معاون پرستاری وزیر بهداشت خبر داد

استفاده از نیروهای طرحی برای جبران کمبود پرستار

محمدمیرزابیگی آخرین راهکارهای جبران نیروهای پرستاری در کشور را تشریح کرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، محمدمیرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در برنامه ره آورد گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این که هنوز مدیریت اجازه استخدام پرستار صادر نکرده است، گفت: اگر هم مجوز استخدامی صادر شود، فرایند استخدامی حدود یک سال به طول می انجامد. از این رو وزارت بهداشت چندین راهکار برای جبران کمبود نیروی پرستاری در کشور در نظر گرفته است که از جمله آن ها می توان به جایگزین كردن نیروهای موقت در مورد پرستارانی كه به مرخصی زایمان رفته‌اند، استفاده از دانشجویان پرستاری ترم های 6 به بالا، جذب نیروی پرستاری به صورت شركتی و استفاده از نیروهای طرحی اشاره کرد.

وی اظهارکرد: در هر جای کشور دانشگاه ها اعلام کمبود کردند، تقریباً نصف میزان مورد نیاز دانشگاه ها برای ثبت نام مراجعه کردند، که این نشان دهنده کمبود نیروی پرستار در کشور است، از این رو از اینگونه راهکارها کمک گرفتیم تا کمبود پرستار را جبران کنیم. البته با توجه به وجود دانشکده های پرستاری، فارغ التحصیلان این رشته در چند سال آینده وارد بازار کار می شوند؛ اما زمان بر است و باید تا آن زمان از طریق مختلف کمبود پرستار را جبران کنیم.

میرزابیگی در ادامه بیان کرد: استفاده از نیروهای طرحی که بخاطر استفاده از سهمیه مناطق در کنکور در شهرستان ها مشغول هستند، در دستور کار است تا بتوانند در تهران و سایر شهرها حضور داشته باشند. همچنین با توجه به اینكه بخش عمده ای از پرستاران شاغل خانم و در سن باروری بوده و از مرخصی زایمان استفاده می کنند، مقرر شده است كه به جای پرستارانی كه از مرخصی زایمان استفاده می‌كنند، از نیروهای پرستاری بصورت موقت و جایگزین استفاده شود.

وی افزود: با توجه به آیین‌نامه ابلاغی به دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، دانشجویان پرستاری ترم های 6 به بالا می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ثبت نام کنند و از این دانشجویان برای كار در بالین بیماران استفاده می‌شود؛ که مزایای این كار علاوه بر رفع كمبود نیروی پرستار، لحاظ شدن سابقه کاری برای دانشجویان پرستاری نیز است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت در پایان از دیگر اقدامات انجام شده برای رفع كمبود پرستار به جذب نیروی پرستاری به صورت شركتی اشاره كرد و گفت: براساس بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت، پرستارانی كه بصورت شركتی جذب كادر درمانی می شوند می‌توانند از مزایای این بخش‌نامه استفاده كنند. استفاده از حقوق پایه مشخص، استفاده از قانون بهره‌وری، دارا بودن بیمه، دریافت نسخه سوم قرارداد به نیروی شركتی و داشتن حكم كارگزینی مشخص و فیش حقوقی با كلیه جزئیات كسورات بیمه و كارانه از مزایای جذب نیروی پرستار بصورت شرکتی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار