الزامات ژئوپلیتیک مدیریت شهری

داده‌ها و متغیرهای ژئوپلیتیک از جنبه فراهم آوردن فرصتها و تهدیدهای محیطی اثرگذار بر توانمندی‌ها و اقتدار مدیران مورد توجه می‌باشند.

به گزاش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران داده‌ها و متغیرهای ژئوپلیتیک از جنبه فراهم آوردن فرصتها و تهدیدهای محیطی اثرگذار بر توانمندی‌ها و اقتدار مدیران مورد توجه می‌باشند. آن بخش از دانش ژئوپلیتیک که به مسائل و موضوعات شهر و مدیریت شهری می‌پردازد با عنوان ژئوپلیتیک شهر مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر ژئوپلیتیک شهر جنبه کاربردی و عینی آن بخش از دانش جغرافیائی است که عناصر محیط طبیعی و انسانی دخیل در نظام اداری شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین مقوله ژئوپلیتیک شهر می‌تواند در تدوین استراتژی‌های ارتقاء جایگاه شهری و تحقق اهداف مدیریت شهری مورد توجه مجریان باشند. این گزارش در پی ارائه چارچوب تئوریکی است که ارتباط میان مدیریت شهری و ژئوپلیتیک شهر را برای افراد ذی‌ربط در این رابطه مورد کنکاش و واکاوی علمی قرار دهد.

مدیریت بر شهر به عنوان یک سازمان فضائی نیازمند الزامات مختلفی در حوزه‌های اداری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است. یکی از مهم‌ترین این نوع الزامات که تاکنون کم‌تر مورد توجه بوده است بحث شرایط و مختصات جغرافیائی و ژئوپلیتیکی مکان‌های شهری است. این امر ناظر بر این واقعیت است که مدیران شهری برای اداره شهرها در کنار اصول و روش‌های سازمانی حاکم بر این علم باید بر این موضوع توجه داشته باشند که هر مکان شهری دارای ویژگی‌های ژئوپلیتیک خاص خود می‌باشد؛ لذا باید به ویژگی‌های مختص هر مکان شهری توجه ویژه‌ای شود.

در کل می‌توان گفت که با نظر به متغیرهای ژئوپلیتیک مدیریت شهری امری بسیط و محدود نیست
 که عرصه فعالیت و تصمیم‌گیری یک نهاد و مجموعه خاص باشد بلکه شاخصه‌های محیطی هر شهری، مدیریت شهری را امری چند لایه و چند سطحی قرار داده است که واجد شاخصه‌های محلی، ملی و جهانی است و مدیریت بهینه در تعامل سازنده و مبتنی بر واقعیت‌های ژئوپلیتیک میان این سه سطح تحقق می‌یابد.
انتهای پیام/
برچسب ها: دانش ، ژئوپلیتیک ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار