رییس کل گمرک تشریح کرد

جزئيات مصوبه دولت درخصوص ممنوعيت واردات خودروهاي لوكس/کاهش زمان ترخیص کالا با راه اندازی سامانه جامع گمرکی

كرباسيان با اشاره به اينكه آخرين ثبت سفارش خودروهاي بالاي 2500 سي سي مربوط به مهر 1391 است، گفت: به طور متوسط در سال هاي قبل حدود 600 ميليون دلار واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي بوده است در حالي كه اين رقم امسال به 7 ميليون دلار هم نمي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مسعود كرباسيان در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنچشنبه شب درباره مهم ترين جزئيات مصوبه دولت درخصوص ممنوعيت واردات خودروهاي لوكس (خودروهاي بالاي 2500 سي سي) گفت: اين مصوبه در راستاي مصوبه قبلي در 21 شهريور 1392 ابلاغ شده است و خودروهايي كه بالاي 2500 سي سي بودند عملاً اجازه ورود نداشتند مگر آنهايي كه قبلاً وارد كشور شده و قبض انبار گرفته بودند كه با دو برابر حقوق گمركي و سود بازرگاني يعني 140 درصد و با ارز خود متقاضي مي توانستند وارد شوند در حالي كه قبل از آن، اين خودروها با ارز مرجع و با 70 درصد حقوق گمركي و سود بازرگاني وارد شده بودند.

 وي ادامه داد: اين خودروها هم آنهايي بودند كه از سال 1391 وارد كشور شده بودند و قبض انبار داشتند. 

كرباسيان افزود: اين خودروها به همراه خودروهاي سفارتخانه ها كه طبق كنوانسيون هاي بين المللي وارد كشور مي شدند، بالغ بر 133 خودرو پس از آن مصوبه وارد كشور شد. 

رئيس كل گمرك ايران با بيان اينكه اين رقم در مقايسه با كل واردات خودرو كمتر از يك درصد است گفت: پيش از آن بالاي 63 درصد خودروهاي وارداتي، خودروهاي بالاي 2500 سي سي بودند. 

وي افزود: هيئت دولت بنا بر خواسته مردم، 10 روز پيش تصميم گرفت اجازه ورود خودروهاي بالاي 2500 سي سي متروكه گمرك و همچنين سهميه هاي خاص و مناطق آزاد را هم ندهد.

 كرباسيان با اشاره به اينكه آخرين ثبت سفارش خودروهاي بالاي 2500 سي سي مربوط به مهر 1391 است، گفت: به طور متوسط در سال هاي قبل حدود 600 ميليون دلار واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي بوده است در حالي كه اين رقم امسال به 7 ميليون دلار هم نمي رسد. 

وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: به طور متوسط 26 روز طول مي كشيد تا يك كالا از گمرك ترخيص شود در حالي كه هر يك روز معطلي در گمرك يك درصد ارزش كالا محسوب مي شود، يعني 26 درصد به هزينه واردات واردكننده اضافه مي شد. 

رئيس كل گمرك ايران گفت: با راه اندازي سامانه جامع گمركي و الكترونيكي شدن روند ترخيص، 26 روز تبديل به 3 روز شد يعني 23 درصد زمان ترخيص را كم كرديم كه اميدواريم با همكاري و هماهنگي ديگر سازمان هاي مربوط كه بايد مجوز بدهند، بتوانيم زمان را بيش از آن كاهش دهيم. 

كرباسيان ادامه داد: يعني اگر سالانه 50 ميليارد دلار واردات داشته باشيم با بهره برداري از اين سامانه، 280 هزار ميليارد ريال صرفه جويي براي وارد كننده ها و توليدكننده در بردارد. 

وي گفت: امور مربوط به صادرات هم 7 روز طول مي كشيد اما راه اندازي سامانه جامع الكترونيكي منجر به اين شده است كه اين مدت به يك روز كاهش يابد كه هم به نفع واردكننده و توليدكننده است و هم به نفع صادركننده و دولت و امنيت و سلامت كار است. 

رئيس كل گمرك ايران افزود: به كارگيري فناوري و انجام دادن امور از راه دور به روش الكترونيكي و اينكه افراد رو در روي هم قرار نگيرند موجب افزايش سلامت و شفافيت كار مي شود. 

كرباسيان در پاسخ به اين پرسش كه تأمين بودجه از درآمدهاي گمرك تا چه اندازه محقق خواهد شد گفت: اميدواريم امسال بتوانيم اين بودجه را تأمين كنيم و طبق برنامه پيش بيني شده پيش رفته ايم. 

وي با بيان اينكه 138 درصد بيشتر از پارسال بودجه را تأمين كرده ايم، افزود: پارسال 10 هزار و 600 ميليارد تومان بود امسال تاكنون 8 هزار ميليارد تومان آن را محقق كرده ايم و اين رقم دو سال پيش حدود 6 هزار مليارد تومان بود.

 كرباسيان درباره اقدامات گمرك براي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و اصل 44 ، گفت: در اين راستا سامانه جامع گمرك را راه اندازي كرده و تسهيلاتي براي توليد گذاشته ايم و گمركات ما موظفند به مواد اوليه توليد خارج از نوبت رسيدگي كنند. 

رئيس كل گمرك افزود: از 5800 ميليارد تومان درآمدي كه در اين 5 ماه داشتيم بيش از 2000 ميليارد تومان آن ضمانت نامه هايي است كه از واحدهاي توليدي گرفتيم تا بتوانند در مدت 11 ماه مهلت پرداخت داشته باشند و كالاي خود را توليد كنند.

 وي با بيان اينكه توافق خيلي خوبي با مؤسسه استاندارد داشتيم، گفت: كالاها و مواد اوليه توليدكننده اي كه كالاي نهايي آن گواهي استاندارد دارد احتياجي نخواهد داشت كه دوباره كالاهاي آنها براي بررسي معطل شود. 

كرباسيان افزود: با بندرها صحبت شده است تا مستقيم آن را براي توليد حمل كنند و به 216 واحد توليدي مجوز داديم تا به آنها انبار اختصاصي داده شود.

 وي ادامه داد: در صادرات هم ارزيابي در محل كارخانه را خواهيم داشت به عبارتي سراغ توليدكننده و صادركننده مي رويم و اين روش هزينه ها را كاهش خواهد داد.

 رئيس كل گمرك با بيان اينكه براي 80 درصد توليدي ها اين روش را انجام مي دهيم، گفت: سعي كرديم تسهيل كننده امور توليدكنندگان و صادركنندگان باشيم. 

كرباسيان درباره آمار واردات و صادرات هم گفت: ميزان ارزش كالاي صادراتي ما به نسبت پارسال يعني هر كيلو ارزش كالاي صادراتي ما 14 درصد افزايش يافته است يعني مواد خام ما كمتر صادر مي شود و اين به معني آن است كه كالاهاي ساخته شده صادر مي كنيم. 

وي ادامه داد: در واردات هم بالغ بر 11 و نيم درصد كاهش داشتيم يعني بيشتر، مواد اوليه وارد مي كنيم. 

رئيس كل گمرك درباره بسته حمايتي از صادر كنندگان گفت: براي حمايت از آنها و كاهش زمان بررسي، اظهارات آنها از راه دور و به صورت الكترونيكي پذيرفته مي شود و همچنين انبار اختصاصي ارزيابي در محل صادركننده ايجاد شده است. 

كرباسيان افزود: از برخي كالاهاي صادراتي ما بايد عوارض گرفته شود كه اين را نيز با ضمانت نامه پذيرفتيم كه ديگر عوارض نپردازند و با ضمانت نامه بتوانند صادر كنند.

 وي ادامه داد: استرداد حقوق گمركي مواد اوليه به كار رفته در كالاي صادراتي را هم انجام داديم. 
كرباسيان با بيان اينكه سازمان گمرك، مرزبان اقتصادي كشور است، گفت: سامانه جامع گمرك بسياري از مسائل را حل خواهد كرد. 

رئيس كل گمرك تأكيد كرد: بايد سعي كنيم همدلي و همكاري با مردم داشته باشيم و سياست ما مچ گيري نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: گمرک ، واردات ، صادرات ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار