یزدان‌پناه:

آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در عراق است / اقدامات عربستان به نفع جهان اسلام نیست

یزدان‌پناه ائتلاف آمریکا و متحدانش علیه گروه تروریستی داعش را بهانه جدید این کشور برای ناامن کردن منطقه و ایجاد پایگاه دائمی در همسایگی ایران دانست.

به گزارش حوزه دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یزدان پناه در جلسه آگاه سازی سیاسی که در مسجد النبی (ص) ستاد و در جمع فرماندهان و کارکنان این نیرو برگزار شد، به ریشه‌های تاریخی خشونت در عراق اشاره کرد و گفت: مشابه این خشونت را اروپایی‌ها قبل از ظهور اسلام بارها تجربه کرده‌اند.
 
یزدان پناه در تبیین زمینه‌های تاریخی و درونی خشونت در عراق و سوریه افزود: زمینه‌های درونی خشونت در عراق به صدر اسلام باز می‌گردد که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با مدیریت خوب خود، این توطئه‌ها را خنثی ساخت. اما در زمان حضرت علی (علیه السلام) به اوج خود رسید، تا حدی که ریشه جهاد نکاح مربوط به دوران جنگ با خوارج است که این جهاد نکاح با پیشنهاد عمروعاص و موافقت معاویه پایه گذاری شد.
 
وی ضمن اشاره به ضربه خوردن جهان اسلام از اقدامات کشور عربستان گفت: زمینه‌های منطقه‌ای خشونت گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، اقدامات عربستان سعودی است و ضربه‌های این کشور به اهل تسنن بسیار بیشتر از تشیع است.
 
وی در ادامه افزود: کشور عربستان بعد از سرنگونی صدام، هیچگاه دولت عراق را به رسمیت نشناخت و همیشه به دنبال سرنگونی دولت و ملت عراق بوده است.
 
این استاد دانشگاه به نقش آمریکا به عنوان عامل فرامنطقه‌ای خشونت اشاره و تصریح کرد: آمریکا مسئول مستقیم اتفاقاتی است که در منطقه رخ می‌دهد.
 
وی همچنین افزود: نیروهای گروه تروریستی داعش غالباً بین 18 تا 30 سال دارند که این افراد، فرزندان جنگ‌هایی هستند که آمریکا و غرب علیه کشور عراق و کل منطقه به راه انداختند.
 
* گره خوردن امنیت عراق و ایران
 
یزدان پناه با بیان اینکه اقدامات اخیر رخ داده در منطقه برای ضربه زدن به ایران است، گفت: ما طولانی ترین مرز را با کشور عراق داریم، امنیت کشور عراق پیوند ناگسستنی با امنیت مرزها و کل کشور ما دارد و دشمن درصدد است با تجزیه کشور عراق به 3 قسمت مجزا، امنیت ملی کشورمان را تهدید کند.
 
وی با معرفی گروه تروریستی داعش به عنوان موج سوم گروه القاعده، به بیان تفاوت‌های این دو گروه پرداخت و تصریح کرد: القاعده دارای ایده و طرح‌های گوناگونی بود، درحالی که در گروه داعش نظریه پردازی وجود ندارد و در جهل مرکب هستند و اتفاقاً این امر بسیار خطرناک است.
 
یزدان پناه افزود: القاعده مبارزانش را از میان مسلمانان انتخاب می‌کرد، ولی گروه داعش محدودیتی در جذب مبارزان خود از لحاظ دینی و سرزمینی ندارد و اکنون حتی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلستان و سایر کشورهای منطقه در قالب گروه داعش درحال فعالیت هستند.
 
این استاد دانشگاه به بیان تاکتیک های رسانه ای گروه تروریستی داعش پرداخت و افزود: شاید تنها نقطه قوت این گروه، تکنیک های رسانه ای قوی باشد، با اینکه رسانه رسمی در اختیار ندارند، ولی با کمک غرب و ابزارهای نوین ارتباطی آنان، به بهترین شکل به فعالیت می پردازند.
 
وی همچنین درباره خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی که به دست داعش سر بریده شدند گفت: این هم یکی از تکنیک های رسانه ای این گروه بود، در ویدئوی مربوط به این اتفاق، لباس نارنجی که بر تن خبرنگاران بود، تداعی کننده لباس زندانیان مسلمانی بود که در زندان گوانتانامو توسط نیروهای آمریکایی تحقیر و شکنجه می شدند، که این کار رسانه ای آنها و به نوعی انتقام از آمریکا و متحدان او، باعث ایجاد محبوبیت در میان برخی از افکار عمومی شده است.
 
یزدان پناه در ادامه به توافق اخیر برای مقابله با داعش اشاره کرد و افزود: آمریکا هیچ گاه درصدد از بین بردن این گروه نبوده و نخواهد بود، چون خود آنها این گروه را تجهیز کرده اند.
 
وی افزود: غرب و در رأس آن آمریکا با این کار به دنبال ایجاد پایگاه دائمی برای خود در همسایگی ایران است تا بتواند با تحت فشار قرار دادن کشورمان، ایران را با سیاست های خود همراه کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی تحلیل خود از ائتلاف علیه داعش را این گونه بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران و نقش بر آب شدن برنامه های 50 ساله آمریکا برای حضور در ایران، ایالات متحده به دنبال جایگزینی عراق به جای ترکیه به عنوان ژاندارم منطقه است، چون ترکیه نتوانست انتظارات غرب را در نقش آفرینی به نفع آمریکا در منطقه ایفا کند و همچنین ترکیه از لحاظ سیاسی و جغرافیایی، فاقد این توانایی است.
 
یزدان پناه به رسانه ای شدن عمل جراحی مقام معظم رهبری در شرایط حساس کنونی هم اشاره کرد و گفت: اینکه عالی ترین مقام یک کشور قبل و بعد از عمل جراحی، صادقانه با مردم صحبت می‌کند و آنها را در جریان امور می گذارد، نشانگر ارتباط تنگاتنگ مردم و رهبری برخلاف برخی کشورهای منطقه است که این اتفاق بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشورهای منطقه و جهان بخصوص جهان عرب داشته است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد دولت جدید عراق، از اتفاقات گذشته درس عبرت بگیرد و دنباله روی سیاست‌های آمریکا در منطقه نباشد تا بتواند با تکیه بر توان داخلی و ارتش و نیروهای مردمی بر این گروه تروریستی پیروز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار