چمران در دیدار با اعضای شورای مرکزی شهر‌های قطر؛

قطری ها بخواهند، برای جام جهانی ۲۰۲۲ به آنها کمک می‌کنیم

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش های بهداشتی، درمانی و خدماتی محورهمکاری های دو کشور خواهد بود، گفت: قطری ها بخواهند، برای جام جهانی ۲۰۲۲ به آنها کمک می‌کنیم.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ اعضای شورای شهر تهران با اعضای شورای مرکزی شهر‌های قطر دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری، ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای و محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری  شورا و نیز عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا حضور داشتند.

مهدی چمران در این  دیدار بر ضرورت ایجاد ارتباط نزدیک بین دو کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به دیداری که اعضای شورای شهرهای مرکزی قطر از تهران، شهرهای شمالی و نیز بوشهر داشتند امیدواریم ارتباطی که از گذشته وجود داشته به طور جدی تری دنبال شود.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران از دوره اول بر ایجاد این ارتباط تاکید داشت و در دوره دوم نیز دنبال شد اما ارتباطی که منجر به همکاری در بخش های مختلف باشد به وجود نیامد و من امیدوارم با توجه به حضور این عزیزان این ارتباط از قبل جدی تر باشد.

چمران افزود: ما از دیر باز ارتباط خوبی با شهرهای قطر داشتیم که این ارتباط به قبل از انقلاب نیز مربوط می‌شود و امروز حضور ایرانیان در شهرهای قطر به ویژه دوحه سبب شده که قرابت فرهنگی خاصی بین ما به وجود آید همچنانکه  قدم زدن در بازار دوحه شما را به یاد  بازار کرمان یا یزد می‌اندازد. موزه ملی قطر نیز پر از اشیای ایرانی است و این نشان می‌دهد تاریخ و تمدن دو کشور تا چه اندازه به هم نزدیک است.

رئیس شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان کرد: به همین سبب نزدیکی باید همکاری بیشتری بین دو کشور پدید آید تا موجبات اعتلای شهر را فراهم آورد.

چمران با اشاره به دیدار اعضای شورای مرکزی شهر‌های قطر از شهرهای ایران گفت: اعضای شورای مرکزی شهرهای قطر از ظرفیت‌های شهرهای ایران بسیار استقبال کردند به گونه‌ای که تمایل بسیار در سرمایه گزاری در بخش‌های خدماتی ، توریسم سلامت و به ویژه خدمات درمانی و پزشکی دارند. دیدار آنان از بیمارستان قائم رشت و بازدید از امکانات آن بیمارستان در این امر مؤثر بود و من نیز پیشنهاد دادم تا از بیمارستان بین المللی کیش نیز دیدن کنند.

رئیس شورای عالی استان ها همچنین افزود: بیمارستان بین المللی کیش ظرفیت این را دارد که افرادی از کشور های حاشیه خلیج فارس برای امور درمانی به آنجا می روند علاوه بر گذران دوران نقاهت به منزله یک استراحتگاه یا به تعبیری هتل بیمارستان از آن استفاده کنند.

چمران همچنین افزود: با توجه به ظرفیت های مناسب در کشور، قطری ها ابراز تمایل کردند تا از طریق سرمایه گزاری در بوشهر و ارتباط این بندر با یکی از بنادر مهم قطر موجبات همکاری های بیشتر را به وجود آورند. همچنین ما اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم در حوزه هائی مانند توریسم سلامت، پزشکی و درمانی و نیز صادرات محصولات کشاورزی غذائی به قطر همکاری کنیم.

رئیس شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: اگر قطری‌ها بخواهند ما حاضریم در زمینه‌های  فنی و مهندسی برای برگزاری جام جهانی 2022 به آنان  کمک کنیم.

رئیس شورای مرکزی شهر های قطر: قطری‌ها دوست دارند به پزشکان ایرانی مراجعه کنند/ ایران ظرفیت های خوبی برای سرمایه گزاری دارد .

سعود بن عبدالله حمد آل حنزاب رئیس شورای مرکزی شهرهای قطر در دیدار با اعضای  شورای شهر تهران ضمن بیان مکانیسم شوراهای شهر در قطر گفت: قطر کشوری است با 11 کیلومتر مربع مساحت که در آستانه یک رویداد بزرگ یعنی جام جهانی 2022 قرار دارد و از اینرو تمام زیر ساخت‌های قطر در حال متحول شدن است. این در حالی است که خیلی‌ها اعتقاد دارند قطر از پس برگزاری این رویداد بر نمی‌آید و  از این رو حرکت خودجوشی از سوی همه مردم به وجود آمده تا بتوانیم از عهده این امر بر آئیم. وظیفه اصلی آماده سازی شهر‌ها  هم بر عهده وزارت شهرداری است که شورای مرکزی شهر‌های قطر بر آن نظارت دارد.

آل حنزاب ادامه داد: مکانیسم شورای شهر در قطر بدین گونه است که قطر به 29 حوزه انتخابیه تقسیم می‌شود و از هر حوزه یک نفر در شورای مرکزی که در شهر دوحه مستقر است عضو می‌شود و این شورا برای دوحه و دیگر شهرهای قطر تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: در قانون مجلس قطر آمده که هر نوع موضوعی که به شهروندان مربوط می‌شود باید در شورای مرکزی شهر‌های قطرتصمیم گیری شود و مسئولان و همینطور امیر قطر نیز در جریان کامل جلسات قرار می‌گیرند. جلسات این شورا 2 بار در ماه تشکیل می‌شود که هر جلسه به صورت علنی و با حضور مردم و رسانه ها همراه است.

رئیس شورای مرکزی شهر های قطر ادامه داد: در این شورا 5 کمیته وجود دارد که عبارتند از کمیته خدماتی، کمیته حقوقی، کمیته هماهنگی و پیگیری، کمیته دارائی و کمیته شکایات که این کمیته علاوه بر نظارت بر وزارت شهرداری عامل انتقال خواستهای مردم به مسئولان نیز هستند.

ارزشیابی این کمیته‌‌ها نیز به صورت سالیانه انجام می‌شود.

آل حنزاب ادامه داد: در سال 2011 مقرر شد مصوبات مجلس منطبق بر قانون شورای شهر باشد . در این قانون آمده مصوبات مجلس قابل تغئیر نیستند مگر در 3 حالت ؛ بودجه ای که اختیار می شود از سقف تعئین شده بالاتر باشد ، خارج از چارچوب قوانین شورای شهر باشند و یا خارج از سیاست دولت باشند از اینرو می‌‌توان گفت شورای شهر نقش اساسی در زندگی شهروندان دارد.

آل حنزاب بعد از ارائه این توضیحات از امکانات موجود در ایران به ویژه امکانات پزشکی تمجید کرد و گفت: من به یاد دارم که در ده های 60 و 70 میلادی بسیاری از قطری ها به شیراز و شهر های جنوبی ایران می امدند تا برای امور پزشکی بهخ پزشکان ایرانی مراجعه کنند و این نشان می‌دهد که توان پزشکی در ایران بالا است. این روزها نیز با هماهنگی رئیس کمیسیون سلامت شورای تهران از بیمارستان قائم رشت بازدید کردم که باید بگویم امکانات این بیمارستان بسیارعالی بوده است و امیدوارم فرصتی به وجود آید تا خط مستقیم هوائی از دوحه به رشت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت سرمایه گذاری در ایران بسیار عالی است و ما هم اکنون در بوشهر به دنبال ایجاد همکاری‌های بیشتر هستیم.

وی با اشاره به سخنان حافظی و حقانی گفت: قطر از همکاری در بخش‌‌های درمانی و پزشکی و نیز سلامت و محیط زیست استقبال می‌کند و ما امیدواریم از طریق انجمن دوستی ایران و قطر هر چه بیشتر از ظرفیت‌های پزشکی و بیمارستان‌های ایران استفاده کنیم و از ایجاد هتل بیمارستان‌ها در قطر نیز استقبال می‌کنیم نظیر آنچه در ایران ایجاد شده است.

حافظی: در صورت تمایل حاضریم در قطر مراکز درمانی ایجاد کنیم/ هزینه های درمان در ایران از خیلی کشورها پائین تر است

در این جلسه رحمت الله حافظی با اشاره به توانمندی پزشکی در ایران گفت: امروز پزشکان ایرانی می‌توانند با استفاده از آخرین تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های  روز پزشکی بیماران را درمان کنند این در حالی است که هزینه درمانی در ایران نسبت به دیگر کشور ها کمتر است. حتی در زمینه ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها نیز توانسته‌ایم پیشرفت‌های زیادی داشته باشیم به گونه‌ای که ظرف 48 ماه، 72 بیمارستان در سطح کشور ایجاد شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد اگر قطری‌ها مایل باشند ما این آمادگی را داریم  تا به عنوان حلقه واسط و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد و راه اندازی مراکز درمانی در قطر اقدام کنیم .

عبدالمقیم ناصحی: ما باید از فرهنگی پیروی کنیم که موجب وحدت مسلمانان می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه به لحاظ اهممیت موضوع فرهنگی این کمیسیون بیشترین اعضای شورا را دارد گفت: غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی ما موجب افتخار شهروندان ما است به گونه ای که تاکیدات مقام معظم رهبری نیز همواره با اولویت بر مسائل فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد : انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی بود به گونه ای مردم با تکیه بر ارزش های دینی و فرهنگی توانستند آن را ایجاد کنند. امروز دولت‌ها با بهره‌گیری از ابزاری مانند تکنولوژی و پیشرفت علوم سعی در تحمیل فرهنگ خود بر ملت‌های دیگر دارند و درست در همین نقطه است که ما مسلمانان باید متحد شویم.

وی گفت: ما اعتقاد داریم بهترین فرهنگ برای ما مسلمانان همان فرهنگ قرآن ، محبت و برادری است که از پیامبر به یادگار مانده و مسلمانان باید از فرهنگی پریذروی کنند که موجب وحدت آنان شود.

حقانی: آماده همکاری در زمینه محیط زیست و فضای سبز هستیم

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز گفت: با توجه به اینکه ایرانی‌ها از چندین 10 سال قبل در کشور های قطر و امارات اقدامات مناسبی در حوزه محیط زیست و فضای سبز انجام داده اند ما آماده ایم تا دوباره این همکاری ها برقرار شود. به ویژه آنکه شرایط اقلیمی دو کشور به هم شباهت دارد .

حقانی افزود: ایجاد فضای سبز و جنگل کاری نقش بسزائی در تلطیف هوای شهر دارد و از اینرو ما آماده این در این زمینه همکاری کنیم.

سالاری : رویکرد ما باید به سمت برنامه ریزی استراتژیک برود

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا با اشاره به ساختار برنامه‌های شهر تهران گفت: ما در شهر تهران برنامه‌های شهری بر اساس  طرح‌های جامع و تفصیلی اجرا می‌کنیم و برنامه‌های 5 ساله و یک ساله برشی از این برنامه‌های بلند مدت است. در حالی که امروزه کشور های مدرن به استفاده از برنامه‌های استراتژیک یا برنامه‌ریزی غلتان روی آورده‌اند که به موجب آن برنامه ریزی شهر برای کوتاه مدت است. به موجب این برنامه ریزی نمی‌توانیم برای 20 سال آینده برنامه ریزی کنیم چرا که شهر یک پدیده ی در حال رشد است. آیا در کشور قطر هم این چنین  برنامه ریزی می‌شود؟

وی در پایان نیز بر اتخاذ موضوع واحد از سوی کشور‌های اسلامی به ویژه قطر در مقابله با داعش تاکید کرد و گفت: ما از شما توقع داریم در موضوع داعش با ما همراه باشید چرا که آثار جنایات آنان بر کشورهای منطقه نیز اثر گذار است.

مهدی چمران نیز در تائید سخنان سالاری گفت درد بزرگ ما این است که امروز عده ای به نام اسلام بر ضد اسلام عمل می‌کنند و ما مسلمانان باید در مقابل آنان ایستادگی کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار