مسئولان حفر تونل گلاب‌دو ‌پاسخگو باشند

رییس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به حذف تونل‎های بهشت‌آباد و گلاب دو، گفت: دولت زیر بار این طرح که موجب آوارگی بخش اعظم مردم چهارمحال و بختیاری می‎شود نمی‌رود و با انتقال آب از این روش مخالف است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری  با اشاره به طرح انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد، افزود: حفر تونلی به طول 63 کیلومتر در عمق 300 متری زمین که از شهرستان‌های اردل، کیار و شهرکرد می‌گذرد تا به اصفهان برسد طرحی غیراصولی است.

وی با بیان این‌که عمق چاه‎های استان حداکثر 10 متر است، تصریح کرد: حفر تونل در عمق 300 متری زمین به معنای زهکشی آب از سه شهرستان کیار، اردل و شهرکرد است.

جعفری خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد از جمعیت این استان در حوزه بهشت‌آباد است که حفر این تونل به معنای نابودی این سه شهرستان و سرگردانی و آوارگی 70 درصد از جمعیت استان است.

وی حفر تونل بهشت‌آباد را مخالف با حفظ محیط زیست دانست و گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس که یک مرکز تخصصی غیرسیاسی است نیز در یک گزارش 30-40 صفحه‎ای این طرح را غیراصولی می‎داند و با احداث این نوع تونل‌ها مخالف است.

جعفری با اشاره به مصوبات شورای عالی آب در راستای طرح‎های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: در این شورا مصوب شد که انتقال آب بهشت آباد از طریق لوله باشد و حق‎آبه سه شهرستان کیار، اردل و شهرکرد حفظ شود.

مسئولان اصفهان خواهان لغو مصوبه شورای عالی آب در خصوص حذف تونل بهشت آباد هستند

به گفته وی، مسئولان اصفهان خواهان لغو این مصوبه هستند و می‌گویند حتما باید این تونل حفر شود، اما بدانند کسی زیر بار این طرح نمی‌رود.

جعفری تونل گلاب را دومین طرح غیراصولی برای حل مشکل آب اصفهان برشمرد و گفت: زمانی که آب از دریچه سد زاینده رود خارج می‎شود به مسافت دوکیلومتر از اصفهان ادامه دارد و از روستای حجت آباد وارد چهارمحال و بختیاری می‌شود.

تکمیل تونل دوم گلاب مساوی با آوارگی 45 هزار نفر از حاشیه نشینان زاینده رود

وی با بیان این‌که 65 تا 70 درصد از تونل دوم گلاب شکل گرفته است، اظهار کرد: با تکمیل تونل دوم گلاب 45 هزار نفر از حاشیه‌نشینان زاینده رود با مشکل مواجه می‎شوند.

جعفری خاطرنشان کرد: این تونل با دهانه 4.5 متر در 4.5 متر، 22.5 متر مکعب در ثانیه آب را انتقال می‌دهد درحالی که تنها مجوز تخصیصی برداشت آب به گلاب 1.7 متر مکعب در ثانیه برای انتقال آب به کاشان است.

وی به مشکلات ناشی از احداث این تونل اشاره و تصریح کرد: این تونل باعث تبدیل شدن 63 کیلومتر از زاینده رود به پس آب و زباله‌دان می‎شود، هم‌چنین مشکلات امنیتی و زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

مسئولانی که تونل غیرقانونی گلاب دو را رقم زدند باید پاسخگو باشند

جعفری خاطرنشان کرد: مسئولانی که تونل غیرقانونی گلاب دو را رقم زدند باید پاسخگو باشند؛ چرا که اکنون نیز اصفهان اصرار بر تکمیل و اجرای این طرح دارد.

وی تاکیدکرد: نباید گذاشت احداث تونل دوم گلاب دوباره ادامه یابد.

جعفری دو پروژه انتقال آب گلاب و بهشت آباد را بدون پایه و اساس علمی برشمرد و افزود: این دو طرح فقط لابی قدرت هستند و تکمیل آن‌ها نه تنها مشکل اصفهان را حل نمی‎کند بلکه مشکلات آن را نیز دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در بحران کم آبی، تصریح کرد: در اصفهان باید شیوه مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی اصلاح شود، چراکه یک پنجم آب زاینده رود در بخش صنعت اصفهان مصرف می‎شود.

به گزارش ایسنا، کمتر از هفت درصد از آب رودخانه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‎شود و 93 درصد این آب به اصفهان می‎رود.

برچسب ها: مسولان ، گلاب ، پاسخگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار