کشف مدار جدید خواب در مغز

محققان آمریکایی موفق به شناسایی مدار جدید خواب در عمق ابتدایی‌ترین بخش مغز شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوفالو، مدار جدید خواب را در parafacial zone در ساقه مغز شناسایی کردند؛ ساقه مغز بخش اولیه از مغز محسوب می‌شود که عملکردهای پایه مانند تنفس، فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن را تنظیم می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد، نیمی از تمام فعالیت‌های خواب‌آور در مغز، در این ناحیه سازماندهی می‌شوند و عملکرد این مدار تازه کشف شده برای شکل‌گیری یک خواب عمیق ضروری است.

نورون‌ها یا سلول‌های مغزی ساکن در parafacial zone، پیام‌رسان شیمیایی ویژه‌ای موسوم به گابا (GABA) آزاد می‌کنند که به شکل‌گیری خواب عمیق منجر می‌شود.

با استفاده از مجموعه‌ای از ابزار‌های ابتکاری و بصورت کنترل از راه دور، نورون‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که امکان کنترل عملکرد مغز در سطح سلولی را فراهم کرد.

آزمایش‌های صورت گرفته نشان داد، با روشن کردن نورون‌های آزادکننده گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید) در PZ حیوانات بدون نیاز به استفاده از آرامبخش یا داروهای خواب‌آور بسرعت وارد مرحله خواب عمیق می‌شوند.

نحوه تعامل نورون‌ها در مغز با مناطق درگیر در خواب و بیداری به مطالعات بیشتری نیاز دارد؛ با این حال محققان معتقدند که نتایج این کشف می‌تواند به توسعه روش‌های درمانی جدید برای درمان اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی (insomnia) منجر شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کشف ، مدار ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار