معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران:

استارتاپ ویکند نخستین قدم مثبت در اشتغالزایی است

معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران، برگزاری استارتاپ ها را برای دستیابی به بازار مارکتینگ ایران مفید بیان کرد و گفت: برگزاری استارتاپ ها می‌تواند از شکست شرکت‌ها در بازار جلو گیری کند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس حمیدرضا احمدی، معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران، درباره دلیل آغاز فعالیت‌های استارتاپ ویکند در ایران بیان کرد: طبق تحقیقات ما، شرکت‌هایی در که در حوزه ICT هستند به دو علت اصلی شکست می‌خورند. یکی از این علت‌ها این است که جزیره ای کار می‌کنند. ارتباطات قوی ندارند و اطرافیان خود را به خوبی نمی‌شناسند.

وی افزود: دلیل دوم این است که جایی نیست تا آن‌ها علم تجاری سازی را بیاموزند. جوان‌ها هرچقدر هم ایده نو و خلاقانه ای داشته باشند، وقتی نمی‌توانند تجاری سازی مناسبی صورت دهند، با شکست مواجه می‌شوند.

کمک به عدم شکست شرکت‌ها در بازار
احمدی بیان کرد: طی بررسی‌های ما، به نتیجه رسیدیم که استارتاپ ویکند، رویدادی هست که هم این دو مقوله را هدف می‌گیرد و هم موجب ارتباط بین کارآفریننان می‌شود. کسانی که تازه وارد این کار شده‌اند، با داوران و کسانی که در مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ هستند آشنا خواهند شد.

وی ادامه داد: طی چند روزی که استارتاپ ویکند برگزار می‌شود، این افراد می‌توانند با هم ارتباط برقرار کرده و بیشتر یکدیگر را بشناسند. حتی بعد از دوره استارتاپ ویکند رابطه خود را ادامه دهند. به این صورت از تجربیات یکدیگر استفاده خواهند کرد. این در حالی است که استارتاپ ویکند علم تجاری سازی را به آن‌ها می‌آموزد.

معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران درباره استارتاپ ویکندهای برگزار شده پیشین گفت: تا امروز 9 برنامه در تهران برگزار شده و 25 استارتاپ هم به طور کلی در تهران و شهرهای دیگر صورت گرفته است. شهرهایی مثل بیرجند، که تا به حال دوبار میزبان استارتاپ ویکند بوده، تا تمام کلان شهرها مثل مشهد، اصفهان، تبریز.

رسیدن به اهداف مهم خود
وی تأثیر مثبت استارتاپ ویکندها را به این صورت بیان کرد: برگزاری استارتاپ ها باعث شده است تا کسانی که قصد انجام چنین فعالیت‌هایی را دارند، با یکدیگر آشنا شوند. حتی کارآفرینان شهرهای مختلف هم با یکدیگر در تعامل بیشتری قرار گرفته‌اند.

این فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه کوئینز نیویورک، دستاورد برگزاری این 25 استارتاپ را رسیدن به ارتباطات قوی بیان کرد. چرا که نمی‌شود در یک اتاق تنها فعالیت کرد، بدون این که مشتری‌ها را شناخت و یا با افراد با تجربه صحبت کرد. همچنین رسیدن به این نتیجه که صرفاً ایده به خودی خود مفید فایده نیست.

کوتاه کردن فاصله بین نوآوری و مارکتینگ
وی افزود: در اجرا مشکلات یک ایده و کسب و کار مشخص می‌شود. کسانی که در این حوزه فعال شده‌اند دیگر می‌دانند که ایده ای که مطرح می‌کنند خیلی مهم نیست، مراحل اجرایی کسب و کار مهم است.

معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران تاکید کرد: اگر اختراع و نوآوری صرفاً جدید باشد، اما کاربردی نباشد و به درد مشتری نخورد، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و به نتیجه برسد. با برگزاری استارتاپ ها، فاصله بین نوآوری و فروش کوتاه تر شده است.
وی خروجی استارتاپ های برگزار شده را اینگونه توضیح داد: گروه‌هایی که فعالیت تخصصی خود را آغاز کرده‌اند. این گروه‌ها همچنان در حال پیش روی هستند. هنوز به موفقی بالایی نرسیده‌اند، اما تیم‌های فعالی دارند.

پله اول برای رسیدن به نتایج بزرگ
احمدی با خوشبینی به آینده برگزاری استارتاپ ویکندها گفت: ما استارتاپ ویکند را پله اول می‌بینیم. کسانی که در استارتاپ ویکند ها شرکت می‌کنند از قبل هیچ آشنایی با هم ندارند و هیچ فعالیت مشتری نداشته‌اند. این افراد در 54 ساعت با یکدیگر آشنا می‌شوند، ایده ای را مطرح و اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: از این گروه‌ها انتظاری نمی‌رود که ایده مطرح شده در استارتاپ، 6 ماه بعد به درآمدزایی بالایی برسد. چون به هر حال ایده خام است. اما این می‌تواند قدم اول باشد.

معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران، به قدم‌های بعدی به این صورت اشاره کرد: مثلاً می‌توانیم دوره‌های تکمیلی بعدی ای را برگزار کنیم. روی ایده‌ها سرمایه گذاری شود. ساختار سرمایه گذاری مشخص باشد و تیم‌ها بتوانند خود را به سرمایه گذاران معرفی کنند.

وی افزود: این قدم‌های بعدی است که موجب می‌شود کارآفرینان به هدف خود برسند. اما استارتاپ ویکند تنها یکی از پله‌های اولیه است.

بازار بزرگ فعالین استارتاپ ها
این فارغ التحصیل رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه کوئینز نیویورک، نقش استارتاپ ویکندها را در افزایش صادرات محصولات دانش بنیان پرنگ دانست، اما بیان کرد: بازار ایرانی بسیار جذاب و عالی است. شرکت‌هایی که آغاز به کار کرده‌اند در حال حاضر می‌توانند با مارکتینگ در ایران بسیار موفق شوند. شرکت‌ها هنوز فکر این که فراتر از مرزهای ایران بروند را نکرده‌اند.

وی در این رابطه توضیح داد: بازار سرمایه ایران 80 میلیون نفر است. در چنین بازاری می‌توان به خوبی فعالیت کرد و منبع درآمد داشت. از نظر من چند سالی طول می‌کشد تا شرکت‌های برگزیده استارتاپ ها بتوانند به طور کامل مارکتینگ ایران را به دست بیاورند.

احمدی ادامه داد: پس از به دست آوردن بازار ایران می‌توان به صادرات اندیشید. این بازار هم بازار خوبی است. کشورهای اطراف مرزها که همزبان هستند و یا حتی کشورهای عرب زبان بازار خوبی برای این سرمایه گذاری هستند.

وی با مثال بیان کرد: کشورهای عربی جمعیت کمی را دارا هستند. هرکدام 2 یا 5 میلیون نفر جمعیت دارند. اگر شرکتی بخواهد با آن‌ها همکاری کند، هر کشور قانون متفاوتی را دارد که باید با آن‌ها هماهنگ شد. این مسئله کار را سخت می‌کند. اما ایران جمعیت بزرگی را دارد که همه آن‌ها همزبان و در یک حد متوسط هستند.

به گفته این متخصص کامپیوتری، با سرمایه گذاری بر روی مارکتینگ ایران می‌توان به نتایج مطلوبی رسید. چرا که ما مثل کشورهای دیگر جامعه هدف کوچکی نداریم تا از ابتدا به فکر صادرات باشیم. خدماتی که استارتاپ ها آغاز کرده‌اند اگر تنها مارکتینگ ایران را هدف قرار دهد بسیار موفق خواهد شد.

تأثیر مثبت بر اشتغال زایی
وی تأثیر استارتاپ ویکند بر اشتغال زایی کشور را اینگونه عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها برای دستیابی به شغل پیش روی آن‌هاست، این است که کسب و کار مخصوص به خود را آغاز کنند.
این فارغ التحصیل رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه کوئینز نیویورک، ادامه داد: رسیدن به شغل مناسب راه‌های مختلفی دارد. فرد می‌تواند کارمند رسمی دولت، بانک خصوصی یا نیمه خصوصی شود و یا در شرکت‌های مختلف کار کند. اما یکی از بهترین گزینه‌ها این است که کسب و کار خود را به صورت مجزا ایجاد کنند.

وی حسن این اقدام را اینگونه توضیح داد: در حوزه ICT، این ویژگی مثبت وجود دارد که سرمایه اولیه می‌تواند بسیار کم باشد. اگر کسی بخواهد مغازه یا فروشگاه بزند، نیازمند سرمایه بالایی برای آغاز به کار است. اما در ICT می‌توان با سرمایه پایین آغاز کرد. به طوری که شاید در سال نیم میلیون تومان را هم نیاز نداشته باشد.

احمدی افزود: اما مسئله اینجاست که باید نبض بازار را درک کرد و نیازمندی‌های آن را شناخت. راه حل درستی ارائه داد تا بتوان طرح مورد نظر را تجاری کرد و درآمدزایی داشت.

وی بیان کرد: امروزه هرکسی می‌تواند کسب و کار اینترنتی مخصوص به خود را راه اندازی کند. این کار سرمایه بالایی نمی‌خواهد و همین مسئله موجب می‌شود برای اشتغال زایی کشور کمک بالایی باشد.

بزرگ‌ترین چالش عدم وجود متخصص
معاون اجرایی استارتاپ ویکند ایران، بزرگ‌ترین چالش شرکت کنندگان استارتاپ ویکند ها را با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته اینگونه بیان کرد: ما پیش از این نظرسنجی انتظار داشتیم مسئله حمایت مالی به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه مطرح شود. اما جالب است که بدانید، بزرگ‌ترین چالش استارتاپ ها پیدا کردن نیروی متخصص، تیم سازی و پیدا کردن شریک کاری است.
وی ادامه داد: نبود سرمایه برای قدم دوم مطرح شده است. که من فکر می‌کنم حتی سرمایه هم به این علت نیازمند هستند که بتوانند افراد متخصص را استخدام کنند.

امکان نوآوری سریع در حوزه ICT
احمدی ویژگی مثبت ای حوزه را امکان تغییرپذیری سریع بیان کرد و گفت: در یک کارخانه دوچرخه سازی، اگر مشتری یک ویژگی خاص را مد نظر خود قرار دهد. باید از ابتدا در کارخانه تمامی نقشه‌ها کشیده شود و ابزار جدید تهیه شود. اما در حوزه ICT این تغییر بسیار راحت است و می‌توان با سلیقه مشتری با کد تغییرات را اعمال کرد.

وی توضیح داد: این‌ها فرصت‌هایی است که در زمینه‌های دیگر به غیر از ICT وجود ندارد. ما هم باید اطلاع رسانی را بیشتر کنیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم. به این صورت هم اشتغال زایی می‌شود و هم می‌توان به عام مردم سرویس مناسب ارائه کرد.



انتهای پیام/

برچسب ها: استارتاپ ، اشتغال ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار