درگفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایزدی: ائتلاف ضد داعش، بهانه آمریکا برای دخالت در منطقه است/ حطیط: هیچ قدرتی نمی‌تواند محور مقاومت را هدف قرار دهد + فیلم و تصاویر

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این که آمریکایی‌ها داعش را اهرم فشاری برای کشورهای محور مقاومت می‌داند گفت: آمریکا داعش را می‌خواهد بهانه‌ای برای دخالت‌های خود قرار دهد و هدف نهایی نیروهای ائتلاف مبارزه با سوریه است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نتایج نشست پدرخوانده‌های مادی و معنوی داعش در پاریس شب گذشته 24 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "فواد ایزدی" عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و "امین حطیط" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا از بیروت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا آمریکا سال گذشته به دنبال حمایت از داعش و امسال به دنبال زمینه سازی برای مقابله با آن‌ها است گفت: در سال 2011 آمریکا از عراق خارج شد این در حالی است که زمانی که اوباما بر روی کار آمد شعار خروج از عراق را صادر کرد.
 
وی با اشاره به این که اوباما در سال 2008 با هیلاری کلینتون درگیر مسئله انتخابات بود، افزود: منتقدین اوباما به شدت نسبت به عملکرد اوباما مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق انتقاد داشتند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به این که آمریکا از سال 2003 تا 2011 در عراق حضور داشت، گفت: آمریکایی‌ها دو سه تریلیون دلار در جنگ با عراق هزینه پرداخت کردند این در حالی است که این جنگ چیزی برای آمریکا در بر نداشت و این مسئله سبب نگرانی منتقدین اوباما شده بود.  
 
ایزدی با بیان این که مخالفان اوباما معتقد بودند که باید به دولت عراق فشار سیاسی وارد شود، ادامه داد: در سوریه بعد از جنبش‌های بیداری اسلامی مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی از وضعیت موجود استفاده کردند و به سمت دولت سوریه برای حمله پیش رفتند.
 
وی با اشاره به این که در آن دوران مجموعه نخبگان سیاست خارجی منتقد اوباما انتظار داشتند که آمریکا وارد جنگ نظامی شود، گفت: این منتقدین انتظار داشتند اوباما به مواضع دولت سوریه حمله نظامی کند اما اوباما این کار را بنا به دلایل مختلفی از جمله شعار ضد جنگ انجام نداد.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: اوباما با شعار ضد جنگ وارد صحنه شد و مدام بوش را به علت جنگ عراق و افغانستان نقد می‌کرد بنابراین اوباما درصدد نبود تا جنگ جدیدی را در سوریه آغاز کند. 

ایزدی با اشاره به این که مقامات آمریکا لزوما بدشان نمی‌آمد کشورهای حاشیه اسرائیل ثبات و قدرت نداشته باشند، خاطر نشان کرد: آن‌ها بدشان نمی‌آمد نیروهای حزب الله کشته شوند.  
 
وی با اشاره به این که اوباما قصد حمله نظامی به سوریه را نداشت و پیگیر این موضوع نبود ادامه داد: زمانی که معارضین در سوریه اقدام به حمله شیمیایی کردند اوباما بنا به این وضعیت درصدد حمله به سوریه شد و اسد را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کرد.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این که اوباما در همان ابتدا ناآرامی‌ها در سوریه بحث حمله نظامی را مطرح کرد گفت: خط قرمز آمریکا استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود.
 
ایزدی با بیان این که دولت آمریکا خودش حاضر نیست به صورت فیزیکی نیروهایش را درگیر جنگ با سوریه کند، ادامه داد: به همین دلیل اوباما نیز از بحث شیمیایی استفاده کرد به گونه‌ای که ده سپتامبر سال گذشته اوباما در شب یازده سپتامبر اعلام کرد که تصمیم گرفته به سوریه حمله کند.   
 
وی با اشاره به تاریخچه حضور آمریکا در عراق اظهار داشت: آمریکایی‌ها از این موضوع به اهداف خود نرسیدند به گونه‌ای که آن‌ها هم دلشان نیز نمی‌آمد که جنگ شیعه و سنی به راه بیفتد.
 
*70 درصد مردم آمریکا مخالف حمله نظامی به سوریه بودند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: 65 الی 70 درصد مخالف حمله نظامی آمریکا به سوریه بوده‌اند به طوری که مسئله جنگ سبب ایجاد نگاه منفی در درون جامعه آمریکا نسبت به اوباما می‌شد. 

ایزدی با اشاره به این که اوباما به دلیل فشار افکار عمومی اعلام جنگ و استفاده از نیروهای نظامی را به کنگره محول کرد اظهار داشت: در آن مقطع طرح سوریه نیز مطرح شد به طوری که آمریکا موضوع حمله به سوریه را منتفی کرد.  
 
*کردستان و بغداد خط قرمز آمریکا
 
وی با بیان اینکه سال گذشته نیروهای هماهنگ با آمریکا به دلیل تفکر تکفیری فراتر از حوزه‌های مسئولیتی‌شان وارد عمل شدند گفت: این نیروها اقدام به ایجاد فشار علیه دولت سوریه اقدام کردند به طوری که هدف آن‌ها بغداد و کردستان نبود زیرا این دو منطقه خط قرمز آمریکا به حساب می‌آید.  
 
*آمریکا داعش را اهرم فشاری بر کشورهای محور مقاومت می‌داند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به این که بحث حمله هوایی به عراق برای محدود کردن داعش است گفت: البته آمریکایی‌ها معتقد هستند که داعش نباید به طور کلی از بین برود زیرا داعش را اهرم فشاری بر کشورهای محور مقاومت می‌دانند.  
 
ایزدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید به طور جدی با داعش مقابله کرد، افزود: مشاور پنتاگون طی صحبت‌هایی گفته است که اگر داعش نبود حوزه نفوذ ایران از افغانستان تا بلندای جولان می‌شد.  
 
وی با اشاره به این که داعش اهل سنت را تحت فشار گذاشته است، گفت: آن‌ها بدشان هم نمی‌آید جنگ شیعه و سنی به راه بیفتد البته داعش نماینده سنی‌ها نیست اما آن‌ها دوست دارند تصویری از جنگ شیعه و سنی ارائه دهند.  
 
* هدف نهایی نیروهای ائتلاف مبارزه با سوریه است

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا داعش را می‌خواهد بهانه‌ای برای دخالت‌های خود قرار دهد و هدف نهایی نیروهای ائتلاف مبارزه با سوریه است.
 
ایزدی با اشاره به این که طرف آمریکایی تصمیم گرفته حرکت جدیدی را در سوریه ایجاد کند، گفت: آمریکا نیروهای هماهنگی را به بهانه داعش به وجود آورده است.
 
وی با اشاره به این که آمریکا دفعه قبل به بهانه سلاح شیمایی و اکنون به بهانه مبارزه با داعش وارد منطقه شده است گفت: متاسفانه سیاست‌های آمریکا دو گانه است.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ریشه رفتارهای دو گانه آمریکا چیست، افزود: زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد یک سری از نیروهای مردمی افغانستان شروع به مبارزه کردند به طوری که آمریکایی‌ها به دلیل درگیری با شوروی نیروهای هماهنگ خودشان را در منطقه پیاده کردند به طوری که این گروه‌ها به طالبان تبدیل شدند.
 
ایزدی با اشاره به این که در آن دوران آمریکا به بهانه مبارزه با شوروی در منطقه حضور پیدا کرد گفت: پس از عقب نشینی شوروی داستان یازده سپتامبر اتفاق افتاد بنابراین آن‌ها برای مقابله با طالبان به افغانستان رفتند.
 
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در زمان جنگ تحمیلی صدام را مورد حمایت نظامی اطلاعاتی و مالی کردند به طوری که آن‌ها بهانه‌ای برای حضور در منطقه پیدا کرده بودند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به این که پس از پایان جنگ تحمیلی صدام به کویت حمله کرد، گفت: این بار آمریکا به بهانه مبارزه با صدام به منطقه آمد این در حالی است که یک بار برای حمایت از صدام و بار دیگر برای سرنگونی صدام آمریکا در منطقه حضور یافته است.
 
* داعش در سوریه‌ رشد کرد

ایزدی گفت: داعش در سوریه‌ای رشد کرد که آمریکایی‌ها با حمایت‌هایش با دولت سوریه مقابله کرد و اگر این حمایت‌ها نبود دولت سوریه به راحتی با داعش مقابله می‌کرد.
 
وی با اشاره به این که آن‌ها برای رسیدن به منافع خود سناریوهای پی در پی را اجرا می‌کنند، ادامه داد: آمریکایی‌ها در ترکیه روزانه یک تا سه میلیون دلار نفت می‌فروشند و در حقیقت باید حمایت‌ها از داعش از بین برود این در حالی است که ترکیه از داعش حمایت می‌کند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این که آمریکایی‌ها هزاران نفر نیرو را در عراق دارند افزود: آمریکا 475 نفر دیگر را نیز به بهانه مبارزه با داعش به عراق فرستاده است.

ایزدی با بیان این که داستان صدام و طالبان و داعش از یک سناریو پیروی می‌کند گفت: آمریکا به دنبال رسیدن به منافع خود است.  
 
وی با اشاره به صحبت‌های اوباما مبنی براینکه نیروهای مرتجع و ارتش آزاد سوریه را باید مورد حمایت قرار داد تا آن‌ها به اهداف خود برسند افزود: در آمریکا سردرگمی به وجود آمده است زیرا افرادی که قرار بود به عنوان آزادی خواه مورد حمایت قرار بگیرند اکنون باید سرکوب شوند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این که توهم در حد بسیار زیادی در ذهن افکار عمومی آمریکا به وجود آمده است، ادامه داد: آمریکا حمایت از دمکراسی را در دستور کار خود قرار نداده است زیرا در ایران مردم سالاری حاکم است و با آن مخالفت می‌کنند.  
 
ایزدی تصریح کرد: دولت ترکیه عضو ناتو است و اولین کشوری که در حوزه مبارزه با داعش باید فعال باشد این کشور به حساب می‌آید ولی دولت ترکیه از حوزه فعالیت‌های داعش باخبر است.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری براینکه داعش دشمن اصلی ما نیست بلکه دشمن اصلی آمریکا است ادامه داد: اگر داعش به سمت ایران بخواهد تعرضی داشته باشد جمهوری اسلامی از خود نیز دفاع خواهد کرد.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به این که داعش اعلام خلافت اسلامی کرده است افزود: خلافت داعش هیچ جوابی نمی‌دهد.  
 
* باید در درون جهان اسلام اتحاد ایجاد شود

ایزدی تصریح کرد: باید در درون جهان اسلام اتحاد ایجاد شود تا اهداف آمریکایی‌ها برای جنگ فرقه‌ای به نتیجه نرسد.  
 
امین حطیط کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا طی گفتگوی زنده تلویزیونی از بیروت در پاسخ به این سوال که ائتلاف کنونی چه مقدار در مبارزه با گروه‌های تروریستی صادق است گفت: آن‌ها می‌خواستند دولت مردم سالار اسد را در سوریه سرنگون کنند.
 
وی با اشاره به این که آمریکا و ائتلاف کنونی به وجود آمده تاکنون زنجیره‌هایی از مبارزه با دولت سوریه را داشتند، گفت: اکنون با بهانه‌ای می‌خواهند به دولت سوریه تعرض کنند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که کلینتون اعتراف کرد که گروه‌های القاعده و داعش را خودشان به وجود آوردند اظهار داشت: اکنون چه شده که با دست پروده‌های خود می‌خواهند مبارزه کنند.
 
*آمریکا به فکر مبارزه با تروریسم نیست

حطیط با اشاره به این که اکنون دنیا با سال 2001 متفاوت شده است و آن‌ها نمی‌خواهند به بهانه مبارزه با تروریست مقابله کنند، ادامه داد: آمریکا و هم پیمانانش در حال مبارزه با تروریسم نیستند بلکه اهداف دیگری را پیگیری می‌کنند.
 
* آرزو آمریکایی‌ها تسلط بر منطقه است

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری تحلیل‌های بسیار درستی از اهداف آمریکایی‌ها دارند گفت: آرزو آمریکایی‌ها تسلط بر منطقه است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که شرایط امروز به آمریکایی‌ها و هم پیمانانش اجازه نمی‌دهد همانند گذشته هر غلطی خواستند در منطقه انجام دهند ادامه داد: راهبرد ناتو این است که می‌خواهد منطقه خاورمیانه را بدون دخالت‌های زمینی و مستقیم نظامی دچار تزلزل کند.
 
حطیط  در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا آمریکا درصدد است تا مجددا نیروهایش را به خاورمیانه بفرستد گفت: آتلانتیک شمالی ناتو هر چند سال یک بار راهبرد دهه‌ای برای خود تعریف می‌کند.
 
وی با اشاره به این که آتلانتیک شمالی در سال 2001 تاسیس شده و تا سال 2020 راهبردش را مشخص کرده ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند منطقه خاورمیانه را بدون دخالت نظامی و زمینی دچار جنگ افروزی کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که ناتو می‌خواهد ضربات هوایی بزند، افزود: اوباما تاکید کرده است که ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم.
 
حطیط با بیان این که نیروهای ناتو و نیروهای آمریکایی دیگر نمی‌توانند در میدان جنگ شرکت کنند، افزود: هم پیمانان ناتو و اوباما می‌دانند که آن‌ها دیگر هزینه‌ای نمی‌توانند بابت جنگ پرداخت کنند.
 
* هیچ قدرتی نمی‌تواند محور مقاومت را هدف قرار دهد

وی با بیان این که مردم آمریکا از بازی دولتمردانشان خسته شده‌اند، گفت: محور مقاومت محوری است که در هر جنگ زمینی پیروز است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این محور را مورد هدف قرار دهد.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: محور مقاومت در دهه اخیر به نبردهای ناتو، آمریکا و صهیونیست‌ها این پیام را داد که مقاومت همیشه پیروز است.
 
*آمریکا درصدد ایجاد جنگ فرسایشی است

حطیط با اشاره به این که آمریکایی‌ها روزی این حاکمان خائن عربی را هم مانند حاکمان تونس و مصر برمی‌دارند و پشتشان را خالی خواهند کرد اظهار داشت: چرا احمق‌ها و حاکمان خائن عربی پول‌هایشان را در جهت منافع آمریکایی‌ها خرج می‌کنند.  
 
وی با بیان این که آمریکایی‌ها می‌خواهند جنگ فرسایشی راه بیندازند تا محور مقاومت را تضعیف کنند، گفت: آن‌ها به دنبال این هستند که عربستان را مستقیما درگیر اوضاع کنند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار