پایان نخستین نمایشگاه بین المللی دارو کشور(ایران فارما)

اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو، صنایع وخدمات وابسته«ایران فارما» ، پس از چهار روز برگزاری و استقبال چشم گیر مخاطبان از آن ، به کار خود پایان داد

 
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو،صنایع و خدمات وابسته«ایران فارما»؛ این نمایشگاه امروز در حالی به کار خود پایان داد که مورد استقبال دور از انتظار مسئولان وزارت بهداشت و درمان ، روسای دانشگاههای علوم پزشکی ، متخصصان ، پزشکان ، داروسازان ، تولیدکنندگان صنعت دارو و همچنین دانشجویان قرار گرفت. 

سالن ها و غرفه های این نمایشگاه شاهد حضور متخصصان صنعت دارو کشور و همچنین سرمایه گذارانی است که در حال رایزنی با غرفه داران و گفتگو با آنان بودند.

تولیدات داروئی ارائه شده در اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو، صنایع وخدمات وابسته«ایران فارما» جزء تولیدات پیشرفته و نوینی هستند که مورد استقبال و شگفتی بازدیدکنندگان قرار گرفته بود. 

همچنین صنایع ، تجهیزات و دستگاههای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه هم چشم هر مخاطبی رو مبهوت خود می کند.

در روزهای گذشته ،وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو ، معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت ، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین روسای انجمن ها و اتحادیه های مرتبط، از اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو، صنایع وخدمات وابسته«ایران فارما»بازدید کردند. 

حضور و بازدید وزیر بهداشت از نمایشگاه نیز یکی دیگر از موفقیت های اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو، صنایع وخدمات وابسته«ایران فارما» بود .

در این نمایشگاه بیش از 160 شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای؛ هند، آلمان، امارات متحده عربی و انگلیس؛جدید ترین و نوین ترین تولیدات داروئی و همچنین تجهیزات و صنایع مرتبط با تولید و توزیع دارو را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار داده  بودند .

 در این نمایشگاه ؛ انواع دارو و صنایع داروئی و خدمات وابسته در قالب گروه های کالائی: داروهای انسانی، تحقیق و توسعه در حوزه مهندسی دارویی ، شیمی، بیولوژی مولکولی و فرمولاسیون ، مواد اولیه دارویی، تولید دارو و ضدعفونی کننده، داروهای گیاهی ، خدمات بازرگانی شامل واردات مواد اولیه دارو،داروهای ساخته شده،تجهیزات پزشکی ، مواداولیه و موثره دارو، ماشین‌آلات ارایه دهنده خدمات واردات و صادرات دارو ،شرکت‌های ارایه دهنده خدمات چاپ و بسته‌بندی مرتبط با صنعت داروی ، مواد آرایشی و صادرات محصولات داروئی و صنعت پخش و بسته بندی ، به نمایش گذاشته شده بود .

در این نمایشگاه همچنین  پیشرفت‌های مهم صنعت داروئی کشور، از جمله عرصه‎های نوین تولید داروهای با فنآوری بالا، نظیر داروهای «نانوتکنولوژی» و «بیوتکنولوژی» نیز ارائه شده بود.

معرفی توانمندی های صنعت دارو کشور، آشنائی تولید کنندگان با پیشرفت های جهانی این حوزه ، تبادل دانش و تجربه بین داروسازان ، بررسی مسائل و مشکلات حوزه تولید دارو کشور ، اشتغالزائی ، توسعه تولید و صادرات و یافتن بازارهای صادراتی ؛ بخش از اهداف برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته بود.

در اولین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته؛ شرکت‌های تولیدکننده دارو، مواداولیه و موثره دارو، ماشین‌آلات دارویی، ارایه دهنده خدمات واردات و صادرات دارو و سایر شرکت‌های مرتبط با این حوزه حتی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات چاپ و بسته‌بندی مرتبط با صنعت داروی داخلی و خارجی، حضور دشتند .

در حال حاضر بیش از 100 کارخانه داروسازی، حدود80کارخانه تولید مواد اولیه و موثره، ده‌ها شرکت توزیع دارو به صورت سراسری و منطقه‌ایی و شرکت‌های تخصصی واردات و صادرات دارو در کشور فعال هستند. 

با توجه به این‌که داروهای ساخت داخل عمدتاً داروهای ضروری و پرمصرف هستند، از حدود 2900 قلم دارو که در فهرست دارویی کشور ایران(اعم از: قرص، شربت، ویال، سرم، کپسول و...)، درج شده و تجویز می‌شود، بیش‌از دو سوم ساخت داخل است و این حجم از تولید داخل اعمّ از داروی ساخته شده و مواد اولیه، سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز جلوگیری کرده و برای حدود 20 هزار نفر ایجاد شغل کرده است که اکثراً دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند.  

 کل ارزش بازار دارویی کشور حدود 5 هزارمیلیارد تومان و ارز مصرفی در این حوزه( اعم از بخش تولید و واردات داروی ساخته شده)، کمتراز 2 میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار