رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خبر داد

سلامت روان جامعه مغفول مانده است

دکتر علیرضا مرندی گفت: با وجود آنکه عوامل زیادی در سلامت روان نقش دارد اما متاسفانه سلامت روان جامعه مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سی چهارمین شورای آینده نگری و نظریه‌پردازی سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی صبح امروز با حضور علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، علیرضا دلاوری مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه سیاست گذاری سلامت و محمد حسین تقدیسی رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت برگزار شد. 

دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در این جلسه گفت: در محافل بین‌المللی توسعه پایدار سلامت نقش زیادی دارد، باید تلاش کنیم خودمان سالم باشیم و در عین حال زمینه سلامت مردم را تیز فراهم کنیم با توجه به تعریف سلامت و ابعاد آن متوجه نقش عدیده آن در جامعه هستیم. 

وی افزود: روحانیت، حوزه‌ها و نهادهایی که در زمینه مسائل اعتقادی مردم نقش دارند، می‌توانند نقش بسیار مهمی را در زمینه سلامت جامعه ایفا کنند، علم آگاهی در زمینه سلامت به دست بیاوریم و به این مسئله ورود پیدا کنیم، وزارت بهداشت سکاندار سلامت جامعه است اما سلامت روان جامعه مغفول واقع شده با وجود آنکه عوامل بسیاری در آن نقش دارد. 

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت اشتغال در سلامت عنوان کرد: ۷۵ درصد سلامت جامعه به عوامل اجتماعی باز می‌گردد و نهادها و ارگانهای دیگر نیز در سلامت جامعه نقش ایفا می‌کنند، هرچه میزان سواد و درجه شغلی فرد بالا‌تر باشد میزان مرگ و میر در آن کمتر است. در سال ۱۹۸۶ اولین نشست پیرامون ارتقاء سلامت در کانادا برگزار شد و آخرین نشست پیرامون این موضوع در کشور فنلاند تشکیل شد. در آن جلسه درباره نقش مجلس شورای اسلامی در زمینه سلامت در جمهوری اسلامی ایران مطالبی عنوان شد. 

مرندی اظهار داشت: تشکیل شورای سلامت در کشور ما به عنوان نقطه مثبتی در جلسه ارتقاء سلامت در فنلاند عنوان شد. حجوم بیماری‌های غیر واگیر در کشورهای توسعه یافته دیده می‌شود اکنون کشور ما در آستانه نگارش برنامه ششم توسعه قرار دارد باید نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه‌ها به خصوص در زمینه سلامت بیشتر شود. 

وزارت بهداشت و درمان ۲۰ درصد سلامت کشور را بر عهده دارد

محمد حسین تقدیسی، رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در سی و چهارمین شورای آینده نگاری و نظریه‌پردازی سلامت گفت: در ۲، ۳ سال گذشته بحث‌های پراکنده‌ای با نمایندگان وزارتخانه‌ها در زمینه سلامت داشتیم. از سال گذشته سازمان جهانی بهداشت، راه میانبری را در زمینه سلامت به کشورهای مختلف توصیه کرده است. 

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت نمونه‌های کشورهای در حال توسعه را به عنوان نمونه خوبی در زمینه سلامت مطرح کرد. فرهنگستان علوم پزشکی نقش خود را در زمینه رصد و پایش سلامت جامعه ایفا می‌کند تا بتوانیم جایگاه و برنامه مطرح شده در چشم انداز ۱۴۰۴ در زمینه سلامت برسیم. 

رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با اشاره به اینکه امروزه بهداشت مفهوم درهم تنیده‌ای است، اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت راهکارهای مناسبی را به کشورهای مختلف در زمینه سلامت ارائه می‌کند. این سازمان با نگاه پیشگیرانه سعی می‌کنند اجازه ندهد کشورهای مختلف در حوزه سلامت دچار مشکل شوند. 

تقدیسی عنوان کرد: تنها راهی که جامعه را به جایگاه مورد نظر در سال ۱۴۰۴ می‌رساند اجرای برنامه‌هایی در زمینه سلامت است که توسط کشورهای مختلف دنیا به خوبی اجرایی شد. ۲۰ درصد سلامت کشور به وزارت بهداشت و درمان باز می‌گردد و باقی مانده آن با کمک سازمان‌های دیگر به مرحله اجرا در می‌آید. هنگامیکه از پاسخگویی در زمینه سلامت جامعه صحبت می‌شود تمام وزارتخانه‌ها باید جوابگو باشند. 

وی ادامه داد: تصمیم هر تصمیم گیرنده‌ای در کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد، وزارت بهداشت و درمان به عنوان محور سلامت کشور تلاش خود را در این زمینه می‌کند، وزارت کشاورزی، اقتصاد و همچنین مجلس کشور فنلاند در زمینه سلامت این کشور  ایفای نقش کردند و نقش آن‌ها در این زمینه در انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به منظور تبیین سیاست‌های سلامت مورد بررسی قرار گرفت. 

رئیس انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت بیان کرد: در بخش بهداشت کشور به صورت سیستمی عمل کنیم و از تجربه‌های جهانی در این حوزه بهرمند شویم، بیماری‌های غیر واگیر در کشور تا ۲ نسل آتی را درگیر می‌کند اگر در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر گامی برنداریم باید شاهد افزایش آن در کشور باشیم. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار