بلایای طبیعی پنج هزار و 500 میلیارد ریال به کشاورزی گلستان آسیب زد

بلایای طبیعی در سال زراعی جاری، پنج هزار و 500 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی و محصولات کشاورزان گلستان خسارت وارد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران گرگان؛معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه (سیل، خشکسالی) سبب کاهش 15 تا 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان شده است.
 
حسین کاویانی افزود: در سال زارعی جاری حدود چهار میلیون تن محصول با ارزش 45 هزار میلیارد ریال در این استان تولید شده که شامل 94 نوع محصول زراعی و باغی است.
 
وی گفت: امسال خشکسالی با چهار هزار میلیارد ریال خسارت، بیشترین آسیب را به کشاورزان گلستان وارده است.
 
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان میزان خسارت های ناشی از وقوع سیل را به کشاورزان این استان، حدود یکهزار میلیارد ریال برآورد کرد.
 
کاویانی خاطر نشان کرد: میزان خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه با احتساب سرمازدگی در سال زراعی 92 - 91 حدود هفت هزار میلیارد ریال است.
 
وی گفت: برای کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی بر کشاورزی گلستان طرح های زیرساختی در زمینه پیشگیری و حفاظت از منابع آب و خاک بویژه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی در دست اجراست.
 
کاویانی ایجاد پوشش برای نهرها و کانال های رو باز آب کشاورزان، استفاده از آبیاری تحت فشار، مکانیزه کردن تولیدات بخش کشاورزی و بهره گیری مناسب از شخم در کاشت را مهمترین راهکارها برای کاهش میزان خسارت ها به کشاورزی در بروز خشکسالی برشمرد.
 
وی گفت:جهادکشاورزی گلستان برای حفظ محصولات کشاورزان در برابر سرمازدگی و کاهش میزان خسارت های ناشی از آن، طرح کاشت گیاهان مقاوم در سرما را در دستور کار قرار داده و در بخش هایی از این طرح وارد مرحله عملیاتی شده است.
 
کاویانی اضافه کرد:طرح مطالعات خشکسالی در استان گلستان نیز در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تامین منابع و با اتمام مطالعات مقدماتی، اجرایی می شود.
 
معاون جهادکشاورزی استان گلستان گفت: برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی، سیل و سرمازدگی به بخش کشاورزی حدود 450 میلیارد ریال کمک های اعتباری در قالب تسهیلات بانکی پیش بینی شده که در اختیار خسارت دیدگان قرار می گیرد.
 
به گفته وی،این تسهیلات در اختیار کشاورزانی قرار می گیرد که خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه به محصولات زراعی آنها از سوی ستاد مدیریت بحران استان تایید شود.
 
کاویانی افزود:براساس مصوبه هیات دولت، گلستان در زمره استان هایی قرار گرفته که تسهیلات سررسیدی کشاورزان خسارت دیده استمهلال می شود و این کار منوط به تایید خسارت ها از سوی مدیریت بحران است.
 
25 درصد اشتغال و 18 درصد درآمد استان گلستان مربوط به بخش کشاورزی است و در این استان حدود 150 هزار بهره بردار بخش کشاورزی هستند.
 
منبع:ایرنا
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.