وزیر دادگستری در جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات عنوان کرد

اعلام همکاری دادگستری و قوه قضاییه با ستاد کشوری کنترل دخانیات

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: برای کاهش مصرف دخانیات، دادگستری و قوه قضاییه آمادگی همکاری با ستاد کشوری کنترل دخانیات را دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ وزیر دادگستری در نهمین جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات که با ریاست وزیر بهداشت در وزارت بهداشت برگزار شد، همکاری دادگستری و قوه قضاییه را با ستاد کشوری کنترل دخانیات برای کاهش مصرف دخانیات اعلام کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: در جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات به این نتیجه رسیدیم تصمیماتی که تا به حال برای مبارزه با دخانیات گرفته بودیم، موفق نبوده و متاسفانه منجر به افزایش مصرف دخانیات به ویژه قلیان شده است.

وی با اشاره به این که همچنین در خصوص کاهش قاچاق تا به حال توفیقات زیادی نداشته ایم، ادامه داد: در حوزه مصرف سیگار با یک زنجیره پیوسته در تولید، توزیع، مصرف، واردات و نظارت بر کیفیت کالا مواجه هستیم.

پورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در قوه قضاییه مهمترین وظیفه ما این است که قاچاق صورت نگیرد نه این که با بروز این اتفاق حکم قضایی شدید برای آن صادر کنیم. چون آثار اجتماعی پرونده های قضایی طولانی مدت است و باید در این زمینه بیشتر به پیشگیری پرداخت.

به گفته وزیر دادگستری خوشبختانه در حوزه پیشگیری و مبارزه با دخانیات، وزارت بهداشت میزبان شده است. ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم که با این وزارت خانه همکاری کامل داشته و با شبکه های غیر مجاز و نمایندگی ها و عواملی که به صورت غیر قانونی مبادرت به توزیع سیگار و مواد دخانی می کنند، برخورد کنیم.

وی در ادامه افزود: مهمترین مساله در حوزه دخانیات، مصرف این مواد بخصوص در جوانان و نوجوانان، زنان و دختران است.در این قشر مصرف دخانیات باید به صورت یک ضد ارزش در بیاید. آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت های موثر داشته باشد و اقدام به فرهنگ سازی در سنین مدرسه کند. ضمن این که رسانه ملی در این میان از همه ارگان ها نقش پررنگ تری در تبلیغ آثار سوء محصولات دخانی دارد.

پورمحمدی با تاکید بر این که بحث قاچاق در کشور بسیار مزمن و نگران کننده است به طوری که خیلی از کالاهای قاچاق متاسفانه از مسیرهای مشخصی وارد کشور می شود، گفت: ضعف گمرک در ورود کالاهای قاچاق و اشتباه در قیمت گذاری محصولات دخانی نقش مهمی در بالا بردن انگیزه قاچاق دارد. برای همین است که تاکید می کنیم باید در اخذ مالیات روی این کالاها دقت کنیم و زنجیره ای ایجاد نماییم که در این راه صرفه اقتصادی برای قاچاق ایجاد نشود.

وی بیان داشت: هر چند سیگار کالای مناسبی نیست ولی باید تمام سعی مان این باشد که شبکه توزیع دخانیات را مدیریت کنیم و کیفیت تولیدات داخل را بالا ببریم تا از واردات این محصولات تا جایی که امکان دارد، جلوگیری شود. واردات سیگار رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است و سیگارهای وارداتی چندین برند پرمصرف هستند که البته در ایران نیز حجم حضورشان در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است. این روند می طلبد که دست واسطه ها، دلال ها و رقبا را در این حوزه کوتاه کنیم.

به گفته وزیر دادگستری برای مبارزه با دخانیات نباید به تندترین و خشن ترین حوزه کنترلی روی بیاوریم. ضروری است در گام نخست، بر بازار تولید، توزیع و مصرف دخانیات حاکم شویم و بعد اولویتهای دیگر را تعیین کنیم. انجمن ها و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از مصرف دخانیات نقش بسیار پررنگی می توانند داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بالا بردن کیفیت سیگارهای تولید داخل و کاهش مضرات آن، در کنار کنترل اماکن عمومی مسلما از اقدامات اساسی جهت کاهش مصرف دخانیات هستند نه این که با  حرکات تند باعث تحریک مردم برای استقبال هرچه بیشتر از مصرف این کالاها شویم.

پورمحمدی اظهار کرد: تفنن قلیان را بین جوانان با جدیت و دقت کنترل کنیم. برای مصرف قلیان باید راهکار منطقی یافت وگرنه با قشری مواجه می شویم که تصورشان بر این است هرگونه تفنن و سرگرمی در جامعه دست نیافتنی است. برای مبارزه با افزایش دوبرابری نرخ مصرف قلیان باید منطقی جامع و پیگیر را در کمیته ستاد کشوری کنترل دخانیات دنبال کنیم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.