اصفهان/

دامداران به" نفس نفس" افتاده‌اند

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه دامداران به" نفس نفس" افتاده‌اند، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید کارخانجات لبنی را مکلف به خرید شیر مطابق قانون کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،سید موسی رهنمایی، درباره علت تجمع دامداران استان در برابر استانداری اظهار کرد: به علت مخارج سر سام آور تولید، خرید نشدن شیر مطابق قانون مصوب توسط کارخانجات و ندادن یارانه شیر به دامداران، این قشر دیگر به" نفس نفس" افتاده‌اند.

وی تاکید کرد: دیگر به دنبال دریافت یارانه شیر از دولت نیستیم چرا که این امر به دلیل بروکراسی اداری محقق نمی‌شود.

دامداران از این یارانه گرفتن‌ها خسته شده‌اند

رهنمایی تصریح کرد: بازار خرید و فروش علوفه در دولت سابق همزمان با شهریور سال 1391 و آزاد سازی قیمت انرژی، در آن شرایط آزاد قیمتها در حال رسیدن به تعادل خود بود. پس از مدتی کوتاه متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت با عنوان تحویل علوفه یارانه‌ای به دامداران دخالتی غیر اصولی اعمال کرد. از شهریور 1391 تا آذر سال 1392 دولت به این تعهد خود فقط تا 40 درصد عمل کرد که مشکلات خاص خود را رقم زد.

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان ادامه داد: دولت فعلی متعهد شده که در آذرماه سال 1392 تا اسفند همان سال کیلویی 190 تومان به عنوان یارانه به نرخ خرید شیر خام دامداران اضافه کند، اما این رقم تاکنون محقق نشده و برای همین دامداران از این یارانه گرفتن‌ها خسته شده‌اند.

وی افزود: در طول 20 تا 30 سال اخیر هرگز به عنوان تشکیلاتی صنفی نتوانسته‌ایم از حق قیمت گذاری بر محصول خود استفاده واقعی کنیم تا اینکه در سال اخیر تعامل صحیحی برای این امر بین وزارت کشاورزی، صنف دامداران و دیگر دستگاه‌ها صورت گرفت. کارخانجات لبنی مکلف به خرید شیر به قیمت 1440 تومان از دامداران شدند اما در عمل هنوز شیر را به قیمت 1100 تومان خریداری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی باید این کارخانجات را مکلف به خرید مطابق قانون کنند، خاطرنشان کرد: البته کارخانجات لبنی هم دچار مشکلات مالی در تولید شده‌اند که باید این مشکل از طرف دولت برطرف شود نه اینکه فشار را به دامدار بیاورند.

رییس اتحادیه دامداران اصفهان با بیان اینکه دادن یارانه به همه مردم هنر نیست، بلکه کار مهم شناسایی درست طبقات محروم و کمک واقعی به آنان است، تصریح کرد: باید کارگران معادن و دانش آموزان، شیر یارانه‌ای دریافت کنند اما افراد بسیاری در جامعه مانند فروشندگان بازار نیازی به این امر ندارند.

واقعیت مشکلات چیست؟

وی در خصوص هزینه‌های دامداران به خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان گفت: عامه مردم فکر می‌کنند یک چهار دیواری با چند گاو و مقداری علوفه می‌شود دامداری! اما از واقعیت مشکلات خبر ندارند.

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه تغذیه علمی دام، 30 تا 40 نوع علوفه نیاز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد هزینه‌های دامداری‌ها صرف خرید علوفه می‌شود که هزینه‌های انرژی و کارگر در جای خود نیز محاسبه می‌شود. علوفه دام به دو نوع خشبی و کنستانتره تقسیم می‌شود که هر کدام مشکلاتی در تامین خود پیدا کرده است.

وی افزود: جو، یونجه خشک و کاه گندم جزء علوفه خشبی است که با توجه به خشکسالی‌های کشور تولید آن کم شده و قیمت آن نیز افزایش یافته است. قیمت تفاله‌های دانه‌های روغنی سویا و پنبه دانه نیز با گرانی نرخ ارز افزایش چشمگیر داشته است.

رهنمایی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب فوق و منطقی نبودن قیمت خرید، سود واقعی و عادلانه‌ای نصیب دامداران نشده است و تمام این قشر در کشور به نوعی درمانده شده‌اند. قوانین خوبی در راستای حمایت از این صنف وجود دارد اما عملی نشده است چرا که ظاهرا کسی صدای این مشکلات را به گوش دولتمردان نمی‌رساند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، دامداران ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.