مسوولان امنیتی افغانستان:

پاکستان عامل اصلی افزایش ناامنی در "افغانستان" است

مسوولان امنیتی افغانستان که به دلیل نگرانی از افزایش ناامنی ها در این کشور به مجلس افغانستان فراخوانده شده بودند در پاسخ به سوالات نمایندگان، طالبان خارجی و آی اس آی پاکستان را یکی از عوامل اصلی افزایش ناامنی در افغانستان دانستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس نمایندگان افغانستان"بسم الله محمدی" وزیر دفاع،" محمد عمرداود زی" وزیر کشور و سید حسام الدین معاون اداره امنیت ملی افغانستان با پرسش متعدد نمایندگان که به بخشی از آن نیز تشنج نیز کشیده شد در خصوص علت افزایش ناامنی ها در مناطق مختلف افغانستان از جمله مناطق مرزی این کشور با پاکستان، مواجه شدند.

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان پس از سخنان عده ای از نمایندگان مجلس در سخنانی کوتاه با موجه دانستن نگرانی نمایندگان مجلس افغانستان، ناامنی ها را در سالهای گذشته رو به افزایش دانست و گفت: افزایش تلفات نظامیان افغان به دلیل تحویل مسوولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی است.

وزیردفاع افغانستا، عوامل داخلی و خارجی را در افزایش ناامنی ها در افغانستان دخیل دانست و گفت: استراتژی آی اس آی پاکستان علیه افغانستان تغییر نیافته و این کشور یکی از عوامل اصلی افزایش ناامنی در افغانستان است.

وی گفت: دشمنان با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان، عملیات های خود را افزایش دادند و تصور می کردند نیروهای امنیتی قادر به دفاع از کشور خود نیستند و آنان می توانند بخش هایی از افغانستان را تصرف کنند.

محمدی گفت: دشمنان با رشادتهای ماموران امنیتی به نیات شوم خود نرسیدند.

"عمر داود زی" وزیر کشور افغانستان نیز در ادامه در باره سوال برخی نمایندگان که آزادسازی نیروهای طالبان را از زندان ها علت افزایش ناامنی ها در این کشور دانسته بودند، گفت: بر اساس دستور رییس جمهور پرونده زندانیان که توسط نیروهای خارجی دستگیر شده بودند، بررسی شد که در این میان خارجی ها اعلام کردند اکثر زندانیان به دلیل بیم از پیوستن به طالبان دستگیر شده اند، اما 88 تن از این زندانیان خطرناک هستند.

داود زی گفت: رییس جمهور نیز که بر اساس گزارشهای دریافتی مبنی بر اینکه عده ای بی گناه توسط نیروهای خارجی دستگیر شده اند، دستور بررسی مجدد پرونده این زندانیان را توسط کمیته ای با مشارکت مراجع قضایی صادر کرد.

وزیر کشور افغانستان گفت: رییس جمهور در خصوص 88 زندانی خطرناک نیز به اداره امنیت ملی وظیفه داد که پرونده این افراد را بررسی کند و در صورت بی گناهی، آزاد و در غیر این صورت در زندان بمانند.

داود زی در ادامه با تایید پیوستن تعدادی از آزاد شدگان به صفوف طالبان وعده داد که این افراد در میدان های نبرد به سزای اعمالشان خواهند رسید.

وزیر کشور افغانستان در ادامه با تشریح راکت پرانی از خاک پاکستان و حفر خندق در امتداد خط دیورند در طرف پاکستان گفت: آماده مقابله به مثل با پاکستان هستیم.

روز گذشته نیز وزیران دفاع، کشور و رییس امنیت ملی افغانستان در نشست علنی مجلس سنای این کشور حضور یافتند و به سوالات نمایندگان پاسخ گفتند.

رییس اداره امنیت ملی افغانستان در این نشست گفت:پس از عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در وزیرستان شمالی اکنون عربها، چیچنی ها، ازبک ها و طالبان پنجابی در افغانستان با نیروهای امنیتی افغان درگیرند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.