مشهد/

آغاز بهره برداري از سامانه مديريت بحران و ارزيابي خسارت زلزله در مشهد

سامانه مديريت بحران و ارزيابي خسارت زلزله در شهر هوشمند مشهد به همت جمعي از استادان دانشگاه و با حمايت سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد در ايران طراحي و بوميسازي شده است و مشابه بينالمللي ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد گفت :اين سامانه با هدف سهولت در عمليات امداد و نجات پس از وقوع زلزله در شهر مشهد متناسب با وضعيت شهرسازي آن پس از ۳ سال تلاش محققان دانشگاهي با سرمايهگذاري يک ميليارد توماني سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد اجرايي شده است.

علی آبسالان با اشاره به مزاياي اين سامانه گفت: اين سامانه قادر است بلافاصله بعد از وقوع زمين لرزه، اطلاعات تخصصي مکاني ، جغرافيايي و شدتها را اعلام و با هدف امداد و نجات در زمان طلايي تمام نيازها، ظرفيتها ، راه هاي امداد و نوع نيازهاي امدادي را به مديران مرتبط با مديريت بحران ارائه کند.

وی افزود :چون در حوادث طبيعي مثل زلزله به تناسب شدت آن نقاطي داراي بيشترين آسيب ميشوند، اين سيستم پارامترهاي تاثير و شدت زلزله را در مناطق مختلف مشخص ميکند.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد اطلاعات موردنياز در اين سامانه را اطلاعات مربوط به ساختمانهاي شهر بيان کرد و افزود: اطلاعات زيرسطحي درباره جنس و کيفيت لايههاي زيرزمين هم با توجه به برجسازيها تا عمق بالاي ۴۰ متر در اختيار اين شبکه گذاشته شده است

علی آبسالان افزود: .۴۵۰ کيلومتر وسعت شهر مشهد، تحت پوشش اين سامانه است و مهمترين عملکرد آن ميتواند پايش مستمر تاثير موج زلزله و عکسالعمل ساختمانهاي شهر در برابرآن باشد؛ در اين زمينه اثر تشديد آن در پوستههاي زمين نيز بايد شناسايي شود.

وی از پذيرفته شدن مقاله مربوط به اين طرح در بزرگترين مجمع علمي دنيا در دائوس سوئيس و انتشار آن خبر داد و افزود: به تازگی دانشگاه ماساچوست آمريکا از ما خواسته است اين مقاله را با ابعاد عميقتري براي انتشار در نشريات بينالمللي در اختيار آنها قرار دهيم .

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد گفت :اين سامانه مورد تاييد ستاد مديريت بحران استان قرار گرفته و سازمان فاوا هم به جمع اعضاي اين ستاد پيوسته است.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود و طراح اين سامانه گفت : این سامانه در ۵ مرحله اطلاعات لحظه به لحظه را در اختيار کاربران می گذارد ، تخمين خسارتها و ابعاد آن را روي نقشههاي لايهلايهاي بر سامانه قرار ميدهد .

دکتر عباس کنگی افزود : در اين سامانه شهر مشهد به ۲۸۰۰ بلوک شهري تقسيم شده و از طريق مدلسازي محدوده و شبيهسازي پراکندگي ساختمانها، بافتهاي فرسوده و شبکه معابر مشخص شده است.

وي با اشاره به همکاري ۱۶ تن از استادان رشتههاي مختلف دانشگاهي در اين طرح گفت : با ۶ بنياد علمي دنيا ارتباط داشتهايم واين سامانه از حدود يک سال و نيم قبل در مرحله راستيآزمايي قرار گرفت و دقت آن تاييد شد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: زلزله ، سامانه ، مشهد ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.