی و شمارش مجدد کل آرای ریخته شده در صندوق های دور دوم انتخابات است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار