هر شب با قرآن/ کلید تشویق به عمل چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 57. حدید آیه 7
آمِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُواْ مِمَّا جَعَلَکم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُواْ مِنکمْ وَأَنفَقُواْ لَهُمْ أَجْرٌ کبِیرٌ
به خدا و پیامبرش ایمان آورید و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشین قرار داد، انفاق کنید. پس کسانی از شما که ایمان آورند و انفاق کنند، برایشان پاداشی بزرگ است.


خطاب این آیه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ایمان، «آمنوا بالله و رسوله» عمل به لوازم ایمان است، چنانکه به دنبال آن می‌فرماید: شما که ادّعای ایمان دارید، برای اثبات ادّعای خود، باید در راه خدا انفاق کنید. (تفسیر المیزان)
* مراد از خلیفه بودن انسان در جمله «جعلکم مستخلفین فیه» یا آن است که خداوند، انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، چنانکه آیه «انّی جاعل فی الارض خلیفة»(بقره، 30) به آن اشاره دارد که در این صورت معنای آیه چنین می‌شود: ای مؤمنان! شما جانشین خداوند در زمین هستید و آنچه در اختیار دارید، ملک خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا کرده، به دیگران نیز انفاق کنید.
معنای دیگر آن است که شما مردمانِ امروز، جانشین پیشینیان خود هستید و اموالی که در دست شماست، قبلاً در دست آنها بوده است، پس از این اموال انفاق کنید که روزی شما نیز نخواهید بود و این اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود. (تفسیر المیزان)

* ایمانی ارزشمند است که همراه با کمک به فقرا باشد. «آمِنوا... أنفِقوا»
* انفاقی ارزشمند است که برخاسته از ایمان و انگیزه الهی باشد. «آمِنوا... أنفِقوا»
* هر چه انسان دارد، عاریه و امانت است، مالک اصلی فقط خداست. «جعلکم مستخلفین فیه»
* گرچه ایمان و انفاق، تکلیف و وظیفه است، ولی خداوند برای آن پاداش قرار داده است. «فالّذین آمنوا... و أنفقوا لهم أجر کبیر» آری پاداش، کلید تشویق به عمل است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار