گزارش/

شمارش معکوس برای احیا اتاق فکر دولت/ انصباط مالی ارمغان احیا سازمان برنامه پس از 7 سال

موافقان احیا، بی انضباطی مالی، تاخیر در ارائه بودجه و ابلاغ آن به سازمان ها، مغایرت بودجه با اسناد بالادستی، هدر رفتن سرمایه های کشور به دلیل آغاز عملیات اجرایی طرح ها بدون تامین منابع و تصمیمات تک محوری را نتیجه انحلال سازملان مدیریت و برنامه ریزی می دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، 18 تیرماه 1386 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه متولد شده بود، منحل و با تغییرات اساسی در هویت سازمانی، این نهاد به دو معاونت -برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- و -توسعه و مدیریت انسانی رئیس جمهور- تبدیل شد.

درستی و نادرستی این اقدامات چه آن ادغام سال 1378 و چه انحلال 1386 همواره با موافقان و مخالفان زیادی همراه بوده است.

بر این اساس؛ اصلي‎ترين هدف شوراي عالي اداري در زمان انحلال این سازمان که قدمتی 60 ساله داشت، اصلاح نظام اداري، افزايش تحرك و كارآيي و بهره‎وري، كوچك‎سازي، روان‎سازي، سرعت، دقت، كارآمدي و جلوگيري از بوروكراسي عنوان شده بود که در این راستا موافقان انحلال نیز  اعتقاد دارند سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، دچار بلاتكليفي مزمني شده بود كه موجب بازماندن وظايف عادي و جاري اين سازمان مي‎شد.

اما مخالفان این انحلال معتقدند نظارت این سازمان موجب حرکت دستگاه های اجرایی کشور در مسیر برنامه های توسعه ای و پرهیز از هرج و مرج و تصمیم گیری های سلیقه ای می شود.

به اعتقاد آنها اگر سبک مدیریتی دولت، سبک مدیریتی اتکا به توان کارشناسی باشد وجود این سازمان لازم و ضروری به نظر می رسد  چراکه باید برای هر موضوعی تحلیلی داشته باشد و نظرش را ابراز کند و بعد براساس آن تصمیم گیری شود تا کیفیت تصمیم‌گیری‌های کلیدی و بویژه لایه کاملا اصلی تصمیمات کشور ارتقا یابد.

بر این اساس، با گذشت حدود 6 سال از انحلال این ارگان، زمانی که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از تکیه بر کرسی ریاست جمهوری حضور یافت خبر از احیای دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی داد و همزمان محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور احیا این سازمان را در قالب برنامه 100 روزه عنوان کرد و گفت "با احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگر برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور براساس ارادهٔ شخصی رییس‌جمهور تهیه و تنظیم نخواهد شد بلکه کابینه دولت یازدهم براساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و صنعتی اهتمام خود را برای اجرای برنامه‌های اقتصادی و توسعهٔ صنعتی کشور به کار می‌بندد که به ایجاد انضباط اقتصادی خواهد انجامید" .

به دنبال آن نیز مجلس شورای اسلامی در 28 خرداد 1392 به فوریت طرح احیای این سازمان رأی مثبت داد و نمایندگان علت تصویب فوری این طرح را چراغ سبز دولت یازدهم برای روی کارآمدن مجدد این سازمان عنوان کردند.

نمایندگان موافق احیا، بی انضباطی مالی، تاخیر در ارائه بودجه و ابلاغ آن به سازمان ها، مغایرت بودجه با اسناد بالادستی، هدر رفتن سرمایه های کشور به دلیل آغاز عملیات اجرایی طرح ها بدون تامین منابع و تصمیمات تک محوری را ارمغان انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی می دانند.

حال 400 روز از وعده دولت برای احیا سازمان برنامه گذشته و در تازه ترین اظهارنظر سخنگوی دولت گفته است احیا این سازمان در مهرماه خواهد بود و دولت در این خصوص مشکلی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شمارش معکوس برای روی کار آمدن مجدد "سازمان و مدیریت و برنامه ریزی" با رفع نواقص گذشته، آغاز شده است از این رو امیدواریم احیای این سازمان به گونه ای باشد که این اتاق فکر مدیریت استيلاي بخشي و كلان كشور را داشته باشد و با نظارت دقیق خود موجب شفافیت و ساماندهی برنامه ها، پروژه ها و توسعه اقتصادی کشور شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار