روحانی در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا:

غرب به فکر رهبری دیگران برای مبارزه با داعش نباشد/ در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با اوباما وجود ندارد

رئیس جمهور گفت: تروریسم برای کل جهان خطر و تهدید است به هر نام یا شکلی که باشد می تواند تهدیدی برای صلح و ثبات و زندگی عادی مردم و تهدیدی بزرگ برای توسعه باشد. متاسفانه امروز در منطقه ما گروههای تروریستی هستند که توانسته اند آرامش را از مردم بگیرند

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،  مجری ان‌بی‌سی در مصاحبه با دکتر روحانی رئیس‌جمهور ایران گفت: آقای رئیس جمهور یک سال پیش تقریبا همین موقع که شما کار خود را به عنوان رئیس جمهور ایران تازه شروع کرده بودید، ما از شما درباره اهدافتان پرسیدیم زمانی که می‌خواستید برای اولین بار به عنوان رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل متحد حاضر شوید. اکنون که در آستانه بازگشت دوباره به سازمان ملل متحد هستید، امیدوارید چه دستاوردهایی داشته باشید؟

دکتر حسن روحانی گفت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. با سلام به همه بینندگان عزیز این برنامه و با سلام به همه مردم خوب آمریکا و به امید و آرزوی روابط بهتر همه جهان با یکدیگر ، یک سال از آن زمان گذشته است که من با جهانیان در سازمان ملل متحد حرف زدم و گوشزد کردم که معضل بزرگ خشونت است ، معضل بزرگ افراطی‌گری است و ما باید جهانی عاری از خشونت و افراطی گری داشته باشیم. فکر می کنم آنچه سال گذشته گفته شد در سازمان ملل متحد ، ما می‌توانیم با شفافیت بیشتر در منطقه خودمان و در سراسر جهان ببینیم.

رئیس جمهور افزود: اکنون آشکارتر دیده می‌شود که نیاز کل جهان امنیت و حاکمیت و استقلال و همزیستی مسالمت آمیز است. من بسیار خوشحالم که در یک سال گذشته دولت جدید در ایران توانسته است با کمک مردم آرامش ذهنی را به کشور بازگرداند.

وی تاکید کرد:‌ امروز در کشور من بیش از سال‌های گذشته مردم احساس آرامش ذهنی بیشتری دارند، آنها در همه بخشها و زمینه ها آرامش ذهنی دارند، آنها ثبات را در همه بخشها می بینند و احساس می کنند و امید بیشتری به آینده پیدا کرده اند. من امیدوارم همه رهبران جهان که می خواهند در سازمان ملل متحد گردهم بیایند و بسیاری از آنها امسال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نماینده دارند، بتوانند برای مشکلات جهان راه حلهای مناسب پیدا کنند از جمله برای مشکلات مربوط به امنیت و ثبات راه حل پیدا کنند. آنها باید فورا چاره اندیشی کنند.

غرب در مبارزه با تروریسم ناکام بوده است

رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا تاکید کرد: تجربه نشان داده است غرب در مبارزه با تروریسم ناکام بوده است.

مجری ان بی سی در ادامه مصاحبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت اجازه دهید درباره همین مسئله که مطرح کردید بپرسم. به نظر شما خطر و تهدید داعش تا چه حد بزرگ است؟


تروریسم برای کل جهان خطر و تهدید است

روحانی گفت تروریسم برای کل جهان خطر و تهدید است به هر نام یا شکلی که باشد می تواند تهدیدی برای صلح و ثبات و زندگی عادی مردم و تهدیدی بزرگ برای توسعه باشد. متاسفانه امروز در منطقه ما گروههای تروریستی هستند که توانسته اند آرامش را از مردم بگیرند، آنها زندگی مردم را تغییر داده اند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده اند، میلیونها نفر از مردم آواره شده اند، محل زندگی مردم، عبادتگاههای مردم، محل کسب و کار و تجارت مردم تخریب شده است و مردم درباره آینده خود و فرزندانشان خیلی نگران هستند.

خبرنگار ان بی سی پرسید اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است داعش نه گروهی اسلامی و نه دولتی است. نخست وزیر انگلیس هم گفته است آنها مسلمان نیستند بلکه دیو هستند. آیا از نظر شما اوباما و کامرون درست می گویند؟


آنها که بیگناهان را با سبعیت از بین می برند، با اسلام نسبتی ندارند

روحانی گفت اسلام و همه ادیان بزرگ آسمانی از جمله یهودیت و مسیحیت ، همه این ادیان مردم را به صلح دعوت می کنند. آنها مردم را به برادری و دوستی دعوت کرده اند. آنها مردم را به اجرای عدالت دعوت کرده اند، هر کسی در جهان دیگران را می ترساند و به جان مردم و مال مردم و زندگی مردم آسیب می رساند، نه تنها از اسلام فاصله زیادی دارد بلکه از همه ادیان آسمانی فاصله بسیار بسیار زیادی دارد. کسانی که امروز در این منطقه مردم را می کشند و به نام اسلام جنایت می کنند، قطعا دروغ می گویند و میان عمل آنها و احکام اسلام و روح اسلام هیچ گونه سازگاری وجود ندارد. در منطقه عراق و در منطقه سوریه قرون متمادی مسلمانان و یهودیان و پیروان دیگر ادیان در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. اما متاسفانه امروز ما می بینیم راحتی و آسایش مردم سلب شده است. آنها که بیگناهان را با وحشی گری و سبعیت از بین می برند، با اسلام نسبتی ندارند.

خبرنگار پرسید داعش هزاران مسلمان را اعدام کرده است. واکنش شخصی شما به تصاویر سربریدن جیمز فولی و استیون ساتلاف دو روزنامه نگار آمریکایی و دیوید هینز امدادگر انگلیسی که خیلی در رسانه ها بازتاب داشت، چه بود؟


سربریدن هر فردی از هر ملیت و دینی را محکوم می‌دانیم

روحانی گفت چه کسی می تواند تحمل کند که انسان بیگناهی کشته شود ، از نظر ما فرق نمی کند که آن شخص مسلمان یا یهودی یا مسیحی یا از پیروان هر دین دیگری باشد، همچنین برای ما مهم نیست که آن فرد چه ملیتی داشته باشد، سربریدن، وحشی گری در جهان امروز هیچ معنا و هیچ مفهومی ندارد جز اینکه گروهی می خواهند برای منافع دیگران یا برای منافع خودشان انسانیت را بکشند. وقتی که در معارف اسلام و فرهنگ اسلام کشتن یک بیگناه به منزله کشتن انسانیت است. بنابراین کشتن بیگناهان مایه شرمساری برای آنها و مایه نگرانی برای همه بشریت است.

خبرنگار آمریکایی پرسید: شما مشکل را تشریح کردید. حال بگذارید بپرسم که از نظر شما راه حلهای این مشکل چیست. اوباما رئیس جمهور آمریکا قول داده است داعش را تضعیف و کوچک و نابود کند. واکنش شما به استراتژی اوباما چیست. آیا او می تواند این استراتژی را عملی کند و به نتیجه برساند؟


غرب به فکر رهبری دیگران برای مبارزه با داعش نباشد

روحانی گفت منطقه ما، جامعه بشری سالیانه دراز است با معضلی به نام افراطی گری، خشونت و تروریسم روبروست. آمریکاییها و دیگران مدتها و سالهاست که ادعا می کنند با تروریسم می جنگند هر چند مسئله مهم این است که چرا آنها تاکنون موفق نشده اند، چرا در افغانستان و در عراق از سال دوهزار و یک تا کنون چرا موفق نبوده اند، و چرا مشکلات در منطقه ما بیشتر شده است، اگر ما می خواهیم با تروریسم بجنگیم باید به ریشه های این مشکل رسیدگی کنیم. در منطقه ما اگر مشکلی وجود دارد مردم این منطقه و دولتهای این منطقه خیلی بیشتر از دیگرانی که هزاران کیلومتر از منطقه ما فاصله دارند ، مشکل را حس می کنند و ریشه های آن را می بینند و تجربه سالهای اخیر نشان داده است آنها در جنگ علیه تروریسم ناموفق بوده اند.

در این منطقه اگر بناست تروریسم از بین برود، مردم این منطقه و ملتهای این منطقه و در کنار ملتها و دولتهای منطقه باید تصمیم بگیرند ، برنامه ریزی کنند و دیگران اگر می خواهند ، می توانند کمک کنند. دیگران نباید فکر کنند که می توانند حل مشکلات منطقه را رهبری کنند. اگر می خواهند مسئله تروریسم حل شود باید به فکر کمک برای حل معضل باشند نه به فکر رهبری دیگران باشند.


مجری ان بی سی در ادامه مصاحبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت شما گفته اید ساده لوحی است اگر فکر کنیم تروریسم را می توان با حملات هوایی ریشه کن کرد. به نظر شما چه راهی موثر است؟


حملات هوایی مشکل را حل نکرده است 

روحانی گفت برای مبارزه با تروریسم باید محلی را که تروریستها در آن زیست می کنند، باید برایشان  ناامن شود. یعنی اینکه کسی نباید اجازه دهد این افراد در محل زندگی و منطقه شان رشد پیدا کند و زندگی کند، مردم نباید با آنها همکاری کنند، این اولین شرط است. برای مبارزه با تروریسم باید به مردمی کمک کنیم که هدف حمله و هجمه تروریسم قرار گرفته اند و تحت فشار تروریسم هستند. از ارتفاع ده هزار پایی یا پانزده هزار پایی با هواپیمای با خلبان یا بی خلبان هدف قرار دادن یک هدف یا بمباران آن به درستی یا به اشتباه ، نمی تواند حل مشکل باشد. در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق ما این مسئله را تجربه کرده ایم ما دیده ایم که این حملات هوایی مشکل را حل نکرده است. شاید در شرایط خاصی حملات هوایی ضروری باشد ، هر چند حملات هوایی باید با اجازه مردم آن کشور و دولت آن کشور انجام شود. بدون هماهنگی با دولت آن کشور و بدون رضایت مردم آن کشور این جنگ علیه تروریسم نمی تواند باشد. این کار اسم دیگری دارد و آن تجاوز است. 


خبرنگار گفت آیا حملات هوایی آمریکا به عقب راندن داعش کمک نکرده است؟ آیا این حملات تا حدودی موفق نبوده است؟


چرا آمریکا سال‌های پیش علیه تروریست‌ها اقدامی نکرد

حسن روحانی گفت من نگفتم تاثیر داشته یا نداشته است. شما می دانید که در عراق چه قدرتی بود که نگذاشت داعش به بغداد برسد، چه قدرتی بود که نگذاشت داعش به شهر سامرا برسد، چه قدرتی بود که فرسنگها مانده به بغداد، در شمال بغداد جلوی آنها سد ایجاد کرد، آن زمانی مردم عراق داعش را از بغداد دور کردند که آمریکا می گفت من در مسئله عراق مداخله نخواهم کرد و حتی آمریکا تصمیم نداشت حملات هوایی انجام دهد. خوب است مردم آمریکا این سوال را مطرح کنند این گروههای تروریستی که در منطقه سالهاست کشتار می کنند، چرا آن زمان آمریکاییها و دولت آمریکا علیه آنها سخنی نگفت، علیه آنها اقدامی انجام نداد، از چه زمانی بود که دولت آمریکا تحت فشار افکار عمومی مردم  آمریکا قرار گرفت و تصمیم گرفت بمبارانهای بسیار ناچیز و کم اهمیت انجام دهد. همه آنهایی که در مبارزه و جنگ بوده اند می دانند عملیات هوایی بیشتر عملیات روانی است تا عملیاتی که بتواند در میدان کارزار باشد. 


خبرنگار گفت شما می گویید استراتژی اوباما که هم اکنون روی حملات هوایی تکیه دارد کارساز نخواهد بود. در این صورت پیشنهاد ایران به ویژه برای استراتژی به منظور محو داعش چیست؟


آمریکاییها می ترسند در عراق کشته بدهند؟!

روحانی گفت من گفتم باید به مردم و دولتهای این منطقه کمک کرد. باید مردم عراق  و  نیروهای مسلح عراق با داعش بجنگند و همه باید به  ارتش و مردم عراق کمک کنند. در کشور دیگر نیز همچنین است. در سوریه نیز اگر ما بخواهیم کمک کنیم باید کمک کنیم به نیروهایی که متعلق به آن کشور هستند و با گروههای تروریستی می جنگند و مبارزه می کنند. اولا چرا اینقدر دیر آمریکا به فکر افتاده است که با گروههای تروریستی مبارزه کند. ثانیا چطور فقط بمباران هوایی انجام می دهد، آمریکاییها می ترسند در عراق کشته بدهند؟ از اینکه سربازان آنها در مبارزه ای که ادعا می کنند می خواهند با تروریسم انجام دهند، کشته شوند می ترسند و به همین علت می خواهند هواپیما باشد و حتی الامکان هم هواپیما بی خلبان باشد، آنها نمی خواهند در این نبرد هیچ فردی از آنها صدمه ببیند ، مگر می شود بدون زحمت و بدون فداکاری به هدف بزرگی رسید. در تمام مسائل مهم منطقه ای و جهان ، کسی می تواند به پیروزی برسد که فداکاری بکند. 

خبرنگار گفت آیا پیشنهاد شما این است که آمریکا نیروی زمینی به عراق یا سوریه اعزام کند؟


پیشاپیش برای عراق نسخه نپیچیم

حسن روحانی گفت من این حرف را نزدم، من گفتم اگر آمریکاییها ادعا می کنند می خواهند با تروریسم بجنگند، چطور فقط با نیروی هوایی وارد میدان شده اند، دلیل آن چیست، آمریکاییها سالها در  عراق  بوده اند و نتوانسته اند کاری کنند و ناچار شدند عراق را ترک کنند،  الان که می خواهند افغانستان را هم ترک کنند، بنابراین باید به فکر راه حلی اساسی در منطقه بود. مردم را باید تقویت کنیم، جامعه قوی با فرهنگ بلند و با روحیه که البته دیگران هم به آن کمک کنند، می تواند مشکلات خود را حل کند. مردم عراق مردم بسیار بزرگی هستند. آنها سابقه تمدنی هزاران ساله دارند و مردم سوریه نیز همین  طور هستند. بنابراین باید از آنها بپرسیم از ما چه می خواهند نه اینکه پیشاپیش برای کشورهای آنها نسخه بپیچیم. 


مجری گفت ایران از زمانی که داعش پیدا شد با آن می جنگد، ایران مستشاران نظامی در عراق دارد. آیا ایران باور دارد که مردم عراق ، ارتش عراق و دولت عراق می توانند بدون نیروی زمینی خارجی داعش را عقب برانند؟ آیا حرف شما این است که عراق می تواند این کار را بدون حملات هوایی آمریکا انجام دهد؟


نباید درباره حقوق بشر بین تبعه این کشور و آن کشور فرق بگذاریم 

روحانی گفت مگر در ماههای گذشته مردم عراق نبودند که از کشورشان دفاع کردند، مگر مردم عراق نبودند که آمرلی را آزاد کردند، مگر مردم عراق نبودند که اجازه ندادند اربیل سقوط کند، این مردم عراق بودند که در بسیاری از شهرها تروریستهای داعش را عقب راندند و در آن زمان آمریکاییها فقط نظاره گر بودند، فقط پس از آنکه اتباع آمریکایی سر بریده شدند، آنها به فکر جنگ با تروریسم افتادند، اگر آنها واقعا می خواهند با تروریسم بجنگند، راهش این است که برای همه مردم جهان و همه آنهایی که بی گناه هستند و بدون اینکه جرمی مرتکب شوند، هدف حمله قرار می گیرند، باید برای آنها نیز همانند اتباع خودمان دلسوزی کنیم. از نظر ما یک تبعه ایرانی یا عراقی یا سوری یا فلسطینی یا لبنانی ، اگر هدف حمله تروریستها قرار گرفت، مثل این است که یک تبعه ایران مورد حمله قرار بگیرد. ما جنگ با تروریسم را زمانی شروع نکردیم که آنها یک تبعه ایرانی را کشته باشند، وقتی ما دیدیم در سوریه دارند مردم بیگناه را می کشند، وقتی در غزه دیدیم مردم بیگناه را می کشند، که البته در آن شکلش تروریسم دولتی است، وقتی ما دیدیم در عراق مردم کشته می شوند، بدون اینکه توجه داشته باشیم کسی که کشته می شود تبعه کدام کشور است ، شاید برای بعضیها سخت باشد و مشکل باشد که باور کنند ، برای من همانقدر که ببینم یک آمریکایی بیگناه کشته شود،  تاسف دارد که ببینم یک ایرانی یا عراقی بیگناه کشته می شود. ما باید به انسانها به عنوان بشر و همنوع و به عنوان انسانهایی که همه آنها حق حیات دارند نگاه کنیم. نباید درباره حقوق بشر بین تبعه این کشور و آن کشور فرق بگذاریم.


مجری ان بی سی در ادامه مصاحبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت شما قبلا گفتید راه حل داعش این است که کشورهای دیگر به دولتهای عراق و سوریه کمک کنند. آیا نظر شما این است که هوشمندانه است اگر آمریکا می خواهد از دست داعش خلاص شود ، از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت کند؟ آیا فکر می کنید اصلا آمریکا مجبور است از دست داعش خلاص شود؟

روحانی گفت حالا فعلا ما در عراق مسئله را حل بکنیم و بعدا به سراغ سوریه برویم. در سوریه تا اینجا دولتهای غربی از تروریستها حمایت کرده اند. در سوریه آنچه که مهم است این است که در این کشور در سالی که گذشت و پیش رو داریم انتخابات برگزار شد. ما می بینیم که در عراق ، انتخاباتی مهم اجرا شده و عمل شده است. به هر حال ما باید انتخاب مردم، ما باید به نظر مردم، ما باید به افکار مردم احترام بگذاریم، مگر ما می توانیم بخواهیم به عنوان مبارزه با تروریسم وارد عراق شویم بدون اینکه از مردم عراق اجازه بگیریم و بدون اینکه دولت عراق درخواست کرده باشد. در همه این مسائل ما باید با دولت و مردم آن کشور هماهنگ کنیم. گذشت آن زمانی که قدرتهای نظامی بزرگ برای ملتهای دیگر و مناطق دیگر تصمیم می گرفتند. امروز باید به افکار عمومی مردم کشورها و دولتها احترام بگذاریم. 


چرا در این سه سال به تروریستهای سوریه کمک شده است

در سوریه بحث این نیست که چه کسی به اسد احترام بگذارد یا نگذارد، بحث این است که چرا در این سه سال به تروریستهای سوریه کمک شده است و چه کسانی کمک کرده اند، چه کسانی بودند که خانه های مردم را در سوریه ویران کردند ، همان گروههای تروریستی اکنون در عراق هستند. آنهایی که اکنون در عراق جنایت می کنند و آدمکشی می کنند، مگر در سوریه مردم را نمی کشتند، اکنون آنها همزمان در عراق و سوریه هستند و مردم را می کشند، مگر فرق می کند در عراق یا در سوریه آدمکشی کرد. آیا مرزهای جغرافیایی واقعیتها را تغییر می دهد. در هر حال تروریسم تروریسم است ، چه در اینجا یا آنجا باشد. تروریسم چه در عراق باشد محکوم است و چه در اروپا اتفاق بیفتد محکوم است و ما هر گونه تروریسم را در آمریکا محکوم می کنیم. 

ما به عنوان ملت متمدن ایران در برابر خواست هر کشوری که از ما بخواهند علیه تروریسم اقدام کنیم، ما به مردم آن کشور کمک می کنیم و گامهای لازم را برای کمک به آنها بر می داریم. 

خبرنگار گفت واکنش شما به اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا چیست که گفت مناسب نیست که ایران را در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا وارد کرد؟


ائتلاف ضد داعش کمی مضحک است

روحانی گفت آنهایی که تاکنون ائتلافهای متعدد را در این منطقه تشکیل داده اند ، چه دستاوردی داشته اند، بعد از مدتی از منطقه خارج شده اند بدون اینکه نتیجه قابل قبولی بگیرند. ما نیازی نداریم به ائتلافی دعوت شویم. ما به وظیفه خود علیه تروریسم عمل می کنیم. ما به وظیفه انسانی خود در قبال تروریسم عمل می کنیم. ما درباره همسایگان خود احساس مسئولیت می کنیم. دولت ایران دولتی مسئولیت پذیر است و درباره مردم منطقه احساس مسئولیت می کند. این ائتلاف کمی مضحک است چون در واقع این ائتلاف را کسانی تشکیل داده اند  که خودشان این گروههای تروریستی را ایجاد کرده اند.  

در داخل این ائتلاف کشورهایی هستند که از نظر مالی از این گروههای تروریستی حمایت می کنند. در این ائتلاف افرادی هستند که از این گروههای تروریستی حمایت سیاسی و تسلیحاتی می کنند. چه کسی می تواند  حرف کسانی که این گروهها را ایجاد و از آنها حمایت کرده اند، باور کند.  آنها به این گروهها کمک کرده اند و این گروهها را هدایت کرده اند و کمکهای اطلاعاتی و تسلیحاتی در اختیار این گروهها گذاشته اند ، حال همان افراد می خواهند مبارزان واقعی علیه این گروههای تروریستی باشند، ما تردید زیادی درباره نیات این ائتلاف داریم. 


ما در کنار ملت و دولت عراق خواهیم بود

با وجود این ما در کنار ملت و دولت عراق خواهیم بود، ما در کنار ملت و دولت سوریه ،فلسطین، لبنان، افغانستان و دیگر ملتهای خواهیم بود تا با تروریسم بجنگیم. 

خبرنگار گفت شما این ائتلاف به رهبری آمریکا را مضحک خواندید. شما معتقدید مشخصا چه کشورهایی از تروریسم حمایت کرده اند و مضحک است که در این ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریسم حاضر باشند ؟


کاملا روشن است که پول تروریست‌ها از کجا می‌آید

روحانی گفت چه کسانی پول این گروههای تروریستی را داده اند. کاملا روشن است که این پولها از کجا می آید. افراد تروریستی که از همه کشورها آمده اند ، از چه راهی وارد شدند ، آنها کجا آموزش دیدند ، آنها در چه کشوری آموزش دیدند. فکر نمی کنم دشوار باشد این اطلاعات را تشخیص داد. این اطلاعات به حدی روشن  و شفاف است که نیاز به تخصص اطلاعاتی ندارد. 

این مسائل ماهها و سالهاست در همه رسانه ها مطرح است. برخی از رهبران این کشورها درباره گروههای تروریستی به صراحت گفتند چه دولتهایی اینها را تشکیل دادند و چه کسانی اسلحه و پول به آنها دادند. 

خبرنگار گفت آیا منظور شما عربستان  است؟

روحانی گفت من اسم کشوری را نبردم، روشن است کدام کشورها این کار را می کنند و نیازی ندارد درباره تدابیر و تجربه کشورهای صحبت کنیم، کاملا روشن است که چه کسانی از این گروههایی تروریستی حمایتهای مالی و به آنها کمک کردند. قرار بود هر پولی که در دنیا برای تروریسم مصرف می شود، رد آن را بگیریم. در سازمان ملل متحد کمیته هایی هستند که وظیفه پیگیری این پولها را دارند. ما می توانیم از آنها بپرسیم که این پولها از کجا آمده اند.  بسیاری از این تروریستها از کشورهای غربی آمده اند، آنها اتباع غرب هستند.آنها از کشورهای مختلف اروپایی و منطقه در اینجا جمع شده اند. شما می توانید از آنها بپرسید که این پول را از کجا آورده اند. 

خبرنگار گفت شما این ائتلاف را مضحک خواندید. با وجود این، این ائتلاف کشورهای زیادی را در بر می گیرد. آیا تردید دارید در صورتی که حملات نظامی بیشتر از طرف کشورهای دیگر از جمله آمریکا باشد ، این ائتلاف نیرویی قدرتمند در نبرد علیه داعش خواهد بود؟


برای ما روشن نیست که هدف نهایی از این ائتلاف چیست

روحانی گفت اگر واقعا هدف مبارزه باشد ،این گروههای تروریستی که سالهاست در این منطقه کشتار می کنند، چرا اکنون این کار انجام می شود. برای ما روشن نیست که هدف نهایی از این ائتلاف چیست. کسانی که این ائتلاف را رهبری می کنند، سابقه خوبی در این منطقه ندارند و مردم این منطقه تردید زیادی درباره آنها دارند. 

خبرنگار گفت بگذارید سوالم را این طور بپرسم، آیا به نظر شما داعش می تواند بدون حضور ایران، تضعیف و نابود شود؟


کسی که در عراق توانست در برابر داعش بایستد، هواپیما و بمب نبود، بلکه فتوای یک مرجع بود

روحانی گفت من درباره این مسئله که با ایران یا بدون ایران، بحث نمی کنم. ایران کشوری مسئولیت پذیر است و سالها با تروریسم جنگیده است. ایران کشوری است که خودش قربانی تروریسم بوده است، حدود سی سال است ایران قربانی تروریسم است. مردم ایران و دولت ایران احساس می کنند وظیفه دارند علیه تروریسم بجنگند، امروز شما می دانید که ما هرگز از کمک به مردم عراق و دیگر کشورها دریغ نکرده ایم و اکنون نیز ما به مردم عراق کمک می کنیم و کل جهان می داند کسی که در عراق توانست در برابر داعش بایستد ، هواپیما و بمب نبود، بلکه فتوای یک مرجع بود. مرجعیت بزرگ اسلام در عراق توانست با یک فتوای جلوی داعش را بگیرد. ما نیاز به فتوا داریم. ما به نیرویی نیاز داریم که ملتها را بسیج کند. ما نیاز به کلامی داریم که بتواند میلیونها انسان را به حرکت درآورد. 

ما نیاز به سخنی داریم که مورد اعتماد مردم باشد. ما در عراق دیدیم یک مرجع تقلید یعنی آیت الله سیستانی چگونه با فتوای خود شرایط عراق را کاملا دگرگون کرد.

مجری ان بی سی در ادامه مصاحبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت فرمانده ارشد نظامی ایران در عراق بوده است و به نیروهای زمینی در نبرد با داعش مشاوره می داده است. آیا می توانید بگویید دقیقا نقش نظامی کنونی ایران علیه داعش چیست؟


ممکن است فرماندهان نظامی ما به عراقی‌ها مشورت بدهند

روحانی گفت ما هر کمکی که دولت عراق از ما بخواهد علیه تروریسم بدهیم، ما آن کمک را انجام می دهیم و ما رسما این مسئله را  اعلام کرده ایم و در همان روزهای اول که این گروه تروریستی وارد موصل شد من با مالکی نخست وزیر وقت عراق گفتگو کردم و گفتم که آماده هستیم به مردم و دولت عراق در برابر تروریستها کمک کنیم و ما آماده ایم به شما کمک کنیم. ممکن است فرماندهان نظامی ما هم به عراق رفت و آمد کنند، ممکن است فرماندهان نظامی ما هم مشورت بدهند،در چارچوب خواست مردم منطقه و دولتهای منطقه و مقررات بین المللی  هر کمکی از دست ما بر بیاید، برای اینکه تروریسم در این منطقه ریشه کن بشود، ما انجام می دهیم. 

خبرنگار گفت آیا شما اعزام نیروی زمینی ایران را به عراق منتفی می دانید؟


نیروی زمینی به عراق اعزام نمی‌کنیم

روحانی گفت ما نیروی زمینی در عراق نداریم. و البته نیازی هم به آن نبود زیرا ارتش عراق چنین درخواستی از ما نکرد و مردم عراق نیز این را از ما نخواسته اند. اما ما به خاطر اینکه برخی از این تروریستها به مرزهای ما نزدیک شده بودند، البته نیروهای ما همیشه نزدیک مرزهایمان آمادگی لازم را دارند که اگر نیاز باشد برای دفاع از کشورمان اقدام کنند، اما فکر نمی کنم مردم و دولت عراق و ارتش عراق نیاز داشته باشند از ما درخواست کند نیروی زمینی اعزام کنیم و تا کنون چنین درخواستی مطرح نشده است. 

خبرنگار پرسید شما گفتید هر اقدام ممکنی را برای حمایت از دولت عراق انجام می دهید. آیا این بدان معناست که اگر عراق نیاز به نیروی زمینی داشته باشد ایران آماده است نیروهای خود را به داخل عراق اعزام کند؟


شهرهایی که عتبات مقدس در آنجاست و بغداد، خط قرمز ماست

روحانی گفت آنها هنوز که درخواست نکرده اند. هر گاه چنین درخواستی داده شد ، ما آن را اعلام می کنیم. من یک بار در رسانه های عمومی اعلام کردم شهرهایی که عتبات مقدس در آنها هستند، شهرهایی که برای همه شیعیان و مسلمانان جهان مقدس است و همچنین بغداد ،  اگر در معرض خطر باشند، این خط قرمز ماست. 

خبرنگار پرسید بنابراین شما خط قرمز دارید و اگر این اماکن مذهبی در خطر باشند ، شما می گویید که ایران آماده است از آنها دفاع کند؟

روحانی گفت ما از هر توانی استفاده خواهیم کرد.


خبرنگار گفت به نظر شما چه چیز دیگری ضروری خواهد بود؟

روحانی گفت هر چیزی که لازم باشد. ما وقتی گفتیم خط قرمز،یعنی خط قرمز ماست. یعنی نخواهیم گذاشت بغداد یا شهرهای مقدسی مثل کربلا و نجف به دست تروریستها بیفتد و در اشغال آنها قرار بگیرد. از هر امکانی استفاده خواهیم کرد، وقتی می گویم خط قرمز یعنی خط قرمز. 

خبرنگار گفت وقتی جنگنده های آمریکایی در بالا پرواز می کنند، چگونه می توان بدون هماهنگی با طرفهایی که روی زمین در یک جبهه می‌جنگند، کار را پیش برد؟ آیا آمریکا و ایران با یکدیگر هماهنگی می کنند، آیا انتظار دارید و احساس نیاز می کنید که در آینده هماهنگی انجام شود؟



عملیات در عراق بدون هماهنگی ارتش و دولت محکوم است

روحانی گفت به هر حال آمریکا اگر عملیات خود را با هماهنگی ارتش عراق و دولت عراق انجام می دهد، این هماهنگی کافی است. اگر هم بدون هماهنگی انجام می دهد که از نظر ما محکوم است. 

خبرنگار گفت آیا اکنون هیچ هماهنگی مستقیم میان آمریکا و ایران در نبرد علیه داعش وجود دارد.؟


نیازی به هماهنگی مستقیم میان آمریکا و ایران در نبرد علیه داعش نیست

روحانی گفت من فکر نمی کنم نیازی به این کار باشد. ما در عراق اگر می خواهیم کمکی انجام دهیم این کمک را به مردم عراق و دولت عراق و ارتش عراق انجام می دهیم. 

خبرنگار گفت اگر آمریکا سیاست خود را تغییر دهد و تصمیم بگیرد نیروی زمینی به عراق اعزام کند آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد؟


با اعزام نیروی زمینی به عراق مخالفیم

روحانی گفت ما که حتما حمایت نمی کنیم. ما این کار را کار ناصحیحی می دانیم. زیرا تجربه گذشته نشان داده است این نیروها نه کارایی لازم را دارند ، آنها زمانی که در عراق بودند هر روز در بغداد انفجار می شد، آنها در عراق بودند و نتوانستند فلوجه را از تروریستها پس بگیرند. بنابراین وقتی این همه نیروی آمریکایی در عراق بودند و نتوانستند شهر فلوجه را از تروریستها پس بگیرند، اکنون چه طور می خواهند با یک نیروی کم زمینی بتوانند کار مهمی انجام دهند. کار اصلی را مردم و ارتش عراق انجام خواهند داد. 

خبرنگار گفت آمریکا می گوید درباره چالش داعش در حاشیه گفتگوهای کنونی هسته ای با ایران صحبت کرده است. آیا ممکن است این اتفاق دوباره بیفتد و در حاشیه مذاکرات هسته ای این گفتگوها میان ایران و آمریکا انجام شود؟


نیازی نمی بینیم با هیچ قدرتی مثل آمریکا مذاکره و هماهنگی کنیم

روحانی گفت ممکن است، مذاکرات اصلی ما آمریکا یا هر کشور دیگر عضو پنج به علاوه یک برای موضوع هسته ای است اما در حاشیه این مذاکرات ممکن است هر بحث و گفتگویی اتفاق بیفتد. در مبارزه با تروریسم، ما نیاز نمی بینیم با هیچ قدرتی مثل آمریکا مذاکره و هماهنگی کنیم ، ما همچنین نیاز نمی بینیم با آنها همکاری کنیم، اما ما فعالیتهایمان را در چارچوب خواست مردم عراق و دولت عراق انجام می دهیم. 

خبرنگار گفت بنابراین آیا این ادعای آمریکا را که این گفتگوها در حاشیه گفتگوهای هسته ای انجام شده است، رد می کنید یا اینکه آن را تایید می کند؟


گفتگوها در باره عراق در حاشیه گفتگوهای هسته ای انجام شده است

روحانی گفت بله، انجام شده است و ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. این مسئله ای عجیب نیست. همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانشان اشاره کردند، در همان آغاز سقوط موصل آمریکاییها از ما خواسته بودند که با هم درباره آینده مشکلات در عراق مذاکره کنیم. و در حاشیه مذاکرات هسته ای با پنج به علاوه یک ، آنها دوباره این مذاکرات را تکرار کردند.

مجری ان بی سی در ادامه مصاحبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت بگذارید درباره مذاکرات هسته ای صحبت کنیم زیرا این مذاکرات بسیار مهم است و گفتگوها دوباره این هفته شروع شده است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا احتمال پنجاه  پنجاه را برای موفقیت این مذاکرات مطرح کرده است. در این مرحله به نظر شما احتمال موفقیت این مذاکرات چه قدر است؟ و به نظر شما بزرگترین موانع در این مذاکرات چیست؟


میز ما شلوغ نیست/ روی میز ما فقط صفحه‌های منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد 

روحانی گفت از طرف ایران این تصمیم جدی است که ما مذاکرات را ادامه بدهیم  و این اراده قاطع در طرف ایران وجود دارد که مسائل هسته ای را با مذاکرات به حل و فصل نهایی برساند. ما راهی جز مذاکره نمی دانیم و نمی بینیم. برخلاف برخی‌ها که می گویند روی میز ما خیلی چیزها هست و ظاهرا روی میزشان شلوغ است ، میز ما شلوغ نیست. روی میز ما فقط صفحه های منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد. ما معتقدیم در مسئله هسته ای راه روشن است ، به همان دلیل که با مذاکره تا حالا توانسته ایم قدمهایی را به پیش برداریم. به هر حال توافق روی طرح اقدام مشترک در ژنو به این معنا بود که مذاکره جواب می دهد. به این معنا بود که مذاکره راه حل درستی است. ما هم همچنان معتقدیم که با مذاکره مسائل حل و فصل خواهد شد. تردید نداریم که با مذاکره حل می شود، ممکن است درباره زمان آن بحث باشد و ممکن است امروز یا فردا اتفاق بیفتد اما در اینکه مسئله هسته ای تنها راه حل آن مذاکره است و با مذاکره به حل و فصل نهایی خواهد رسید، ما هیچ تردیدی نداریم. آنچه بحث است درباره زمان است که در چه زمانی ما به توافق نهایی خواهیم رسید. 


انتقاد در دولت من جایز است

روحانی در ادامه گفت من فکر می کنم تحولات بسیار زیادی در این یک سال اتفاق افتاده است. امروز در جامعه ما هم نشاط بیشتری از نظر سیاسی وجود دارد، همه جناحهای سیاسی فعالتر از گذشته اند. در دولت من تقریبا نمایندگان همه جناحهای سیاسی ، جناحهای معروف سیاسی حضور دارند. در واقع به تعبیر خود من دولتم فراجناحی و فراحزبی است و از همه احزاب در دولتم نماینده وجود دارد. دانشگاههای ما امروز فضایی به مراتب از گذشته بهتر است. همه سازمانهای مردم نهاد در ایران سال بسیار خوبی داشته اند و من اخیرا در کنفرانسی با آنها صحبت کردم . ما لایحه ای را برای حقوق آنها داریم آماده می کنیم که تقدیم مجلس خواهیم کرد. در خصوص حقوق شهروندی ، من منشوری را تهیه کرده ام که هم اکنون مورد بحث مردم و کارشناسان است. دیدگاههای زیادی برای تکمیل این منشور آمده است و ما آنها را بررسی کردیم. برخی از بخشهای این منشور اصلاح شده است و این منشور به  زودی منتشر خواهد شد و من قطعا همه بندهای منشور حقوق شهروندی را اجرا خواهم کرد. امروز انتقاد از دولت نه تنها با مانعی مواجه نمی شود ، بلکه همه می توانند از دولت من و خود من و وزرای من انتقاد کنند. من خودم و همه اعضای کابینه ام حتی منتقدان را تشویق می کنیم. گاهی انتقادات آنها غیرمنصفانه است با وجود این ما هیچ واکنشی نشان نمی دهیم. ما هرگز از هیچ رسانه ای یا سخنگویی شکایت نکرده ایم. ما افتخار می کنیم که در کشور ما همه نظرات خود را آزادانه بیان می کنند. در این دولت انجمنهای تخصصی بسیار فعال بوده اند. هر تصمیم مهمی می خواهم بگیرم با انجمنهای تخصصی مشورت می کنم و به وزرای کابینه هم گفته ام که آنها نیز با این انجمنها مشورت کنند. بخش خصوصی در ایران در مقایسه با گذشته بسیار فعالتر شده است. از این رو شرایط اجتماعی در ایران که من می بینم بهتر از آن چیزی است که من یک سال پیش فکر می کردم. البته این بدان معنا نیست که پایان کار است. ما راه طولانی تری در پیش داریم و در سه سال باقیمانده با حمایت مردم و حمایت همه نخبگان و فرهیختگان جامعه این راه را ادامه خواهیم داد. 

خبرنگار پرسید یک سال پیش از شما پرسیدم که آیا شما با ملاقات با اوباما رئیس جمهور آمریکا مخالفید. شما گفتید در سیاست هر چیزی ممکن است. و البته تماس تلفنی تاریخی میان شما دو نفر انجام شد. بگذارید این سوال را دوباره در آستانه بازگشتتان به نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل متحد از شما بپرسم، آیا مخالف ملاقات با اوباما هستید؟



در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رئیس جمهور اوباما وجود ندارد 

روحانی گفت فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رئیس جمهور اوباما وجود ندارد. البته در سیاست هر چیزی ممکن است و من این حرف را قبول دارم اما فعلا موضوع آمریکا موضوع خاصی است و شرایط خاصی دارد ، شما می دانید که میان ایران و آمریکا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است. اراده دولت من بر این است سطح تخاصم را پایین بیاوریم ، تنشها را کم کنیم و شرایط را برای اینکه دو ملت بتوانند به هم نزدیکتر شوند فراهم بکنیم. به نظر من ملت ایران ملتی بسیار بزرگ و دارای تمدنی بسیار کهن است و امروز مردم آمریکا در زمینه های  علمی ، فرهنگی و اقتصادی بسیار فعال هستند و روابط نزدیک میان دو ملت می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و روابط و تماس نزدیکتر میان دو ملت برای دولتمردان آمریکایی نیز راههای جدیدی را پیش رویشان می گذارد. به هر حال باید به آینده بیشتر از گذشته نگاه کنیم. 

خبرنگار گفت آیا می توانید روزی را ببینید که رئیس جمهور آمریکا به تهران دعوت شود؟


به هر حال مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد 

روحانی گفت به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت نخواهد بود. یک زمانی در یک سالی این دولت یا دولت بعدی یا دولت بعد از آن ، به هر حال در یک دولتی و در یک شرایط مناسب مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد. این بدان معنا نیست که صد سال دیگر هم همین شرایط امروز برقرار باشد. آنچه مهم است این است که ما باید به فکر منافع مردم خودمان و منافع جهان باشیم و آمریکا نیز باید به فکر منافع خودش و منافع جهان باشد. من معتقدم بسیاری از واقعیتهای ایران در رسانه ها دگرگونه برای مردم آمریکا تشریح شده است. آنچه وظیفه شما در رسانه است این است که واقعیتهای ایران را به مردم آمریکا معرفی کنید، شما قاعدتا چند روزی در ایران بوده و هستید. من دوست دارم شما واقعیات ایران را برای مردم آمریکا منعکس کنید.بنابراین در شرایطی که منافع ایران بر این قرار بگیرد که شرایط روابط با آمریکا عوض شود،  آن روز هر دولتی در ایران سر کار باشد، قاعدتا بر مبنای منافع خودش تصمیم می گیرد. من در طول این یک سال گذشته برخی از رفتارها از مقامات آمریکایی  مشاهده کرده ام که می توانست به شکل بهتری باشد و می توانست شرایط بهتری را فراهم بیاورد. آنچه مهم است این است که ما نباید شرایط گذشته را به عنوان تنها مسیر برای آینده مد نظر قرار دهیم. ما باید منافع دو ملت و منافع همه جهان را به عنوان راه پیش رو مد نظر قرار دهیم. 

خبرنگار پرسید به پایان مصاحبه رسیدیم و از اینکه به ما وقت  دادید تشکر می کنیم. آقای رئیس جمهور ، آیا می خواهید پیامی به زبان انگلیسی به مردم آمریکا بدهید؟

روحانی گفت نه ، چیزی که من می خواهم به مردم آمریکا بگویم این است که ما باید بیشتر به فکر مسائل مهم و منافع ملتهای جهان باشیم و به گونه ای باید حرکت کنیم که کوتاهترین راه، پرمنفعت‌ترین راه و کم هزینه ترین راه باشد. 




انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
اقای دکتر دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
نورالله رضائی
۱۴:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
درود بر دیپلماسی ایران.خسته نباشی روحانی عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
اقای روحانی
از این که مواضعتان با رهبری و عقل و منطق هم خوانی می کند تشکر
آخرین اخبار