گاردین:

غیرنظامیان، قربانیان اصلی حملات هوایی علیه داعش خواهند بود/ساکنان شهر "رقه"،با وحشت منتظر آغازحملات هوایی هستند

مردم «رقه» از اعمال وحشیانه داعش به تنگ آمده‌اند و از طرفی به شدت نگران حملات هوایی آمریکا هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "مارتین چالو" می‌نویسد: "رقه"، شهری که مدت‌ها است در کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد و گروگانان غربی نیز در آنجا کشته شده‌اند، اکنون با اضطراب زیادی منتظر حمله هوایی است. از وقتی که باراک اوباما از بمباران مواضع داعش در سوریه خبر داد، هر شبی که می‌گذرد، ساکنان شهر "رقه" ـــ چه آن‌هایی که از این گروه حمایت می‌کنند و چه آن‌هایی که از داعش بیزار‌ند ـــ با ترس و وحشت منتظر آغاز حملات هوایی هستند.

***داعش عقاید ارتجاعی خود را بر مردم شهر رقه تحمیل کرده است
بسیاری معتقدند که بهای این مبارزه برای ریشه کردن داعش را که اکنون پس از مدت بیش از یک سال کنترل «رقه»، به همسایگان بی‌ثبات خود نیز نفوذ کرده و در بافت اجتماعی آن‌ها تنیده شده، کسی نخواهد پرداخت، جز غیرنظامیان بی‌گناه این شهر.
داعش با داشتن مصونیت و بدون ترس از هر گونه مجازاتی، پس از آنکه از اواسط سال 2013 کنترل این شهر را به دست گرفت، بی‌رحمانه و بدون ترس از هیچ مخالفی، عقاید ارتجاعی خود را بر مردم این شهر که تاکنون تمایلی برای مقابله با این گروه نداشته‌اند، تحمیل کرده است.

*** دستمزد پیوستن به گروه داعش، ماهانه 400 دلار است
در حال حاضر، نفرت گسترده‌ای نسبت به روش‌های بی‌رحمانه داعش به وجود آمده است. بسیاری از مردم، ویدیوهای مربوط به سر بریدن گروگان‌ها را تماشا کرده‌اند. این کشتارهای فجیع، بیشتر روزها در میدان اصلی این شهر، و بدون هیچ گونه محاکمه‌‌ای صورت می گیرند. بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند که دیگر کودکان خود را به پارک‌های عمومی شهر نمی‌برند و با اعلام حملات هوایی علیه مواضع داعش نیز، عده بسیاری از مردم وحشت‌زده شده‌اند.
«ابو محمود»، مغازه دار 33 ساله می‌گوید: «به عقیده من، بسیاری از تلفات این حملات را غیرنظامیان بی‌گناه تشکیل خواهند داد. اکثر قربانیان از مردم شهر «رقه» و عده اندکی از اعضای گروه داعش خواهند بود. بسیاری از مردان جوان ما در این شهر به خاطر ترس و یا دستمزدی که داعش می‌پردازد ــماهیانه 400 دلار ـــ به این گروه پیوسته‌اند. این مبلغ در این جا دستمزد بسیار خوبی به شمار می‌رود.»

***مردم «رقه» از اعمال وحشیانه داعش به تنگ آمده‌اند
«ابومایا الرقوی»، کارگر 40 ساله اهل  این شهر می‌گوید: «برخی از مردم در حال فرار از شهر هستند زیرا می‌دانند که غیرنظامیان، قربانیان اصلی این حملات هوایی خواهند بود. «رقه» با خاک یکسان خواهد شد. ما همه می‌دانیم که اعضای داعش بین غیرنظامیان پخش شده‌اند و ارتش آزاد سوریه و مراکز قدیمی فرماندهی رژیم سابق را که در مناطق غیرنظامی واقع شدند را اشغال کرده‌اند. مردم «رقه» از اعمال وحشیانه داعش به تنگ آمده‌اند و از طرفی به شدت نگران حملات هوایی آمریکا هستند.»
یک کارگر ساختمانی 31 ساله که خود را «خالد» معرفی می‌کند، گفت: «بدون حمایت زمینی از حملات هوایی، منبع ضعیف کمک‌های انسان‌دوستانه، از این هم کم‌تر خواهد شد. ما در حال حاضر با بحران بهداشت و سلامت مواجه هستیم. بیمارستان‌ها دچار کمبود شدید دارو هستند و قادر به مداوای مجروحین فعلی نیستند.»

***هدف از ایجاد داعش، بی‌اعتبار ساختن اسلام و شریعت است
«خالد» در ادامه می‌گوید: «داعش باید از مدت‌ها پیش متوقف می‌شد اما هیچ کس کاری نکرد و حالا آن‌ها می‌خواهند به این گروه حمله کنند. این گروه برای بی‌اعتبار ساختن اسلام و شریعت به وجود آمده است. کارهایی که آن‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند،‌ به جامعه ما آسیب جدی وارد می‌کند. هیچ محاکمه عادلانه‌ای وجود ندارد و ما شاهد وقوع یک فاجعه هستیم. اگر آن‌ها بفهمند که من با شما صحبت می‌کنم، مطمئنا فقط به این خاطر که با رسانه‌ای خارجی صحبت کرده‌ام، سرم را در میدان «نعیم» از تن جدا خواهند کرد و هیچ محاکمه‌ای برای توجیه دلیل قتل من وجود نخواهد داشت.»

*** پس از سخنرانی اوباما، احساس اضطراب در اعضای داعش مشهود است
وی در ادامه پیش‌بینی می‌کند که «غرب از شر تمام شبهه نظامیان داعش خلاص می‌شود و تمام باقیماندگان را فیلتر می‌کند تا فقط ارتش آزاد سوریه باقی بماند. غرب به دنبال این است که ارتش آزاد سوریه و برخی از اعضای حزب بعث، در آینده رهبری سوریه را برعهده بگیرند.»
به گفته «علی»، وکیل 38 ساله سوری، پس از سخنرانی اوباما، تغییراتی در داعش به چشم می‌خورد. وی گفت، «من می‌توانم احساس اضطراب را در اعضای داعش حس کنم. آن‌ها دیگر مانند یکی دو ماه گذشته در خیابان‌های ما جولان نمی‌دهند. من از داعش و شرایط موجود به تنگ آمده‌ام. من نمی‌خواهم فرزندانم در این آشفته بازار پرورش پیدا کنند. در حال حاضر برایم فرقی نمی‌کند که چه کسی به جای داعش حکومت کند. من عاشق «رقه» هستم. این شهر من است و من نمی‌خواهم اینجا را ترک کنم. اگر قرار باشد کسی این‌جا را ترک کند، آن داعش و غیرنظامیان بی‌‌رحم آن است.

***داعش محدودیت‌های زیادی را برای تحصیل زنان و فعالیت‌های آن‌ها اعمال کرده است
زنان بیش از هر قشر دیگری در برابر اقدامات این گروه افراطی، آسیب‌پذیر بوده‌اند. داعش، محدودیت‌های زیادی را برای تحصیل زنان و فعالیت‌های آن‌ها اعمال کرده است. «ریم»، دانشجوی دختر سوری می‌گوید:«من دانشگاه محل تحصیلم در «رقه» را ترک کردم زیرا داعش این دانشگاه را تعطیل کرده است و اکنون برای ادامه تحصیل به شهر حلب می‌روم. من مجبورم از پوششی اجباری که داعش تعیین کرده استفاده کنم و صورتم را کاملا بپوشانم. اگر ما طبق آنها لباس نپوشیم، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیریم. بیشتر دختران از وضعیت به وجود‌ آمده احساس افسردگی می‌کنند. ما زندگی قبلی خود را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم مدارس و دانشگاه‌های ما دوباره باز شوند.»
«ابو محمد» 26 ساله می‌گوید: «ما اجساد مردگان را در شهر می‌بینیم ـــ زنان، مردان و کودکانی که توسط داعش قتل عام شدند و اجسادشان در خیابان‌ها رها شده است. مردم از اقدامات داعش احساس انزجار می‌کنند. عده‌ای هستند که از این اقدامات حمایت می‌کنند اما اکثریت مردم شهر مخالف داعش هستند.»




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار