بیانیه ستاد حقوق بشر درباره گزارش اخیر "بان‌کی‌مون"؛

سازمان ملل به جای گرفتار شدن در بازی‌های نافرجام سیاسی، به دفاع از حقوق بشر بپردازد

در بیانیه ستاد حقوق بشر آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید برحقوق مسلم ملت بزرگ ایران در بنای یک نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی و گزینش نحوه زندگی اسلامی معتقد است سازمان ملل به جای گرفتار شدن در بازی‌های نافرجام سیاسی باید با احترام به همه فرهنگ‌ها و بدون تبعیض و معیارهای دوگانه به دفاع از حقوق بشر و ارزش‌های الهی و انسانی بپردازد.

به گزارش حوزه حقوقی-قضایی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پیرو انتشار گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، ستاد حقوق بشر بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد. 
 
در این بیانیه ضمن رد اتهامات مطرح شده در این گزارش علیه کشورمان آمده است: تهیه کنندگان این گزارش که آن را به نام دبیرکل منتشر کرده‌اند از افراد آلوده به تروریسم تحت عنوان مدافعان حقوق بشر دفاع کرده‌اند. استفاده از عنوان مدافعان حقوق بشر برای افرادی که دستشان به انواع اقدامات تروریستی آلوده است، مسیر بسیار خطرناکی را در جهت خلاف ارتقاء حقوق بشر و مقابله با تروریسم باز می‌کند که این راه منتهی به نقض حقوق همه انسان‌ها می‌گردد. 
 
این بیانیه همچنین انتشار اینگونه گزارش‌های مخدوش از لحاظ محتوی و روش، را مایه آسیب دیدن حیثیت سازمان ملل و شخص دبیرکل ارزیابی کرده و معتقد است پیشرفت و ارتقاء حقوق بشر را در سطح جهان آلوده به بازی‌های سیاسی می‌نماید. 
 
متن کامل بیانیه ستاد حقوق بشر درباره گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به شرح ذیل است: 
 
۱- گزارش دبیرکل شامل اتهاماتی است که در طول سال‌های گذشته، در گزارش‌های قبلی وی، عینا تکرار شده است. ستاد حقوق بشر با همکاری همه نهادهای ذیربط به اشکالات بسیار اساسی گزارش از نظرمتدلوژی و محتوایی، به صورت مستدل و مستند پاسخ تفصیلی داده و به دفتر دبیرکل سازمان ملل و دفتر کمیسرعالی حقوق بشر ارسال کرده است. 
 
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز در ملاقاتی با دستیار ویژه دبیرکل در امور حقوق بشر، پاسخ ایران را به اطلاع رسانده است. ستاد حقوق بشر معتقد است این گونه گزارش‌ها به حیثیت سازمان ملل و شخص دبیرکل به شدت آسیب می‌زند. از سوی دیگر انتشار اینگونه گزارش‌های مخدوش از لحاظ محتوی و روش، پیشرفت و ارتقاء حقوق بشر را در سطح جهان آلوده به بازی‌های سیاسی می‌نماید. 
 
۲- در گزارش دبیر کل سازمان ملل برخی اشکالات اساسی وجود دارد که از دید ملت ما و سایر ملل آزاده جهان غیر قابل اغماض است. به طور مثال دبیرکل به برخورد قانونی با کسانی که به مبانی اسلام و مذهب اهل بیت (ع) توهین کرده‌اند، اعتراض می‌نماید و آن را نمونه‌ای ازنقض آزادی بیان ذکر می‌کند. وی همچنین از توهین کنندگان به مقدسات دینی که مورد احترام همه ادیان الهی است، حمایت کرده، برخورد قانونی با آنان را مصداق نقض حقوق بشر بشمار آورده است! در حالیکه آزادی بیانِ بدون حد و مرز، یک فریب بسیار آشکار است، کما اینکه مطابق اسناد سازمان ملل همه کشور‌ها آزادی را در محدوده و چارچوب قوانین حاکم در کشور خود تعریف می‌نمایند. 
 
۳- دبیرکل سازمان ملل در این گزارش از دستاوردهای عظیم ملت بزرگ ایران در حوزه‌های مختلف و خصوصا در زمینه استقرار مردم سالاری دینی و تضمین آزادی‌های وسیع سیاسی و اجتماعی هیچ سخنی به میان نیاورده است، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین و موثر‌ترین دموکراسی در خاورمیانه است. 
 
۴- تهیه کنندگان این گزارش که به نام دبیرکل سازمان ملل آن را منتشر کرده‌اند، بدون ذکر نام و اطلاعات مربوطه، ادعا کرده‌اند، افرادی در ایران مخفیانه اعدام شده‌اند، در حالیکه برای همه دنیا آشکار است که نتیجه احکام دادگاه‌های ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شود و یا توسط نهادهای ذیربط قضایی به اطلاع عموم می‌رسد و طرفین پرونده و وکلای آنان از مرحله تشکیل آن تا اجرای حکم در جریان امور قرار می‌گیرند. 
 
از این رو طرح ادعای اعدام مخفیانه، کاملا بی‌اساس است. البته اشکالات این گزارش، بسیار فرا‌تر از این موارد است که ستاد حقوق بشر، پیش‌تر به همه آن‌ها به صورت مستدل و مستند پاسخ داده است. 
 
۵- از موارد تاسف بار و نگران کننده دیگر در این گزارش این است که تهیه کنندگان آن، به نام دبیرکل از افراد آلوده به تروریسم تحت عنوان مدافعان حقوق بشر دفاع کرده‌اند، بخصوص در شرایطی که امروز امنیت جهان و بسیاری از کشورهای منطقه توسط گروه‌های تروریستی مورد حمایت و هدایت غرب در معرض خطر جدی گرفته است و در این برهه از زمان، ضرورت پرچمداری سازمان ملل در مبارزه همه جانبه با انواع تروریسم کاملا آشکار است. 
 
در چنین شرایطی به کار بردن عنوان مدافعان حقوق بشر برای افرادی که دستشان به انواع اقدامات تروریستی آلوده است، مسیر بسیار خطرناکی را در جهت خلاف ارتقاء حقوق بشر و مقابله با تروریسم باز می‌کند که این راه منتهی به نقض حقوق همه انسان‌ها می‌گردد. 
 
۶-جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر انتقادات مندرج در پاسخ ارسالی از سوی ستاد حقوق بشر به سازمان ملل، معتقد است این دور باطل در تهیه گزارش‌های ناموجه به هیچ وجه به ارتقاء حقوق بشر در سطح جهان کمک نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید برحقوق مسلم ملت بزرگ ایران در بنای یک نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی و گزینش نحوه زندگی اسلامی معتقد است سازمان ملل به جای گرفتار شدن در بازی‌های نافرجام سیاسی باید با احترام به همه فرهنگ‌ها و بدون تبعیض و معیارهای دوگانه به دفاع از حقوق بشر و ارزش‌های الهی و انسانی بپردازد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
بان کی مون چون علنا از آمریکا و صهیونیست ها طرفداری می کند ، معلوم است که حقوق بگیر صهیونیست هاست . و صلاحیت اظهار نظر در باره سایر کشورها را از هر لحاظ ندارد .
آخرین اخبار